Khamis, 22 Mei 2014

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Malaysia penuhi misi separuh akhir

Posted: 22 May 2014 11:37 AM PDT

Goh V Shem (kiri) bersiap sedia sambil memerhatikan Tan Wee Keong membalas pukulan beregu Denmark, Mogensen Carsten-Fischer Nielsen Joachim pada perlawanan beregu kedua kejohanan Piala Thomas di New Delhi malam tadi. Pasangan Malaysia menang 21-19, 21-13. - Ihsan The Star

NEW DELHI - Malaysia mengharungi malam yang penuh drama dan mendebarkan sebelum menyingkirkan Denmark 3-1 untuk melangkah ke separuh akhir Piala Thomas buat kali pertama dalam tempoh empat tahun malam tadi.

Percaturan Pang Cheh Chang menggandingkan Goh V Shem-Tan Wee Kiong sekali lagi membuahkan hasil apabila pasangan muda itu muncul wira dengan menghadiahkan mata kemenangan.

Aksi cemas pasukan negara bermula sejak perseorangan pertama apabila jaguh No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei tewas set pembukaan dan kelihatan beraksi dengan menahan kesakitan kaki kiri akibat terjatuh pada set ketiga.

Selepas tumpas 20-22, Chong Wei bagaimanapun bangkit dalam dua set berikutnya untuk menundukkan pemain yang cukup liat, Jan O Jorgensen 21-14, 21-17.

Debaran Malaysia bagaimanapun tidak berakhir apabila pasangan harapan mereka, Tan Boon Heong-Hoon Thien How gagal memberi kelebihan apabila tewas 14-21, 18-21 kepada Mads Pieler Kolding-Mads Conrad-Petersen untuk kedudukan terikat 1-1.

Kekalahan 19-21 yang dialami Chong Wei Feng di tangan Hans-Kristian Vittinghus di set pertama menyebabkan penyokong Malaysia di Stadium Tertutup Siri Fort terdiam seketika, namun pemain kelahiran Kedah itu mempamer kebangkitan hebat dengan permainan lebih mantap untuk menang 21-14, 21-8, sekali gus kembali meletakkan Malaysia mendahului 2-1.

Ketika pasukan negara sudah bersiap sedia secara mental dan fizikal untuk menjangkakan permainan diheret ke penentuan perseorangan ketiga kerana Denmark memiliki beregu kedua yang mantap, namun V Shem-Wee Kiong sekali lagi menjadi wira dengan memastikan kemenangan milik Malaysia selepas mengejutkan pasangan berpengalaman, Carsten Mogensen-Joachim Fischer Nielsen 21-19, 21-13.

"Ketika terjatuh, saya memang sedikit risau dan apa yang berlaku di Wuhan tiba-tiba menghantui saya. Saya cuba menahan kesakitan dan meneruskan permainan, mujur tiada masalah besar dan saya berjaya menamatkan perlawanan dengan mencatat kemenangan.

"Kesakitan ini sudah menganggu saya sebelum tiba di sini lagi, tetapi ia hanya kecederaan kecil dan saya yakin dapat meneruskan permainan. Ia bukan masalah yang sama seperti yang saya alami dua tahun lalu," kata Chong Wei, yang mengakui tidak menunjukkan prestasi terbaiknya dalam pertarungan yang berlarutan selama 61 minit.

Pada Piala Thomas di China, dua tahun lalu, juara All England itu terkehel kaki kanan menyebabkan buku lalinya bengkak ketika menentang perseorangan utama Denmark, Peter Hoeg Gade di peringkat kumpulan. Kecederaan itu nyaris menyebabkan dia tidak dapat beraksi di Sukan Olimpik London.

Sementara itu, Weng Feng menganggap Piala Thomas kali ini pasti yang paling istimewa buat dirinya kerana berjaya memenangi semua empat perlawanan setakat ini biarpun hanya membuat penampilan sulung.

Dua tahun lalu, Daren turut disenarai dalam skuad ke Wuhan, namun sekadar sebagai pemain simpanan dan dia langsung tidak diturunkan dalam sebarang perlawanan.

"Saya sendiri tidak percaya saya mampu bermain baik setakat ini. Memenangi semua empat perlawanan Piala Thomas pertama saya suatu pencapaian yang hebat.

"Saya sudah cuba membantu pasukan sebaik yang mungkin, sekarang terpulang kepada rakan-rakan untuk membawa kami pergi sejauh yang mungkin," ujar Wei Feng.

Menanti Malaysia pada separuh akhir hari ini adalah pemenang di antara juara 13 kali, Indonesia dengan pasukan yang telah ditewaskan di peringkat kumpulan, Korea Selatan.

Berdepan Korea Selatan dianggap memberi kelebihan kepada Malaysia kerana telah menewaskan pasukan itu 3-2 dalam saingan kumpulan, selain memegang rekod pertemuan lebih baik, manakala bertemu Indonesia, kita kalah dalam empat perlawanan terakhir pada pusingan akhir Piala Thomas.

Kali terakhir Malaysia menjejakkan kaki ke perlawanan akhir Piala Thomas adalah di Guangzhou 2002, di mana kita tewas 2-3 di tangan Indonesia. - UTUSAN

Wanita tak cukup pendedahan

Posted: 22 May 2014 11:37 AM PDT

Oleh NORZIE MOHD. KHASBI
sukan@utusan.com.my

NEW DELHI - Malaysia memiliki ramai bakat untuk melahirkan seorang lagi Wong Mew Choo, namun masalahnya pemain-pemain perseorangan wanita tidak diberi pendedahan mencukupi.

Jika dibandingkan dengan negara utama lain, rekod kejohanan yang disertai perseorangan wanita Malaysia adalah yang paling sedikit dan ini membantutkan perkembangan mereka.

Biarpun skuad Piala Uber tersingkir di peringkat kumpulan kelmarin, namun acara perseorangan menunjukkan prestasi baik dan pemain seperti Tee Jing Yi, Yang Li Lian, Lim Chiew Sien serta Lim Yin Fun menjanjikan masa depan yang cerah.

Jing Yi, 23, memenangi semua perlawanan ke atas pemain yang memiliki ranking lebih baik seperti pemain No. 13 dunia, Takahashi dari Jepun, Line Kjaersfeldt dari Denmark dan Karin Schnaase dari Jerman.

Yin Fun pula mengejutkan Sandra-Maria Jensen dari Denmark 21-15, 14-21, 21-19 tetapi tewas di tangan pemain berpengalaman Jepun, Eriko Hirose 21-23, 8-21.

"Saya percaya kita ada sekumpulan pemain berbakat untuk melahirkan seorang lagi Wong Mew Choo. Pemain-pemain muda ini menjanjikan masa depan yang cerah.

"Bagaimanapun mereka kurang pendedahan, tidak mendapat kejohanan yang mencukupi kalau kita hendak bandingkan pemain-pemain wanita negara lain terutama dari Thailand dan Korea Selatan.

"Kalau kita tengok dalam Piala Uber, pemain ini mampu memberi cabaran kepada pemain ranking lebih baik daripada mereka, namun disebabkan kurang pengalaman, permainan mereka sangat mentah. Bila tiba pada situasi genting, mereka tak tahu apa yang hendak dilakukan, tiada idea dan tiada keyakinan," ujar jurulatih perseorangan wanita, Wong Tat Meng.

Tat Meng, jurulatih yang bertanggungjawab membawa Mew Choo muncul juara Terbuka China 2007 turut menambah, dia akan mencadangkan kepada pengurusan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) untuk mempertimbangkan semula jumlah kejohanan yang diberikan kepada perseorangan wanita.

Dia percaya, prestasi memberangsangkan pemain-pemain muda negara, terutama Jing Yi akan membuka mata BAM bahawa perseorangan wanita juga mampu menjanjikan masa depan cerah andai diberi lebih tumpuan.

Malah selain Jing Yi, Li Lian, CHiew Sien dan Yin Fun yang masih muda, Tat Meng juga sedang menunggu kepulangan semula Sonia Cheah daripada kecederaan. - UTUSAN

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved