Khamis, 1 Mei 2014

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Pembaharuan wajar tapi bukan militan

Posted: 01 May 2014 11:51 AM PDT

Oleh MOHD. SHAUKI ABD. MAJID

Terpengaruh dengan dakyah mati syahid dengan berjihad di negara bergolak, menyebabkan penglibatan rakyat negara ini dalam kumpulan militan. - Gambar hiasan/AFP

LAPORAN muka depan akhbar Utusan Malaysia Selasa lalu amat mengejutkan apabila Kementerian Dalam Negeri mengesahkan kemunculan semula gerakan militan, dengan penangkapan 10 orang yang berusia 22 hingga 55 tahun.

Kumpulan militan yang dikenali sebagai Jihad Salafi itu dilaporkan mempunyai bentuk dan kaedah operasi hampir serupa dengan al-Qaeda dan Jemaah Islamiah (JI).

Kemunculan semula gerakan militan sebenarnya bukanlah perkara baharu dalam senario sosiopolitik masyarakat Malaysia bahkan pada suatu ketika, kumpulan seumpamanya bersedia melaksanakan jihad menjatuhkan kerajaan sebagaimana dilakukan oleh kumpulan al-Maunah.

Peristiwa itu mengingatkan kepada umum bahawa kerajaan perlu berusaha keras untuk tidak membolehkan setiap orang yang disahkan terbabit dalam kegiatan ini terlepas daripada tindakan undang-undang.

Jaminan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi sehari selepas penangkapan itu memberikan sedikit kelegaan kepada masyarakat. Ini membuktikan komitmen dan kesungguhan kerajaan untuk menjamin rakyat Malaysia tidak tergugat dengan pelbagai bentuk gerakan radikal, kumpulan pelampau agama.

Paling menggerunkan apabila wadah perjuangan sesebuah pertubuhan yang pada mulanya bersifat gerakan kemanusiaan berubah menjadi radikal apabila merasakan pertubuhan mereka berpengaruh dan mendapat sokongan pihak-pihak tertentu. Pergerakan seperti ini sekali gus memperdaya masyarakat Islam dengan mengutip dana yang kemudiannya digunakan membiayai pengkaderan, latihan separa ketenteraan dan tektik peperangan gerila.

Agaknya, meskipun kerajaan sudah menggubal undang-undang Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) yang membenarkan orang awam ditahan tanpa waran tangkap, akan tetapi sedikitpun tidak menggerunkan pergerakan ini dan mengalihkan pangkalan mereka ke negara lain.

Kumpulan ini sebaliknya menjadi lebih berani melakukan tindakan ganas, kerana persekitaran politik dalam negara semakin berubah dalam pengangkatan makna "hero" atas nama perjuangan agama dan kepentingan tertentu.

Persoalannya, mengapa puak-puak pelampau dan militan ini begitu teguh tanpa rasa takut berdepan dengan tindakan undang-undang pihak berkuasa? Kenapa mereka sanggup menderita dan begitu kental mempertahankan keyakinan mereka berjuang atas nama 'agama' sekali gus tegar memerangi pihak-pihak yang dianggap sebagai taghut dan sekular?

Akhir-akhir ini di negara kita yang majoriti penduduknya Islam menjadi saksi kemunculan puak-puak yang mengisytiharkan diri mereka dengan pelbagai gelaran seperti aliran sunnah tulen (seolah-olah yang lain palsu).

Secara ideologi, kumpulan-kumpulan itu berkiblat kepada aliran yang suka dengan slogan atau sebutan seperti pemurnian dan pembaharuan agama yang seringkali berusaha merombak tradisi kerana ia berjaya melahirkan masyarakat dengan kepatuhan tanpa rasional, masyarakat yang tidak boleh menerima pembaharuan. Masyarakat sedemikian hidup dalam zon selesa, tetapi kurang prihatin dengan sekumpulan masyarakat kecil yang dianggap tertindas, terkeluar daripada arus pembangunan.

Dari segi sejarah, gerakan seumpama ini dikesan wujud sejak awal abad ke-20 di nusantara. Corak perjuangan mereka menyebabkan sering berkrisis dengan yang memegang kuasa, dan mereka menjadi kumpulan anti-establishment, ataupun pertentangan antara kaum tua dan kaum muda.

Kaum muda yang terdedah dengan pendidikan bersifat ilmiah barat, terhasil daripada wadah kebebasan sekular, akhirnya mencabar kaum tua yang dilihat terlalu tradisonal, yang tidak mungkin boleh membawa Islam ke tahap pencapaian tamadun baharu.

Bagaimanapun, gerakan modenisasi dan pembaharuan peringkat awal ini berjalan secara damai dan harmoni. Malah, tidak keterlaluan jika dikatakan ia turut memperkaya khazanah keilmuan dan pemikiran Islam, yang menghasilkan nilai intelektualisme tinggi.

Ada ketikanya, gagasan pemikiran mereka tetap dikaji sebagai jalan pemecahan masalah masyarakat yang masih relevan hingga sekarang. Misalnya, pemikiran Zaba tentang kemiskinan orang Melayu, Syed Sheikh al-Hadi, Syeikh Tahir Jalaludin dengan pembukaan minda. Mereka telah meninggalkan legasi, dari bidang persuratan hinggalah pembentuk psikik orang Melayu-Islam.

Fenomena ini berbeza dengan gerakan pembaharuan dan pemurnian akidah dewasa ini. Ramai dalam kalangan pembaharu dan pendokong 'sunnah tulen' itu terjebak dengan semangat yang berlebih sehinggakan skrip pembidaahan dan tidak mengikut sunnah kembali berulang. Malah, terdapat kumpulan tertentu menjadikan justifikasi sebagai faktor bertindak ganas dan melampau.

Puak pelampau ini, tidak hanya memerangi bukan Islam yang dianggap zalim dan menindas, malah mereka turut membentuk fatwa dengan menuduh, umat Islam arus perdana terjerumus dengan amalan "bid'ah" , taghut dan menyimpang dari ajaran sunnah Nabi.

Golongan ini menganjurkan tindakan jihad, termasuk berjihad kepada orang Islam kerana darah mereka adalah halal, sedangkan dengan bukan Islam, mereka memberikan alasan, perlu didekati menerusi dakwah.

Inilah tragedi yang bakal memecah belahkan umat Islam, ada ketikanya, ia merupakan kejayaan musuh Islam menggerakkan minda umat Islam supaya berbalah sesama sendiri. Ia seumpama perang saudara, misalnya antara Syiah dan Sunni, konflik sektarian di Syria serta penyingkiran pemimpin atas dasar tidak demokratik.

Umat Islam harus sedar bahawa tiupan angin pembaharuan sesetengah golongan ini sudah tentu akan mengancam cara beragama kaum Muslimin di negara kita yang lebih selesa memilih mengikuti Syafiyah. Dan ini menambah lagi satu masalah besar sedangkan hakikatnya kita sedang berhadapan dengan masalah-masalah yang lebih besar dan utama seperti soal perpaduan, pengukuhan politik Melayu-Islam dan kemunduran ekonomi umat Islam.

Bayangkan seandainya kita hidup di negara-negara yang dilanda konflik sektarian (pertikaian mazhab) dan konflik komunal seperti di Pakistan, Afghanistan, Iraq dan Syria kebelakangan ini. Sudah tentu kita tidak dapat menjalankan semua aktiviti kehidupan kita dengan tenang dan selesa.

Keadaan dan persekitaran yang harmoni dan damai ini tidak lain dan tidak bukan adalah buah kebijaksanaan ulama-ulama kita dalam menentukan corak dan mazhab agama yang sesuai dengan masyarakat tempatan. Merekalah yang menjadi pengawal yang sentiasa memastikan sebarang konflik keagamaan tidak muncul menerusi institusi pondok.

Sebagai pusat pendidikan dan pengajian agama , ijtimak guru pondok yang berlangsung baru-baru ini, turut menegaskan usaha memperkukuh, meneruskan sistem pendidikan pondok di samping menjaga tradisi keilmuan Islam, termasuk pembudayaan "kitab kuning" dan memugarkan pemikiran para pelajar menerusi roh agama, mengakarkan persaudaraan dan kesederhanaan.

Kita tidak harus terpedaya dengan perangkap musuh-musuh Islam yang ingin melihat umat Islam terus berpecah belah kerana masalah furuiyah (masalah ranting) mengabaikan persoalan kulliyah (masalah pokok). Sejarah Islam telah mencatatkan bahawa salah satu punca kemunduran peradaban Islam kerana kelekaan berpolemik tentang masalah furuiyah ini.

Ikhtilaf adalah satu anugerah dan rahmat tetapi kini ia berubah menjadi bencana yang besar, sebagaimana terjadi pada kaum ahli Kitab. Kehancuran sesuatu umat dan bangsa kerana hilangnya etika ikhtilaf.

Berbeza pendapat dalam masalah agama bukanlah ruang atau ladang luas yang diperkenankan untuk semua orang. Perbezaan hendaklah diberikan kepada orang yang mempunyai kebolehan dalam ilmu agama. Perbezaan pendapat antara ahli-ahli mujtahid tidak harus terbawa-bawa kepada orang awam atau dimanfaatkan oleh mereka yang ada kepentingan politik. Jika ia berlaku, maka yang akan muncul ialah perpecahan dan permusuhan.

* PENULIS ialah Pengurus Besar Analisa dan Pengurusan Isu Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)

Hudud bukan sekadar memartabatkan syariah tetapi memperkasa ummah

Posted: 01 May 2014 11:51 AM PDT

DARI JENDELA TOK KI

SELEPAS Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyatakan di Parlimen kesediaan Kerajaan Pusat untuk membantu Pas melaksanakan undang-undang hudud di Kelantan polemik dalam kalangan pelbagai pihak terjadi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membuat penegasan umum di Kedah baru-baru ini bahawa Kerajaan Pusat dan UMNO tidak menolak hudud, sebaliknya menerimanya. Khabarnya Lujnah politik Pas dan Jawatankuasa Tertingginya juga menerimanya dengan baik.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sewaktu lawatan rasminya ke Kelantan turut sempat menziarahi Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di kediamannya. Ini adalah petanda baik bagi hubungan UMNO-Pas dan tentunya isu hudud menjadi agenda pertemuan.

Muhyiddin sewaktu di Kelantan mencadangkan sebuah jawatankuasa teknikal khas mengenai hudud ditubuhkan membabitkan wakil Kerajaan Persekutuan dan Pas Kelantan bagi membolehkan undang-undang Islam khususnya jenayah syariah dibincangkan secara terperinci.

Kata beliau, menerusi perbincangan yang dibuat dalam bentuk lebih sistematik, hudud dapat dikaji dengan teliti sekali gus membantu semua pihak melihat situasi sebenar sebelum membawa usul mengenainya di Parlimen.

Jawatankuasa teknikal harus terdiri daripada wakil Kerajaan Negeri Kelantan, wakil Persekutuan, tokoh-tokoh agama dan pakar di peringkat antara bangsa.

Ia adalah sesuatu yang munasabah kerana isu hudud bagi sesetengah pihak dalam masyarakat yang majmuk menjadi isu sensitif. Menghasilkan enakmen yang sifatnya substantif boleh dilakukan tetapi aspek "procedural" memerlukan penelitian yang sehabis baik kerana pelaksanaannya nanti menyentuh mengenai aspek keadilan.

Isu hudud yang membekam sekian lama dan meretakkan hubungan sesama Islam harus ditangani dengan jiwa besar. Jangan wujud kegopohan dan ketergesaan hingga menyebabkan maqasid hukum terjejas.

Kerjasama semua pihak terhadap jenayah syariah harus dijadikan jambatan ukhuwah tanpa sangka buruk dan membolehkan jiwa muzakarah berkembang.

Pendekatan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob dan Timbalannya, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah, terhadap Kerajaan Pusat adalah sesuatu yang bijaksana.

Banyak titik temu yang boleh dihasilkan apabila ini berlaku. Perbezaan fahaman politik tidak harus dijadikan asas untuk permusuhan terus berlaku. Kesannya adalah besar terhadap generasi hari depan.

Politiking yang berlebihan boleh menyebabkan rasa kebencian dan dendam kesumat terjadi. Harus ada prioriti atau keutamaan terhadap isu-isu yang berbangkit didekati dengan sangka baik yang tinggi dan berjiwa besar untuk menyelesaikan kemelut yang ada.

Jangan fikirkan apa yang kita dapat daripada usaha baik ini. Fikirkan kepentingan umat dan buatlah keputusan dengan bijaksana supaya yang dikejar dapat yang dikendong tidak berciciran. Ia menuntut ketabahan dan jiwa besar supaya generasi umat masa depan menjadikan usaha kita sebagai contoh ikutan.

Telah sekian lama banyak tenaga dibazirkan dan umat Islam hilang fokus tentang apa sebenarnya yang ingin dicari dalam hala tuju perjuangan masing-masing. Jiwa wahdah perlu lahir supaya perubahan terjadi dan masyarakat memahami.

Bagi penulis persefahaman mengenai isu hudud tidak sifatnya politikal sahaja. Tetapi lihatlah ia sebagai jambatan menyatukan fikrah ke arah pelaksanaan syariah yang lebih terarah.

Pelaksanaan syariah tidak hanya bergantung kepada jenayah syariah semata-mata tetapi ia menyentuh kemampuan menghasilkan model Islami yang berasaskan syariah dalam enakmen yang lain yang menyangkut perkembangan muamalah, tijarah, industri halal, menyantuni golongan masa kini dan memerlukan perhatian supaya Malaysia mampu menghasilkan model dan alternatif yang terbaik berasaskan acuan Islami.

Penulis yakin Malaysia boleh melakukan ini kerana kecenderungan kepada pendidikan agama yang lebih komprehensif semakin tinggi.

Kalau ini dijadikan agenda bersama dalam kalangan warga umat bakal lahir generasi penerus yang tidak saja memiliki tasawwur dan fikrah yang betul tetapi dalam masa sama menyumbang kepada pembangunan umat. Umat Islam sedang menunggu ia berlaku.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved