Rabu, 7 Mei 2014

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Penyelidik UTeM cipta alat keselamatan

Posted: 06 May 2014 12:00 PM PDT

Oleh NURSURAYA ZULKIFLI
utusanmelaka@utusan.com.my

Anuar Mohamed Kassim (kiri) sewaktu mengadakan demonstrasi penggunaan alat VeSS pada kenderaan di Kampus Induk UTeM, Durian Tunggal, Melaka, baru-baru ini. UTUSAN/ NURSURAYA ZULKIFLI - Stringer

MELAKA 6 Mei - Seorang penyelidik dari Fakulti Kejuruteraan Elektrik Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) berjaya mencipta alat keselamatan pada kenderaan yang berfungsi memberi amaran apabila ia dikesan bergerak tanpa pengetahuan pemiliknya.

Alat tersebut dinamakan Vehicle Smart Security (VeSS) dapat membantu mengurangkan kes kecurian kenderaan yang semakin meningkat.

Anuar Mohamed Kassim berkata, alat itu menggabungkan kesemua konsep teknologi terkini seperti pengesanan pergerakan kenderaan menggunakan sensor, teknologi sistem pesanan ringkas (SMS) dan teknologi sistem penentu kedudukan global (GPS) .

Menurutnya, gabungan alat itu dimuatkan di dalam satu kotak kecil dan dipasang dalam sesebuah kenderaan.

Alat ini akan mematikan sistem enjin kenderaan setelah mengesan pergerakan yang tidak diingini pemilik secara automatik dengan teknologi sensor yang digunakan.

Satu pesanan amaran melalui SMS akan dihantar kepada pemilik dengan memberikan koordinat kenderaan tersebut yang boleh diakses secara terus melalui Google Map bagi pengguna telefon pintar dan juga melalui komputer," katanya.

Anuar Mohamed berkata, melalui sistem itu, pemilik dapat mengesan kedudukan kenderaan dengan segera dan secara langsung dapat memastikan kenderaan mereka dalam keadaan selamat.

Katanya, VeSS juga telah didaftarkan sebagai harta intelek dan telah memenangi pelbagai anugerah pada pameran inovasi di peringkat kebangsaan serta antarabangsa.

VeSS mempunyai pelbagai ciri keselamatan yang diperlukan pengguna berbanding dengan produk sedia ada di pasaran agak mahal dan mempunyai pemasangan rumit disebabkan banyak sensor perlu dipasang di seluruh kenderaan.

Dengan adanya sistem ini, kes kecurian kenderaan dapat dikurangkan seterusnya dapat meningkatkan keselamatan kenderaan pengguna," katanya.

Dalam pada itu, beliau turut mempelawa mana-mana pihak yang berminat, boleh menghubungi beliau melalui emel: anuar@utem.edu.my.

USIM, Mas Awana meterai memorandum persefahaman

Posted: 06 May 2014 12:00 PM PDT

ASMA Ismail (enam dari kiri) bersama Mohammad Shafian Kamal Ghazali (tujuh dari kiri) bersama pegawai USIM dan Mas Awana selepas majlis menandatangani MoU di Bandar Baru Salak Tinggi Business Park, Nilai dekat Seremban, kelmarin.

SEREMBAN 6 Mei - Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) meningkatkan hubungan strategik dalam kalangan industri melalui memorandum persefahaman (MoU) yang dimeterai bersama Mas Awana Services Sdn. Bhd. di Bandar Baru Salak Tinggi Business Park, Nilai dekat sini semalam.

Naib Canselor USIM, Profesor Datuk Dr. Asma Ismail berkata, hubungan baik yang dihasilkan menerusi MoU itu antara lain untuk melihat aspek industri makanan halal dan pasaran bagi produk halal, yang ketika ini semakin berkembang pesat.

Kita lihat kemampuannya menjana pulangan mencecah bilion ringgit selari dengan keprihatinan dan kepekaan masyarakat berkaitan halal yang semakin tinggi.

Kerjasama ini dikembangkan lagi melalui penglibatan Institut Penyelidikan dan Pengurusan Halal (Ihram), yang merupakan pusat kecemerlangan penyelidikan yang ditubuhkan khas oleh USIM.

Pusat ini diwujudkan untuk meningkatkan strategi, pembangunan profesional, penyelidikan dan perkhidmatan terutamanya dalam aspek halal," katanya dalam ucapan pada majlis itu yang berlangsung semalam.

Menurut Asma, industri halal ini tidak boleh hanya diterajui oleh organisasi tertentu sahaja dan USIM amat serius untuk bersama-sama membangunkan perkara ini.

Baru-baru ini juga kita telah mengadakan MoU bersama pihak yang berkaitan dengan industri halal seperti Halal Developement Corporation (HDC) dan TPM Biotech Sdh. Bhd.," kata beliau.

Sementara itu, Pengurus Besar Mas Awana Services Sdn. Bhd., Mohammad Shafi'an Kamal Ghazali berkata, syarikat ini telah ditubuhkan pada 1996 merupakan salah sebuah anak syarikat di bawah Malaysia Airlines yang pakar dalam penyediaan dan pengendalian makanan dan minuman untuk pelbagai jenis majlis.

Selain kepakaran dalam bidang servis kulinari katanya lagi, syarikat ini juga telah mendapat piawaian halal dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan HDC serta mematuhi standard keselamatan dan kesihatan makanan antarabangsa iaitu Hazard Analysis Critical Control Point (HACCP).

Antara bidang dan skop kerjasama yang akan memberi manfaat kepada kedua-dua pihak melalui MoU ini adalah program latihan bersama melibatkan kakitangan dan pelajar, penerokaan projek penyelidikan dan pembangunan khususnya berkaitan makanan dan perkongsian kepakaran akademik," katanya.

Memorandum persefahamam itu ditandangani oleh Asma yang mewakili USIM dan Mohammad Shafi'an mewakili Mas Awana Services Sdn. Bhd.

Penuntut UiTM Seremban ikuti program kepemimpinan

Posted: 06 May 2014 12:00 PM PDT

SEBAHAGIAN pelajar menjalankan aktiviti pada Program Jelajah Kampus 3R di Dewan Kuliah Sungai Ujong 1, UiTM Seremban, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

SEREMBAN 6 Mei - Sebanyak 78 penuntut Universiti Tekonologi Mara (UiTM) Seremban didedahkan dengan program kepemimpinan dan keyakinan diri siswa yang berlangsung di Dewan Kuliah Sungai Ujong 1, kampus berkenaan di sini baru-baru ini.

Kordinator Unit Komunikasi UiTM Seremban, Suhaimi Abdul Samad berkata, program tersebut juga dikenali sebagai Jelajah Kampus 3R iaitu respek, relaks dan respon sebagai pemangkin untuk mendedahkan mahasiswa dalam suasana pembelajaran yang tenang, sekali gus berupaya menangani tekanan.

Katanya, program ini turut disertai pengacara rancangan 3R terbitan TV3, Nurhidayah Abu Bakar atau Dayah dan Amirah Azmi, di mana menjadikan ia lebih menyeronokkan.

Program ini dimulakan dengan memberi fokus kepada isu sterotaip gender dan dunia realiti masa kini, menangani isu ketidakseimbangan gender dan inspirasi wanita berjaya.

Ia telah memberikan banyak pengetahuan kepada penuntut apabila bersama-sama mengambil bahagian dalam aktiviti yang disusun atur oleh pengacara program 3R ini," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Tambahnya, antara aktiviti itu adalah bercorak kumpulan, melakukan sketsa drama serta pembentangan di mana memerlukan penuntut bersikap proaktif dengan memberikan idea bernas serta membuktikan keupayaan menyelesaikan situasi yang diberikan, seolah-olah berhadapan asakan dunia realiti.

Apa yang menyeronokkan, semua tugasan yang diberikan ini telah berjaya diselesaikan oleh penuntut dengan baik. Nyata mereka cukup teruja dan mahu aktiviti sebegini diteruskan pada masa hadapan," jelasnya.

Beliau berkata, hasil maklum balas yang diterima daripada penuntut mereka optimis program ini telah meningkatkan kesedaran serta pengalaman terutama dalam mengupas isu streotaip gender yang pernah dilalui sebelum ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved