Selasa, 20 Mei 2014

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Pilih Daren atau Soon Huat

Posted: 20 May 2014 12:27 PM PDT

Oleh Norzie Mohd. Khasbi

GOH SOon Huat (gambar kiri) yang merupakan perseorangan keempat mungkin diturunkan dalam perlawanan menentang Korea Selatan hari ini berikutan prestasi Liew Daren yang tidak begitu meyakinkan.

NEW DELHI - Sama ada menurunkan Liew Daren atau Goh Soon Huat dalam pertarungan penting menentang Korea Selatan hari ini, ia tetap mengundang risiko buat pasukan skuad Piala Thomas negara.

Aksi buruk Daren dalam dua perlawanan pertama meletakkan Soon Huat sebagai pilihan untuk menggalas tugas perseorangan ketiga pada pertarungan yang wajib dimenangi untuk mengelak daripada bertemu China atau Indonesia pada suku akhir Piala Thomas.

Keyakinan Daren, 26, kini mungkin berada di tahap terendah selepas kalah kepada pemain India, R.M.V Gurusaidutt dan Lukas Schmidt dari Jerman, justeru menurunkan bekas juara Terbuka Perancis itu mungkin dilihat sebagai opsyen yang kurang bijak.

Begitupun jika Soon Huat menjadi pilihan, ia juga belum menjamin keputusan baik akan diraih kerana ini bukan saja akan menjadi penampilan sulung buat pemain berusia 24 tahun itu di pentas Piala Thomas, malah perlawanan pertamanya di New Delhi.

Dalam aspek ini, perseorangan ketiga Korea Selatan, Soo Hwang Jong memiliki kelebihan kerana telah beraksi dalam dua perlawanan pertama, malah sudah melalui pengalaman bermain dalam perlawanan penentuan ketika pasukannya terikat 2-2 dengan Jerman dalam aksi pembukaan.

Hwang Jong menundukkan Lukas Schmidt 21-15, 21-16 untuk menghadiahkan mata kemenangan negaranya ke atas Jerman, tetapi tewas 22-24, 13-21 kepada R.M.V Gurusaidutt dalam pertemuan dengan India.

Melihat situasi semasa, strategi Malaysia untuk menewaskan Korea Selatan ketika ini cukup mudah. Menang dua perseorangan pertama menerusi Datuk Lee Chong Wei dan Chong Wei Feng, serta mencuri mata daripada salah satu beregu, Tan Boon Heong-Hoon Thien How atau Goh V Shem-Lim Khim Wah.

Sekiranya kedudukan terikat 2-2, Korea memegang kelebihan dalam perseorangan ketiga, tidak kira Daren atau Soon Huat diturunkan. Namun melihat kepada tahap keyakinan Daren yang jatuh merudum, Soon Huat mungkin pilihan yang lebih baik.

Kalau kami rasa perlu mengambil risiko (menggugurkan Daren), maka kami akan buat begitu.

Yang penting, kami buat keputusan terbaik untuk pasukan," kata jurulatih perseorangan, Rashid Sidek.

Soon Huat belum merekodkan pencapaian besar di pentas antarabangsa, namun pemain kelahiran Melaka itu mula mencuri tumpuan sejak muncul naib juara Grand Prix Emas Terbuka Malaysia 2013.

Melihat kekuatan keseluruhan kedua-dua pasukan, menumpaskan Korea Selatan hari ini bukan tugas mustahil, malah Malaysia sebenarnya memegang rekod pertemuan 5-3 ke atas negara itu sepanjang pusingan akhir Piala Thomas. Dua kemenangan terakhir dicatat pada 2006 dan 2008.

Tidak perlu saya muncul di kaca televisyen - Tengku Abdullah

Posted: 20 May 2014 12:27 PM PDT

dayne.ghazali@utusan.com.my">

KUALA LUMPUR - Apabila tiba masanya, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah (gambar) akan menyatakan visi dan misi beliau sebelum para perwakilan ke Kongres Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) ke-50 memilih presiden baharu bagi penggal 2014-2018.

Katanya, visi dan misi itu pada masa yang sesuai tanpa perlu muncul di kaca televisyen bagi menyatakan perancangan serta meraih publisiti.

Yakin mengenai peluangnya untuk memenangi jawatan Presiden FAM, beliau menghormati kemampuan pencabarnya untuk jawatan itu, Tunku Ismail Sultan Ibrahim dan tidak melihat Tunku Mahkota Johor itu sebagai satu ancaman.

Sebaliknya Tengku Abdullah melihat keadaan sekarang adalah persaingan sihat sambil memberikan petanda sedia bekerjasama dengan Tunku Ismail pada masa akan datang.

Saya ada baca dalam laporan akhbar pada hari ini mengenai TMJ yang ada misi tersendiri, saya tiada sebarang komen mengenai kenyataan yang dibuat (TMJ).

Jika diceritakan visi dan misi saya sekarang, nanti tiada elemen kejutan. Saya akan beritahu pada hari terakhir kepada semua pihak.

Sudah pasti saya ada visi dan misi sendiri, jika tidak buat apa saya mencuba nasib untuk bertanding, semua orang boleh nampak kredibiliti saya semasa memegang MHC dan sudah ada serba sedikit perubahan," katanya dalam sidang akhbar majlis penajaan Yayasan Sime Darby kepada skuad hoki kebangsaan di Bukit Jalil semalam.

Mengenai tindakan Tunku Ismail muncul di rancangan televisyen Dengan Izin di Astro Arena kelmarin, Tengku Abdullah tidak berasakan satu keperluan buatnya mengambil langkah yang sama dan tidak bersetuju jika mengatakan FAM tidak melakukan apa-apa dalam tempoh 30 tahun.

Saya tidak perlu muncul di kaca televisyen untuk mencari publisiti. Apa yang lebih penting kita perlu melihat perkara yang lebih meluas seperti kemajuan bola sepak yang melibatkan skuad kebangsaan, pembangunan akar umbi...ini bukan soal saya semata-mata.

Jangan kita cuba mengagung-agungkan sesiapa dan ini hanyalah bola sepak,sama juga dengan sukan hoki dan jika ada orang katakan FAM gagal dalam tempoh 30 tahun ini, saya tidak fikir begitu tetapi mungkin masih belum mencukupi buat peminat," katanya dalam nada berseloroh kepada pihak media.

TMJ berjanji akan melakukan dua perkara jika dipilih sebagai Presiden FAM iaitu mewujudkan pengadil profesional dan memberikan dana yang lebih tinggi kepada setiap persatuan bola sepak negeri iaitu sekitar RM2 juta ke RM3 juta setahun.

Alhamdulilah...(tawaran RM2 juta ke 3 juta bagi setiap persatuan bola sepak negeri), jika itu beliau mahu berikan saya katakan itu niat yang cukup baik dan saya sendiri gembira mendengarnya," kata Tengku Abdullah.

Tengku Abdullah juga berkata, beliau sedia melepaskan jawatan Presiden MHC jika memenangi jawatan Presiden FAM tetapi perkara itu belum dimuktamadkan.

Perkara ini sentiasa saya fikir dan tahu pada satu hari nanti akan terpaksa menjawab soalan ini, biarlah saya beritahu jawapannya namun saya sudah nyatakan kepada sebahagian delegasi MHC dan bercakap dengan sahabat-sahabat saya yang lain.

Namun saya tidak akan tinggalkan MHC begitu sahaja terkapai-kapai tanpa pengganti bersesuaian, skuad hoki kita telah berada dalam kalangan 10 terbaik dunia dan tidak mungkin saya tinggalkan begitu sahaja," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved