Rabu, 21 Mei 2014

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Utamakan rakyat tempatan

Posted: 20 May 2014 12:27 PM PDT

Oleh SAJIDA ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my

JEMPOL 20 Mei - Para majikan terutamanya di sektor peladangan diingatkan agar mengutamakan warga tempatan dan tidak hanya memberikan peluang kepada pekerja asing.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Sumber Manusia, Perladangan dan Kampung Baru negeri, L. Manickam berkata, beliau mendapat aduan ada segelintir majikan suka memberikan pekerjaan kepada warga asing kerana kadar gaji mereka lebih rendah berbanding pekerja tempatan.

Tidak salah mereka mahu menawarkan pekerjaan kepada warga asing tetapi warga tempatan mesti didahulukan. Malah saya dapat maklumat warga tempatan berminat untuk bekerja di sektor perladangan tetapi tidak diberikan peluang.

Jabatan Tenaga Kerja (JTK) akan menyiasat mengenai perkara tersebut dan akan memberikan khidmat nasihat kepada majikan yang berkenaan," katanya kepada para pemberita selepas perjumpaan dan sesi dialog agensi kerajaan bersama wakil-wakil Kesatuan Kebangsaan Pekerja Ladang dekat sini semalam.

Perjumpaan yang diadakan di bilik seminar Kilang Simen Bahau itu dihadiri oleh para wakil pekerja daripada 14 buah ladang di daerah ini.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jeram Padang berkata, dalam perjumpaan itu, pihaknya telah membawa dua orang doktor bagi menjawab masalah berkaitan kesihatan pekerja ladang.

Antara masalah yang dinyatakan oleh pekerja adalah kesukaran mendapat faedah pencen ilat disebabkan tidak mendapat surat pengesahan sakit daripada pegawai perubatan," ujarnya.

Manickam berkata, pihaknya bercadang untuk mengadakan sesi dialog di setiap daerah bagi mendengar masalah pekerja ladang.

Kadangkala mereka keliru dan tidak tahu cara untuk menyelesaikan masalah. Oleh itu, melalui sesi dialog kita bawa para wakil dari agensi kerajaan untuk membantu memberikan penerangan," katanya.

Kontraktor utama jangan amal monopoli

Posted: 20 May 2014 12:27 PM PDT

MELAKA 20 Mei - Amalan memonopoli peluang perniagaan secara tidak langsung boleh menjejaskan masa depan kontraktor kecil dan wujud tidak keseimbangan yang boleh menjejaskan ekonomi negeri ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron berkata, sikap memonopoli oleh sesetengah kontraktor beberapa projek tidak sepatutnya berlaku kerana kemakmuran perlu dibahagikan secara adil dan dapat dirasai semua pihak.

Menurutnya, kontraktor utama perlu mempunyai sikap untuk membahagikan kekayaan diraih kepada rakan seangkatan atau memayungi kontraktor kecil lain yang baharu menapak dalam bidang keusahawanan.

Pengetahuan, kepakaran dan pengalaman itu boleh dikongsi dengan menaungi pengusaha baharu serta membahagikan kepada kontraktor lain terutamanya bumiputera dengan sewajarnya agar masing-masing dapat menikmati kemakmuran ekonomi negeri," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas merasmikan penutup Konvensyen Memperkasakan Ekonomi Melayu 2014 di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh di sini hari ini.

Yang turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Naim Abu Bakar; Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Pembangunan Usahawan negeri, Datuk Hasan Rahman dan Pengarah Majlis Tindakan Ekonomi dan Sosial Bumiputera negeri, Datuk Hasnoor Sidang Husin.

Jelas Idris, kemajuan dan pembangunan sesebuah negeri bergantung kepada kaedah ekonomi utama yang saling berkait dengan ekonomi rakyat dan seterusnya dapat mewujudkan kitaran kehendak dan keperluan yang baik.

Kedua-dua bentuk ekonomi ini penting dalam sesebuah pembangunan bagi memberi sumbangan kepada rakyat yang memerlukan pekerjaan dan modal yang memerlukan rakyat sebagai sumber manusia," ujarnya.

Beliau berkata, di negeri ini terdapat ekonomi utama seperti Kumpulan Melaka Berhad (KMB), Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM), Perbadanan Ketua Menteri (CMI), Perbadanan Kemajuan Tanah Adat Melaka (Pertam), Yayasan Melaka dan sebagainya yang boleh memayungi kontraktor kecil untuk turut berjaya.

Kontraktor yang telah berjaya ini mesti membantu kontraktor kecil sekurang-kurangnya memberi kekuatan untuk jadi kontraktor berjaya sekali gus mampu mengangkat taraf ekonomi negeri," jelasnya.

Kawasan segi tiga pembangunan baharu

Posted: 20 May 2014 12:27 PM PDT

TELOK KEMANG 20 Mei - Kerajaan akan mendirikan kawasan segi tiga pembangunan yang baharu melibatkan lokasi di antara Putrajaya, Seremban dan Port Dickson bagi menampung limpahan kepesatan pembangunan yang berlaku di Lembah Klang.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, projek melibatkan kawasan yang luas itu bakal membawa faedah besar kepada negara dengan sasaran tambahan antara dua hingga tiga peratus kepada Keluaran Negara Kasar (KNK) negara apabila dimulakan tidak lama lagi.

Menurutnya, cadangan itu adalah hasil rundingan antara kerajaan negeri dengan Kerajaan Persekutuan selepas melihat tekanan pembangunan dan kesesakan yang sedang berlaku di Lembah Klang.

Ini menyebabkan kos menjadi terlalu mahal untuk entiti korporat dan masyarakat tinggal di situ.

Jadi, kita mengambil inisiatif untuk membuka kawasan baharu yang pada masa ini akan dikenali sebagai segi tiga emas Putrajaya-Seremban-Port Dickson yang bakal membawa banyak faedah serta kemudahan kepada negara dan Negeri Sembilan," katanya dalam sidang akhbar selepas majlis pecah tanah Splash Park di sini semalam.

Splash Park adalah projek pembangunan resort dengan taman tema air dan pangsapuri servis di atas sebidang tanah seluas 9.2 hektar di Mukim Pasir Panjang, Port Dickson dengan nilai pembangunan kasar dianggarkan berjumlah RM600 juta.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved