Jumaat, 16 Mei 2014

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


Petani digalak guna bioteknologi

Posted: 15 May 2014 12:08 PM PDT

Oleh OPAT RATTANACHOT
uspetani@utusan.com.my

KULIM 15 Mei - Kerajaan negeri menggalakkan para petani mengaplikasikan penggunaan teknologi terkini dan bioteknologi sebagai usaha meningkatkan pendapatan mereka.

Menteri Besarnya, Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir berkata, langkah tersebut diyakini dapat meningkatkan pengeluaran dan mutu hasil pertanian.

Malah, katanya, usaha berkenaan juga mampu memberikan impak besar kepada peningkatan bioekonomi serta peningkatan taraf hidup rakyat Kedah pada masa akan datang.

Kekuatan negeri Kedah adalah pertanian, khususnya padi, di samping kekayaan alam semulajadi yang indah dan berpotensi untuk dibangunkan. Cabaran dihadapi adalah pembangunan ekonomi berasaskan pengetahuan yang boleh mengurangkan kos pengeluaran, kepantasan operasi serta kecekapan dalam produktiviti.

Dengan adanya aplikasi bioteknologi, hasil daripada sektor pertanian di negeri ini boleh dipertingkatkan lagi. Saya sendiri ingin melihat Kedah terus membangun menjadi salah sebuah negeri yang mengamalkan kaedah pertanian dan perindustrian moden dengan hasil tuaian yang tinggi serta berkualiti," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Biopatnering Peringkat Utara anjuran bersama Kedah Bioresources Corporation Sdn. Bhd. (KBiocorp), Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA), Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Malaysia Perlis (Unimap) di Taman Teknologi Tinggi Kulim (KHTP) di sini hari ini.

Yang hadir bersama ialah Ketua Pegawai Eksekutif, Malaysian Biotechnology Corporation Sdn. Bhd.(BiotechCorp), Datuk Dr. Mohd. Nazlee Kamal; Pengerusi Jawatankuasa Sains, Teknologi Maklumat, Inovasi dan Teknologi Tinggi Kedah, Datin Norsabrina Mohd. Noor.

Mukhriz berkata, kerajaan Negeri sentiasa menggalakkan para petani meningkatkan hasil keluaran dan pada masa sama membantu dari segi kepakaran serta teknologi moden.

Katanya, kerajaan misalnya telah menubuhkan makmal kultur tisu di KHTP untuk membantu komuniti pertanian di negeri Kedah.

Ini adalah bukti bahawa kerajaan amat peka dengan perkembangan teknologi pertanian dan bioteknologi. Makmal ini di bawah kelolaan KBioCrop telah berupaya menghasilkan benih bermutu tinggi iaitu hanya memerlukan masa yang singkat untuk ditanam melalui kaedah bioteknologi dan kultur tisu.

Usaha ini bukan sahaja dapat mempertingkatkan mutu dan hasil tuaian tetapi juga dapat mempertingkatkan taraf kehidupan masyarakat petani," jelasnya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau melahirkan penghargaan terhadap sektor industri dan institusi pengajian tinggi awam atas inisiatif memajukan bidang bioteknologi di negeri Kedah.

Katanya, usaha itu turut melonjakkan potensi Kedah sebagai penyumbang utama kepada pembangunan pembangunan sosio ekonomi di wilayah utara ini.

Perpustakaan i-play

Posted: 15 May 2014 12:08 PM PDT

Oleh KHAIRUL ABIDIN NUAR
khairul.nuar@utusan.com.my

Aluj Hamdan tekun mengajar kanak-kanak Orang Asli mengenal huruf di Perpustakaan Permainan i-play. - BERNAMA

GERIK 15 Mei - Mengharungi laluan gajah dalam keadaan berlopak serta tidak rata sejauh enam kilometer untuk ke jalan besar, sememangnya cukup mencabar buat anak-anak di perkampungan Orang Asli Kampung Semelor di sini untuk menimba ilmu.

Apatah lagi jalan berkenaan hanya boleh dilalui sama ada menaiki kereta pacuan empat roda atau menunggang motosikal.

Kedudukannya terletak lebih 45 kilometer dari pekan Gerik pula memerlukan penduduk di sini mempunyai bekalan minyak yang mencukupi sekiranya ingin keluar berbelanja.

Itulah hakikat kehidupan yang ditempuh oleh kira-kira 100 penduduk Kampung Semelor di mana rata-ratanya terdiri daripada suku Temiar, meliputi 32 buah keluarga.

Namun, alah bisa tegal biasa. Penduduk Kampung Semelor sememangnya sudah cukup sebati dengan kehidupan mereka di Pulau Banding di sini yang suatu pada masa dahulu pernah berdepan ancaman komunis secara berleluasa.

Apapun, jika pertama kali jika anda menjejakkan kaki ke sini, anda mungkin mengagumi tahap kebersihan di Kampung Semelor yang banyak ditekankan oleh tok batinnya, Samad Jeranggong, 52, kepada anak buahnya.

Maka, tidak hairanlah sekiranya kampung tersebut pernah dinobatkan sebagai kampung paling bersih di Perak, untuk dua tahun berturut-turut pada 2005 dan 2006 selain diangkat menjadi kampung pelancongan pada November 2011.

Namun, jauh di sudut hati Samad, dia ingin melihat generasi muda di sini menerima pendidikan yang secukupnya serta mengecapi kehidupan yang lebih baik, suatu hari nanti.

Saya tidak menyalahkan ibu bapa kerana ketika itu mereka melarikan diri ke hutan untuk menyelamatkan saya daripada serangan komunis.

Pada tahun sekitar 1960-an, kehidupan di Hulu Perak ini amatlah susah. Kami langsung tidak kenal sekolah ketika itu," katanya kepada ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Sehubungan itu, Samad berkata, dia amat berbesar hati menerima jasa baik Pengerusi Kumpulan Emkay, Tan Sri Mustapha Kamal yang sedia membuka sebuah Perpustakaan Permainan i-play pertama dalam kawasan Hutan Hujan Tropika Belum-Temengor itu.

Konsep perpustakaan permainan i-play yang dibangunkan oleh syarikat Educate to Learn Sdn. Bhd., memberi peluang kepada anak-anak Orang Asli untuk meneroka, memanipulasi serta berinteraksi secara aktif dengan persekitaran dan bahan pembelajaran.

Kini, anak-anak Orang Asli Kampung Semelor seawal umur dua tahun boleh mengikuti pembelajaran di perpustakaan tersebut yang turut dikendalikan oleh dua guru daripada kaum pribumi itu sendiri.

Seorang gurunya, Aluj Hamdan, 29, dari Pos Kemar yang memiliki Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak berkata, sudah menjadi impiannya untuk menolong bangsanya sendiri bagi meningkatkan kualiti taraf hidup mereka.

Kanak-kanak di sini akan mengikuti pembelajaran setiap hari dari pukul 9.30 pagi ke 12.30 tengah hari. Mereka diajar menggunakan kotak permainan bertema dalam suasana pembelajaran menyeronokkan yang diselitkan bersama iringan muzik.

Memang ada cabaran mendidik mereka kerana hari ini ajar, esok sudah lupa. Namun, itu tidak mematahkan semangat saya untuk terus berbakti kepada anak bangsa," katanya.

Sementara itu, golongan wanita dan kaum ibu di Kampung Semelor juga telah mengikuti program Azam Kerja di bawah kelolaan Jabaan Tenaga Kerja (JTK) Negeri Perak.

Mereka mengambil upah menghasilkan barangan cenderamata seperti rantai kunci serta menjahit beg kertas dengan menggunakan bahan-bahan terpakai di bawah kendalian syarikat latihan, Mostwell Sdn. Bhd.

Penolong Pengarah JTK Perak, Joanna Inbarani Thawamany berkata, sebanyak 28 peserta dari kampung tersebut mengikuti program itu untuk projek kraf tangan dan sembilan lagi bagi kursus jahitan.

Program ini merupakan projek perintis yang kita lakukan di sini selain di Kampung Sungai Tiang, Kampung Desa Damai, Pos Kemar dan Rancangan Penempatan Semula (RPS) Jenang di Sungkai.

Mereka akan diberi upah sepertiga daripada hasil kraf tangan yang mereka siapkan dalam tempoh tertentu misalnya sebulan," katanya.

Sementara itu, golongan lelaki di Kampung Semelor juga mula bertatih-tatih dalam menjalankan perniagaan mengumpul madu kelulut di setiap halaman rumah sendiri.

Hasil yang dapat dikumpul dalam tempoh kira-kira tiga minggu itu kemudiannya akan dijual kepada Syamille Agro Farm & Resort di Kati, Kuala Kangsar.

Perpustakaan Awam Perak perlu anjakan drastik

Posted: 15 May 2014 12:08 PM PDT

Shahrul Zaman Yahya (tiga dari kanan) melihat pameran belia pada Majlis Pelancaran Program Belia @ Perpustakaan di Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Perak di Ipoh, semalam. - UTUSAN/HANAFI KHAMIS

IPOH 15 Mei - Kerajaan negeri menyarankan Perbadanan Perpustakaan awam negeri segera mencari pendekatan strategik bagi memupuk minat membaca dalam kalangan golongan belia.

Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan, Komunikasi dan Multimedia, Datuk Shahrul Zaman Yahya berkata, langkah drastik itu perlu dilaksanakan bagi memastikan perpustakaan sebagai gedung ilmu terus relevan dari semasa ke semasa.

Beliau turut mencadangkan agar Perbadanan Perpustakaan Awam negeri mewujudkan perkhidmatan pembacaan buku secara dalam talian bagi menarik minat golongan belia.

Saya difahamkan bahawa Perbadanan Perpustakaan Awam negeri sedang dalam rangka perbincangan dengan KPERAK Implemention and Coordination Corporation (KPerak) untuk melaksanakan perkhidmatan ini.

Saya harap strategi ini dilaksanakan dengan kadar segera. Saya diberitahu Perpustakaan Negara juga telah melaksanakannya," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan majlis pelancaran Program Belia @ Perpustakaan di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengarah Perbadanan Perpustakan Awam negeri, Nor Aini Mohd. Nordin.

Mengulas lanjut, Shahrul Zaman yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rungkup memberitahu, perkembangan teknologi hari ini yang membolehkan banyak perkara diakses menggunakan pelbagai gajet memaksa perpustakaan untuk turut berubah sama.

Katanya, rata-rata golongan belia hari ini lebih memberi tumpuan terhadap pembacaan secara dalam talian.

Belia hari ini tidak boleh lari daripada media baru. Jadi, sudah tiba masanya perpustakaan mengambil pendekatan serupa dan melakukan anjakan drastik.

Perpustakaan tidak boleh lagi mengekalkan format sedia ada memandangkan belia lebih sinonim dengan akses dalam talian. Perpustakaan perlu seiring dengan perubahan masa untuk memastikannya terus relevan," jelas beliau.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved