Jumaat, 16 Mei 2014

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


On Jabbar digantung 20 tahun

Posted: 16 May 2014 11:46 AM PDT

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

On Jabbar

PETALING JAYA - On Jabbar digantung daripada melibatkan diri dengan aktiviti bola sepak selama 20 tahun dan didenda RM50,000 gara-gara menumbuk pengadil, Sukri Abd. Rahman pada 19 April lalu di Stadium Majlis Perbandaran Pasir Gudang.

Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Datuk Taufek Abd. Razak, berkata, hukuman itu adalah setimpal dengan apa yang dilakukan oleh On, yang ketika itu merupakan pengurus Johor Darul Ta'zim.

"Bekas pengurus JDT II, On Jabbar, mengaku salah terhadap pertuduhan yang dikemukakan. Kami mengambil kira rayuan yang dikemukakan namun kami di Jawatankuasa Tatatertib melihat kes ini sebagai sangat serius.

"Kami mengambil keputusan menjatuhkan hukuman gantung 20 tahun daripada sebarang aktiviti bola sepak dan denda RM50,000. Memandangkan On Jabbar juga adalah exco PBNJ maka PBNJ didenda RM40,000.

"Hukuman ini tertakluk kepada Perkara 3.4 iaitu jika didapati bersalah, hukuman minimum adalah digantung dua tahun dan maksimum dikenakan penggantungan seumur hidup.

"Bagaimanapun On dibenarkan membuat rayuan dalam tempoh tujuh hari selepas surat rasmi hukuman dikeluarkan.

"Ini satu peringatan kepada beliau bahawa tiada jalan pintas untuk mencipta sejarah dalam dunia bola sepak dan semuanya mengikut peraturan," katanya dalam sidang akhbar di Wisma FAM, semalam.

On menumbuk Sukri ketika pemain kedua-dua pasukan meninggalkan padang ekoran beberapa keputusan yang dianggap tidak adil semasa perlawanan JDT II berdepan UiTM FC sebelum disuraikan oleh pihak polis.

Insiden itu membuatkan ratusan penyokong JDT II berkumpul di perkarangan pintu masuk stadium dan memaksa pengadil keluar dan memohon maaf kepada mereka.

Taufek berkata, On tidak dikenakan penggantungan seumur hidup kerana mengambil kira beberapa hukuman yang telah diterima daripada PBNJ.

"Kami bukannya berlembut apabila menjatuhkan hukuman sebegini. Kami turut mengambil kira rayuan yang dikemukakan oleh On iaitu dia telah diberhentikan daripada jawatan pengurus JDT II dan dikenakan denda sebanyak RM25,00 oleh PBNJ.

"Selain itu, dia juga bertukar menjadi Yang Dipertua Majlis Perbandaran Pasir Gudang ke jawatan lain atas kehendak Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) setelah mengambil kira insiden yang berlaku namun dalam masa sama dia masih lagi berminat menguruskan bola sepak pada masa akan datang," katanya.

PBNJ turut dikenakan denda tambahan atas dua tuduhan berasingan berkaitan perlawanan yang sama, iaitu sebanyak RM10,000 kerana para penyokong JDT II membaling botol air kepada pegawai perlawanan dan pemain pasukan UiTM FC serta RM20,000 lagi kerana kegagalan keselamatan semasa kejadian berlangsung.

Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBNST) pula dikenakan hukuman RM5,000 kerana tindakan para penyokong membakar suar.

Persatuan Bola Sepak Angkatan Tentera Malaysia juga didenda RM5,000 ekoran tindakan peminat Sarawak yang merupakan penyokong lawan membakar suar pada perlawanan di Stadium Selayang 18 Januari lalu.

JDT lepas peluang selepas dua kali mendahului

Posted: 16 May 2014 11:46 AM PDT

Pemain JDT Luciano Gabriel Figueroa meraikan jaringannya bersama Jorge Pereyra Diaz dan Mohd Amri Yahyah pada perlawanan Liga Super JDT menentang Pahang di Stadium Tan Sri Hassan Yunus Larkin di sini hari ini. - BERNAMA

KUALA LUMPUR - Kesilapan penjaga gol Johor Darul Ta'zim, Mohd. Izham Tarmizi pada minit terakhir membantutkan hasrat Harimau Selatan untuk mendapatkan tiga mata penuh ketika melayan kunjungan Pahang dalam aksi Liga Super di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Johor Bahru semalam, apabila kedua-dua pasukan terikat dengan jaringan 2-2.

Keputusan itu juga menyebabkan kedua-dua pasukan mampu tercicir semakin jauh daripada pendahulu, Selangor yang akan menentang Sime Darby malam ini.

Walaupun mendahului 2-1 hingga minit ke-88, pemain sayap kiri Tok Gajah, R. Gopinathan mengecewakan JDT apabila percubaannya dari sebelah kiri gagal ditampan kemas oleh Izham yang menyaksikan bola melantun ke dalam gawang.

Sebelum itu, Luciano Figueroa meletakkan JDT di hadapan pada minit ke-26 namun berjaya disamakan oleh Azamuddin Akil sepuluh minit kemudian sebelum tuan rumah sekali memimpin permainan menerusi Safiq Rahim, minit ke-48.

Dalam perlawanan itu, kedua-dua pasukan dilihat lebih berhati-hati dalam mengatur serangan sebaik perlawanan bermula.

Usaha berterusan anak buah Bojan Hodak akhirnya berhasil selepas penyerang dari Argentina, Figueroa menyambut umpanan pemain senegara, Jorge Pereyra Diaz pada minit ke-26.

Namun kelebihan yang dimiliki JDT tidak bertahan lama apabila gerakan solo Gopinathan dari garisan tengah berjaya menewaskan pemain pertahanan lawan, Mahali Jasuli sebelum disudahkan oleh Azamuddin.

Masuk babak kedua perlawanan, JDT sekali lagi mendahului menerusi Safiq Rahim pada minit ke-48 yang menyempurnakan hantaran Diaz dari kiri.

Pahang menggandakan asakan dan kerja keras mereka membuahkan hasil apabila menyamakan kedudukan pada minit ke-88 setelah rembatan Gopinathan ditampan masuk oleh Izham ke gawang sendiri.

Di Stadium Negeri, Sarawak meraih kemenangan 2-1 ke atas PKNS FC melalui jaringan Joseph Kalang Tie pada minit ke-57 dan percubaan solo Muamer Salibasic, minit ke-83 sementara gol pelawat terhasil menerusi gol Mohd. Fauzan Dzulkifli pada minit ke-77 dalam perlawanan yang menyaksikan pergaduhan sesama penonton.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved