Selasa, 6 Mei 2014

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Transformasi sikap lengkapi ETP, PTP

Posted: 06 May 2014 12:00 PM PDT

Dr Firdaus Abdullah

Mohd. Ariffin Nordin mengetuai bacaan ikrar untuk menyokong dan menjayakan transformasi negara serta taat kepada lima prinsip Rukun Negara pada Majlis Penutup Minggu Disiplin Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Aman , Pasir Puteh, Kelantan, baru-baru ini.

DALAM keluaran terakhir Dewan Masyarakat (Mei 2014), Datuk Mohd. Noor Azam yang pernah menjadi Ketua Pengarang majalah itu kira-kira 30 tahun lalu dan kemudian pula menjadi Setiausaha Politik kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad, telah menimbulkan peri rendahnya pencapaian kita di bidang transformasi sosial berbanding dengan pencapaian di bidang transformasi politik dan ekonomi.

Tulisan Mohd. Noor itu mengingatkan saya tentang isu transformasi sikap yang sering saya timbulkan dalam pelbagai ucapan dan tulisan. Dan saya rasa perbincangan tentang `transformasi sikap itu perlu diteruskan dan diulang-ulang. Dan memang tiga orang Perdana Menteri kita yang terakhir, Datuk Seri Najib Tun Razak, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Dr. Mahathir, sering mengulang-ulang isu ini. Tetapi perancangan yang sistematik dan tindakan yang konkrit masih belum dapat kita lihat.

"Perubahan minda Melayu memerlukan satu tindakan yang menyeluruh, drastik, terancang, sistematik dan berterusan," demikian dilafazkan oleh Abdullah dalam Perhimpunan Agung UMNO yang ke-55 pada September 2004.

Kira-kira satu tahun sebelum Abdullah berkata begitu, Presiden UMNO dan Perdana Menteri sebelum beliau, Dr. Mahathir pula mengakui bahawa selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri, satu perkara yang menyebabkan beliau merasa terkilan ialah "kegagalan mengubah mindset atau sikap" masyarakat Melayu.

Mesej yang sama disuarakan pula oleh Najib apabila beliau menyarankan supaya dilakukan satu `transformasi budaya untuk mewujudkan satu generasi `Melayu glokal.

Jadi jelaslah bahawa tiga orang tokoh pemimpin tertinggi tersebut semuanya mahu supaya bangsa Melayu mengadakan `transformasi sikap.

Semangat dan hasrat tiga orang pemimpin bangsa itu, saya suarakan kembali sewaktu memberikan ucapan penangguhan dalam ucapan saya pada sidang Dewan Negara sedikit masa lalu.

Saya merayu dan berseru supaya agenda atau program merubah sikap itu dijadikan sebagai satu agenda transformasi tersendiri untuk melengkapkan lagi agenda transformasi yang lain seperti Program Transformasi Ekonomi (ETP), Program Transformasi Politik dan Program Transformasi Kerajaan seperti yang telah digerakkan oleh kerajaan di bawah kepimpinan Najib semenjak dua tiga tahun yang lalu.

Saya percaya kejayaan pelbagai program transformasi tersebut, sangatlah bergantung kepada sikap atau mindset segenap lapisan masyarakat yang terlibat. Kerana itulah maka sikap atau mindset perlu terlebih dahulu, atau setidak-tidaknya perlu serentak ditransformasikan, sesuai dengan tuntutan zaman atau keperluan semasa.

Sikap atau mindset yang ketinggalan zaman dan tidak mengikuti peredaran masa adalah penghalang utama kepada kemajuan atau kejayaan sebarang usaha.

Prestasi atau pencapaian matlamat Dasar Ekonomi Baru yang berlangsung antara 1970 hingga 1990 itu, pada hemat saya, akan jauh lebih tinggi jika pelaksanaannya disertai dengan sikap atau mindset yang lebih sesuai dalam kalangan setiap pihak yang terlibat.

Ertinya, transformasi ekonomi melalui Dasar Ekonomi Baru itu, akan jauh lebih tinggi kadar kejayaannya jika pelaksanaannya dilakukan serentak dengan transformasi sikap dalam setiap lapisan masyarakat.

Kita juga boleh berhujah bahawa kebanjiran tenaga kerja asing ke negara kita semenjak beberapa tahun lalu mempunyai kaitan yang cukup rapat dengan sikap masyarakat tempatan yang enggan melakukan kerja-kerja yang dilakukan oleh pendatang-pendatang asing itu. Kerana itulah maka kita perlu melakukan perubahan sikap.

Yang sebenarnya seruan untuk merubah sikap atau mindset ini telah berulang-ulang disuarakan oleh tokoh-tokoh pemikir bangsa dari semasa ke semasa, diperkatakan pada peringkat tinggi atau peringkat rendah.

Barangkali lebih awal dari zaman Abdullah Munsyi dan kemudian Syed Sheikh Al-Hadi, bangsa Melayu telah berkali-kali diseru supaya merubah sikap dan mentaliti.

Seruan itu diteruskan oleh puluhan atau mungkin oleh ratusan tokoh yang lain dengan berbagai-bagai cara melalui komunikasi lisan atau tulisan. Antara tokoh yang terbilang termasuklah Pendeta Za'aba, Isahak Haji Muhammad atau Pak Sako, Dr. Burhanuddin Helmy, Zulkifli Muhammad, Aminuddin Baki dan dilanjutkan oleh Dr. Mahathir dan kemudian diteruskan pula oleh Abdullah dan sejak akhir-akhir ini oleh Najib.

Mungkin masing-masing menggunakan gaya dan bahasa yang berbeza-beza, tetapi semuanya membawa mesej yang sama, iaitu untuk mencapai kemajuan, bangsa Melayu perlulah merubah sikap, cara berfikir dan minda, serta mentaliti.

Semua itu mendorong kita untuk bertanya: Sejauh manakah kejayaan yang telah dicapai dalam usaha merubah minda Melayu itu? Tentu kita tidak akan menafikan bahawa dari semasa ke semasa minda orang Melayu itu telah berubah. Tetapi kita juga ingin bertanya sama ada perubahan itu menghala ke arah yang positif sesuai dengan kehendak dan hasrat kita untuk maju dari segala segi tanpa mengorbankan identiti atau jati diri?

Daripada pengakuan secara langsung dan pernyataan kesal mantan Perdana Menteri, Dr. Mahathir dan puluhan ucapan Abdullah serta Perdana Menteri sekarang, Najib, kita dapat mengambil kesimpulan bahawa perubahan minda Melayu itu belum lagi berlaku seperti yang kita kehendaki.

Semasa menjadi Perdana Menteri , Dr. Mahathir pernah menggubah sebuah sajak yang berjudul Perjuangan yang belum selesai yang antara lain mencatatkan keluh-kesahnya kerana kemajuan orang Melayu tidak sepesat yang diharapkan hingga beliau merasakan banyak perjuangan yang belum selesai dan masih banyak yang masih terbengkalai.

Justeru, selaras dengan tindakan proaktif Najib melaksanakan pelbagai program transformasi sekarang, saya mencadangkan supaya kita menghayati dan mengambil langkah praktikal dan memberi pengisian terhadap harapan supaya dilakukan perubahan mindset. Transformasi sikap dan mentaliti perlu dilakukan secara sistematik, drastik, menyeluruh, terancang dan berterusan melalui satu agenda atau program khusus sejajar dan serentak bersama program transformasi yang lain dan dinamakan Program Transformasi Sikap.

SENATOR Datuk Dr. Firdaus Abdullah ialah Pakar di Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya. Sejak April 2014, beliau juga Guru Besar Tamu (Profesor Pelawat) di Universitas Andalas, Padang, Sumatera.

Rakyat Malaysia senang kena tipu?

Posted: 06 May 2014 12:00 PM PDT

Fauziah Arof

SECARA logiknya, mana ada orang boleh dengan senang-senang beri kita duit beribu-ribu ringgit dengan percuma dan saja-saja!

Dengan tidak payah berbuat apa-apa dan tidak pernah masuk peraduan apa-apa, tiba-tiba pula kita boleh diumumkan menang. Bukankah nampak sangat mengarutnya?

Tetapi itulah, ramai juga yang percaya mereka ini agaknya tergolong dalam kalangan insan terpilih atau orang yang paling bernasib baik di muka bumi ini yang boleh dapat wang sebanyak itu dengan tidak perlu buat apa-apa atau cukup dengan mengeluarkan sedikit modal untuk mendapat wang yang berlipat kali ganda banyaknya.

Mungkin sebab naluri untuk menjadi kaya terlalu kuat dan sudah berkurun memasang angan-angan untuk hidup bermewah-mewah, tanpa fikir panjang dengan apa yang ditawarkan, akhirnya mereka tertipu.

Ada yang bukan sekali kena tipu. Sudah beberapa kali, tetapi tidak juga serik-serik. Bila ditanya kenapa boleh kena tipu lagi, dia jawab rasa rugi sangatlah kalau tidak menang hadiah yang ditawarkan itu.

Penyudahnya, mengadu lagi dia kepada pihak polis atas kesilapan yang sama dilakukannya atau menceritakan kisah sedihnya ditipu itu kepada mana-mana biro aduan yang dikendalikan oleh parti-parti politik dengan harapan nasib dirinya dapat dibela.

Ada juga yang mengadu, memang betul mereka dapat hadiah itu, tetapi hadiah yang diberi nilainya terlalu kecil jika dibandingkan dengan duit yang mereka keluarkan untuk mendapatkan hadiah tersebut. Kalau dah namanya pun hadiah, kenapa pula perlu bayar untuk dapatkan hadiah itu?

Pada tahun lalu dianggarkan sebanyak RM1.78 bilion angka kerugian akibat jenayah komersial yang membabitkan bukan hanya penipuan siber, juga beberapa bentuk penipuan lain seperti peraduan yang didalangi warga asing.

Yang kena tipu bukan saja orang perempuan. Orang lelaki pun terjebak sama dalam peraduan-peraduan yang kononnya diadakan oleh syarikat-syarikat besar di negara ini seperti Petronas, Shell dan Maybank sedangkan syarikat-syarikat ini tidak pernah menganjurkan peraduan berkenaan.

Dalam pada itu, ada juga yang terpengaruh dengan emel-emel yang datangnya dari luar negara yang kononnya si pengirim yang kaya-raya itu ingin mengagihkan kekayaannya dengan mencari waris yang dipercayainya di negara ini untuk menyimpan wang miliknya.

Kenal pun tidak, tiba-tiba saja boleh percaya pada kita dan mahu memasukkan duit berjuta-juta ringgit ke dalam akaun kita dengan meminta maklumat terperinci mengenai diri kita. Ini memang sudah nampak jelas sangat pembohongannya. Tetapi itulah, yang ini pun ada yang masuk perangkap.

Biasanya, pihak yang tertipu ini tidak memberitahu sesiapa pun waima orang paling dekat dengannya bahawa dia menerima dan melayan emel atau peraduan tersebut.

Mungkin mahu membuat kejutan apabila mendapat wang tersebut kelak, atau tidak mahu sesiapa mengetahui bahawa dia bakal kaya.

Apabila pindahan wang sudah dilakukan kepada pihak berkenaan dan hari demi hari berlalu tetapi tidak mendapat apa-apa, barulah dia gelabah dan memberitahu semua orang. Akhirnya dia sendiri yang menerima kejutan.

Cerita mengenai rakyat kita mudah ditipu oleh warga asing, bukan cerita baru. Ini cerita sudah lama. Tetapi yang hairannya statistik mengenainya tidak pun menunjukkan pengurangan setiap tahun. Walhal berita pasal penipuan seperti ini sudah banyak dilaporkan dalam akhbar, media elektronik dan media sosial.

Mungkin sebab lebih suka membaca bahan-bahan yang lebih menyeronokkan seperti gosip-gosip artis dan dunia hiburan, dan menganggap apa saja yang dilaporkan dalam akhbar-akhbar arus perdana itu semuanya tipu belaka termasuk berita penipuan seperti ini, akhirnya mereka yang tertipu.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved