Isnin, 5 Mei 2014

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Proton Preve terima penarafan lima bintang ASEAN NCAP

Posted: 05 May 2014 12:18 PM PDT

Oleh FADZLY IZAB
ekonomi@utusan.com.my

PROTON preve .

MELAKA 5 Mei - Kereta keluaran negara, Proton Preve mendapat penarafan lima bintang daripada ASEAN NCAP hari ini.

Model tersebut dipilih menerima anugerah tersebut bagi kategori Perlindungan Penumpang Dewasa hasil Ujian Pelanggaran Kenderaan Fasa III yang telah dijalankan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) pada Oktober tahun lalu.

Pengumuman keputusan ujian yang dijalankan terhadap sembilan model kenderaan daripada tujuh syarikat pengeluar itu dijalankan sejak Oktober 2013 hingga April lalu diumumkan pada satu majlis di Ayer Keroh, di sini.

Proton Preve turut menerima pengiktirafan tiga bintang bagi kategori Perlindungan Penumpang Kanak-Kanak yang dilaksanakan dalam ujian tersebut.

Tiga model lain yang turut menerima pengiktirafan lima bintang bagi ujian Perlindungan Penumpang Dewasa ialah Toyota Corolla Altis (tujuh beg udara), Chevrolet Colorado dan Honda CR-V.

Sementara itu, penarafan empat bintang bagi kategori sama dimenangi Toyota Corolla Altis (dua beg udara), Isuzu D-Max, Kia Picanto (enam beg udara), Peugeot 208, Volkswagen Polo Sedan dan Chevrolet Sonic.

Majlis dihadiri Pengarah Pusat Penyelidikan Keselamatan Kenderaan dan Biomekanik (VSBC) Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (Miros) Miros, Dr. Norlen Mohamed dan Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Datuk Dr. Tam Weng Wah.

Honda CR-V capai penarafan 5 bintang

Posted: 05 May 2014 12:18 PM PDT

Oleh NABILA YASMIN RAZIB
ekonomi@utusan.com.my

Honda CR-V

KUALA LUMPUR 5 Mei - Honda Malaysia mengumumkan model kenderaan utiliti sport (SUV) generasi keempat CR-V meraih penarafan lima bintang dalam ujian kemalangan Program Penilaian Kereta Baharu ASEAN (ASEAN NCAP) di Melbourne, Australia.

Honda dalam kenyataannya hari ini memaklumkan, dengan kejayaan ini, model CR-V berjaya mengekalkan kedudukannya dalam menetapkan tanda aras sebagai Smart Premium SUV yang lengkap dengan ciri-ciri keselamatan komprehensif.

Menurut Honda, model CR-V tersebut telah menjalani ujian pelanggaran bahagian hadapan pada kelajuan 64 kilometer perjam (km/j) dan berjaya mencapai penarafan 5-Bintang dalam Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP) dan 86 peratus Pelindungan Penghuni Kanak-Kanak. Honda City pula mencapai 81 peratus dan Civic 82 peratus dalam ujian kemalangan fasa pertama dan kedua.

Jelas Honda lagi, CR-V dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan lengkap dengan struktur badan menggunakan Teknologi Kawalan G-force (G-CON) yang berfungsi menyuraikan impak dalam kenderaan sekiranya berlaku kemalangan, manakala Kejuruteraan Keserasian Maju (ACE) menyerap tenaga kesan untuk mengurangkan kecederaan.

"Semua model Honda di Malaysia dilengkapi G-CON yang telah direka dengan standard lebih tinggi daripada yang ditetapkan oleh Euro NCAP," katanya.

Syarikat itu memaklumkan, berdasarkan maklum balas pasaran, semua model CR-V akan datang bakal dilengkapi dengan alat pengesan ketika mengundur di samping kamera sedia ada.

Tambahnya, Honda komited dalam mengenal pasti dan melaksanakan reka bentuk baharu serta ciri-ciri yang akan membantu meningkatkan keselamatan kenderaan di jalan raya.

"Sejak dilancarkan pada Mac 2013, generasi keempat CR-V telah terjual lebih daripada 10,600 buah sehingga 30 April lalu," jelasnya.

Setakat ini, terdapat lebih 48,000 buah CR-V di Malaysia. Selain itu, Honda yakin CR-V akan terus mengekalkan kedudukannya sebagai peneraju pasaran dalam segmen SUV.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved