Selasa, 13 Mei 2014

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Dapat sokongan 7 negeri?

Posted: 13 May 2014 11:56 AM PDT

Tunku Ismail Sultan Ibrahim

JOHOR BAHRU - Lebih tujuh perwakilan badan gabungan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) dikatakan mengadakan pertemuan dengan calon Presiden, Tunku Ismail Sultan Ibrahim di Istana Bukit Pelangi, semalam.

Para perwakilan yang terlibat hadir untuk mendengar sendiri visi dan misi yang ingin disampaikan oleh Tunku Mahkota Johor yang juga Presiden Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBNJ), selain ingin mengenalinya lebih dekat.

Semua perwakilan berkumpul di sebuah hotel di bandar raya ini sebelum bertemu Tunku Ismail pada satu majlis makan malam di istana beliau bermula pada pukul 8.30 malam.

Menurut sumber, kehadiran semua perwakilan terlibat itu belum tentu boleh diterjemahkan kepada sokongan yang ingin diberikan kepada Tunku Mahkota Johor itu.

Sebaliknya tujuan utama mereka hadir adalah untuk mendengar apa perancangan beliau.

Bagaimanapun, rata-rata yang hadir itu mahukan transformasi di dalam FAM sekali gus berharap pertemuan itu dapat memberi harapan baharu kepada bola sepak negara.

Mereka mahu dengar misi dan visi Tunku Ismail," katanya di sini.

Utusan Malaysia kelmarin melaporkan, Tunku Ismail seakan memberi isyarat kuat untuk bertanding pada pemilihan 25 Mei ini apabila akan mengadakan perjumpaan bersama beberapa perwakilan badan gabungan FAM di sini.

Perjumpaan tersebut turut didukungi Timbalan Presiden FAM yang kini dalam penggantungan, Tan Sri Annuar Musa yang dari awal jelas memberi sokongan padu kepada Tunku Ismail untuk mencabar penyandang, Sultan Ahmad Shah dan anakanda baginda, Tengku Abdullah.

Dengan inisiatif untuk mengadakan pertemuan dengan beberapa perwakilan itu juga jelas menunjukkan, Tunku Mahkota Johor itu bersedia bertanding jawatan tersebut sekali gus pertandingan kali ini dijangkakan sengit.

KAFA tawar tiga orang kuat

Posted: 13 May 2014 11:56 AM PDT

Oleh AZRAN FITRI RAHIM dan MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB
utusankelantan@utusan.com.my

KOTA BHARU - Dalam tempoh tujuh tahun, Kelantan atau lebih dikenali sebagai The Red Warriors telah menjadi pasukan yang digeruni dalam arena bola sepak tanah air.

Biarpun musim ini prestasinya agak tenggelam disebabkan kehilangan sekumpulan pemain tonggak, namun ia masih menjadi sebutan dalam kalangan peminat sukan nombor satu negara itu.

Membina sebuah pasukan yang hebat mungkin tidak sukar tetapi untuk melakukannya dalam tempoh singkat dan mengekalkan momentum itu bukan satu kerja mudah.

Semua ini bergantung kepada pengurusan pasukan tersebut tanpa pentadbiran yang licin dalam Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) ia tidak akan menjadi kenyataan.

Justeru itu, kebolehan pemimpin dalam persatuan tersebut seharusnya dimanfaatkan sepenuhnya dalam Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) kerana mereka sudah terbukti mempunyai kebolehan.

Kali ini, KAFA menawarkan tiga orang kuatnya untuk menabur bakti kepada negara menerusi Kongres Tahunan ke-50 FAM, pada 25 Mei ini

Tiga tokoh tersebut ialah Pemangku Presiden KAFA, Datuk Seri Afandi Hamzah yang menawarkan diri untuk jawatan Timbalan Presiden FAM; Naib Presiden KAFA, Datuk Rosmadi Ismail yang akan merebut salah satu slot untuk Naib Presiden FAM dan Setiausaha Agung KAFA, Azman Ibrahim bagi jawatan Ahli Majlis.

Nama Afandi mungkin sudah dikenali umum, namun Rosmadi dan Azman agak tenggelam kerana kedua-duanya lebih menumpukan kepada kerja serta tidak gemar berada di bawah lampu suluh media.

Bagi pemerhati bola sepak Kelantan, mereka melihat Rosmadi adalah tonggak di sebalik kejayaan KAFA selepas Presiden mereka, Tan Sri Annuar Musa digantung selama dua tahun, enam bulan.

Afandi lebih banyak menumpukan tugasnya sebagai Naib Presiden FAM di Kuala Lumpur.

Pada masa sama, Rosmadi juga banyak memainkan peranan dalam FAM apabila memegang jawatan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Bola Sepak Pantai dan Futsal.

Malah Rosmadi yang turut dilantik sebagai Pengurus Pasukan Futsal Wanita Sukan Sea tahun lalu telah menjadi satu-satunya pasukan dibawah kelolaan FAM yang berjaya membawa pulang pingat iaitu gangsa.

Beliau yang mula terlibat aktif dalam sukan nombor satu negara sejak tahun 2000 itu akan menghadapi saingan lapan penjuru bagi merebut jawatan tersebut.

Bagaimanapun Rosmadi ketika dihubungi Utusan Malaysia tidak mahu mendabik dada di atas kejayaan yang dikecapinya dan menyerahkan kepada perwakilan untuk menilai keupayaannya.

Berdasarkan rekod kerja sepanjang empat tahun di FAM, saya yakin perwakilan dari badan-badan gabungan bijak menilai sejauh mana kemampuan saya.

Sekiranya mereka (perwakilan) berasakan saya layak memegang jawatan penting itu (Naib Presiden), saya bersedia memikul tanggungjawab," katanya.

Tambahnya, beliau sudah bersedia untuk membantu Presiden dan Timbalan Presiden FAM bagi memperkasakan sistem pengurusan gabungan bola sepak itu sekiranya diberi kepercayaan.

Inilah masa terbaik dan peluang untuk saya sama-sama membantu dalam memperkasakan bola sepak negara," katanya.

Sementara itu, Azman yang juga Pengurus The Red Warriors merupakan watak yang sentiasa tenang biarpun ada ketikanya pasukan itu dilanda kontroversi.

Malah beliau membuktikan kebolehannya untuk mengawal dan membentuk kerjasama yang erat di antara pengurusan dengan pemain.

Sememangnya bakat yang dimiliki oleh orang kuat KAFA ini harus dimanfaatkan di peringkat nasional bagi memastikan bola sepak kembali ke zaman kegemilangannya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved