Rabu, 28 Mei 2014

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Negara kehilangan 'Bapa Hoki Malaysia'

Posted: 28 May 2014 12:08 PM PDT

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
sukan@utusan.com.my

Sultan Azlan Shah (duduk paling kiri) bersama rakan-rakan baginda dalam pasukan hoki University Nottingham (1951-1952).

KUALA LUMPUR - Almarhum Sultan Azlan Shah bukan hanya menaruh minat yang mendalam terhadap hoki malah sering mencemar duli untuk menzahirkan sokongan moralnya kepada mana-mana atlet sukan lain setiap kali berlangsungnya temasya sukan besar.

Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Seri Zolkples Embong berkata, beliau pernah beberapa kali menemani Almarhum yang bukan hanya menonton aksi atlet di padang malah melawat mereka di perkampungan Sukan Olimpik atau Sukan Asia.

"Almarhum memang mudah didekati dan seorang yang merendah diri tetapi tidak banyak bercakap. Kemangkatannya satu kehilangan besar kepada sukan tempatan, terutama sukan hoki Malaysia dan dunia.

"Ketokohannya sebagai pemimpin sukan memang tiada tolok bandingnya dan saya rasa tiada orang yang lebih layak untuk digelar Bapa Hoki Malaysia kecuali Almarhum," katanya.

Bagaimanapun, beliau berharap kemangkatan Sultan Azlan Shah tidak melemahkan semangat pemain-pemain hoki yang akan berjuang dalam Piala Dunia di The Hague, Belanda, sebaliknya membuktikan sesuatu sebagai penghormatan terakhir mereka kepada baginda, yang menjadi Presiden Persekutuan Hoki Malaysia selama lebih 41 tahun.

Zolkples juga memaklumkan, pihaknya telah mengarahkan agar bacaan Al-Fatihah dan bertafakur selama seminit diadakan sebelum setiap acara Sukan Malaysia XVII yang sedang berlangsung di Perlis dimulakan sebagai penghormatan kepada Almarhum Sultan Azlan Shah.

"Bagi upacara penyampaian pingat Sukan Malaysia jika melibatkan atlet Perak, bendera negeri itu akan dinaikkan separuh tiang," katanya.

Penggiat hoki tidak lupa jasa Almarhum

Posted: 28 May 2014 12:08 PM PDT

Sultan Azlan Shah menyampaikan trofi kejohanan hoki Piala Dunia Remaja kepada ketua pasukan Jerman, Martin Haner sambil diperhatikan oleh Nur Azmi Ahmad di Stadium Taman Daya, Johor Bahru pada 21 Jun 2009.

KUALA LUMPUR - Naib Presiden Kanan Konfederasi Hoki Malaysia (KHM), Datuk Nur Azmi Ahmad menyifatkan kemangkatan Sultan Perak, Almarhum Sultan Azlan Shah yang pernah memimpin badan induk itu, sebagai satu kehilangan besar kepada arena hoki negara ini dan Asia.

Katanya, jasa dan minat Almarhum kepada sukan hoki begitu jelas dan ini terbukti apabila baginda berusaha membina gelanggang hoki astroturf, Stadium Azlan Shah di Ipoh, Perak dan mewujudkan Piala Sultan Azlan Shah - sebuah kejohanan antarabangsa tahunan dalam kalendar MHC - dan disertai pasukan-pasukan ternama dunia.

"Saya dan seluruh warga kerja MHC terasa amat sedih dan pasti sentiasa merindui jasa, sumbangan dan sokongan moral yang diberikan Almarhum kepada hoki negara sepanjang penglibatannya dalam MHC mahupun AHF (Persekutuan Hoki Asia).

"Kali terakhir saya sempat bertemu Almarhum ialah tahun lalu.

"Sebagai Presiden MHC (ketika itu Persekutuan Hoki Malaysia - PHM dari 1976 hingga 2004), Almarhum merupakan antara tokoh yang mencetuskan kebangkitan hoki negara.

"Kami mengucapkan takziah kepada keluarga Almarhum dan semoga rohnya ditempatkan dalam kalangan orang yang salih," katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

Anakanda Sultan Azlan Shah, Raja Dr. Nazrin Shah juga pernah memimpin MHC dari 2004 hingga 2006, menggantikan baginda.

Sultan Azlan Shah, yang turut pernah menganggotai Lembaga Eksekutif Persekutuan Hoki Antarabangsa (FIH), mangkat kira-kira pukul 1.30 petang semalam pada usia 86 tahun.

Sementara itu, bekas pemain skuad Piala Dunia Remaja 1989, Ariffin Ghani turut melahirkan rasa sedih atas kemangkatan Sultan Azlan Shah yang disifatkannya amat mengambil berat dan selalu memberikan sokongan moral kepada pasukan negara.

"Saya yang bermain kejohanan di Ipoh itu, masih teringat kata-kata perangsang Almarhum ketika satu majlis makan malam. Baginda menuntut kami agar sentiasa bersemangat waja apabila di gelanggang.

"Saya turut menganggap jasa dan sumbangan Almarhum (Piala Sultan Azlan Shah dan Stadium Azlan Shah) melayakkannya diiktiraf sebagai Bapa Hoki Malaysia.

"Minatnya kepada sukan ini cukup tinggi tetapi agak ralat apabila pasukan Malaysia masih tidak dapat memenangi Piala Sultan Azlan Shah walau sekalipun sejak dipertandingkan pada 1983," katanya yang juga Pengarah Bahagian Atlet Majlis Sukan Negara.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved