Jumaat, 2 Mei 2014

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


BMW perkenal dua model baharu BMW R nineT dan BMW S1000 R

Posted: 02 May 2014 11:27 AM PDT

Pelumba BMW Motorrad Perancis , Big Jim melakukan aksi wheelie dengan BMW S 1000 R baharu di atas ais di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 2 Mei - BMW Group Malaysia memperkenalkan dua model baharu, BMW R nineT, iaitu sebuah roadster klasik yang dicipta bagi meraikan ulangtahun ke-90 BMW Motorrad dan juga model naked yang merupakan imaginasi semula model legenda BMW S1000 RR, BMW S1000 R baharu.

Ketua Pegawai Eksekutif BMW Group Malaysia, Dr. Gerhard Pils berkata, BMW R nineT baharu menggambarkan masa lampau syarikat yang gemilang melalui satu konsep unik mengenai keseronokan tunggangan sebenar.

Menurut beliau, BMW R nineT diterjemahkan menerusi rekabentuk klasik dan fokus terperinci terhadap aspek teknikal motosikal berkenaan.

BMW R nineT baharu merupakan sebuah motosikal roadster klasik yang dihasilkan oleh pihak BMW Motorrad untuk memenuhi kehendak peminat motosikal yang inginkan keseronokan tunggangan yang tidak pernah dialami sebelum ini.

"Kami di BMW Group Malaysia bangga untuk memperkenalkan model roadster klasik kerana model ini merupakan satu intisari terhadap gaya dan ekspresi yang sempurna untuk mereka yang menginginkan keterujaan tanpa henti, sama ada ketika sekadar berhenti di hadapan sebuah kafe atau menyusuri jalan-jalan kampung," katanya kepada pemberita pada majlis pelancaran BMW R nineT dan BMW S1000 R baharu di sini hari ini.

Tambahnya, BMW S1000 R baharu pula merupakan versi 'naked' model Sportbike of the Year dua tahun berturut-turut, BMW S1000 RR, dan dikuasakan oleh enjin BMW S1000 RR yang telah ditambah baik untuk mengekstrak lebih kuasa tork selain beberapa pengubahsuaian spesifik bagi sebuah roadster demi menawarkan prestasi yang lebih sporty di atas jalan dan litar.

Pils berkata, pihaknya yakin prestasi pertumbuhan jenama premium itu di pasaran Malaysia akan terus berkembang menerusi pengenalan dua model baharu berkenaan yang menjangkau kelompok pelanggan lebih luas,

"Berdasarkan kejayaan kami pada suku pertama tahun ini, saya yakin BMW Group Malaysia akan mengikut kejayaan rakan-rakan kami di peringkat global," jelasnya,

Menurutnya lagi, BMW mengeluarkan sebanyak 58 buah model BMW R nineT dan telah menerima kira-kira 40 buah tempahan sehingga ke hari ini.

Dalam pada itu, beliau turut mengumumkan sebanyak 105 buah motosikal Motorrad telah diserahkan kepada pelanggannya sehingga Mac 2014 dan jumlah tersebut merupakan peningkatan sebanyak lapan peratus berbanding 97 buah motosikal Motorrad yang dihantar kepada pelanggan dalam tempoh sama tahun lalu.

Harga runcit di atas jalan, tidak termasuk insurans untuk BMW R nineT adalah RM115,800 sebuah dan bagi model BMW S1000 R pula RM95,800.

Jean-Marc Gales CEO baharu Lotus

Posted: 02 May 2014 11:27 AM PDT

Oleh NaBILA YASMIN RAZIB
ekonomi@utusan.com.my

Jean-Marc Gales (kiri) bersama Aslam Farikullah.

KUALA LUMPUR 2 Mei - Proton Holdings Bhd. (Proton) mengumumkan pelantikan Jean-Marc Gales sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) baharu Lotus Group (Lotus) berkuat kuasa 1 Mei 2014.

Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Datuk Abdul Harith Abdullah berkata, pelantikan Gales merupakan satu keputusan yang tepat dengan mengambil kira perancangannya untuk Lotus.

Beliau berkata, pihaknya yakin Gales mampu membantu Lotus merealisasikan program transformasi serta meningkatkan lagi keupayaan Lotus.

Kami percaya bahawa dengan kepakaran teknikal, pengurusan dan kepimpinan beliau akan dapat memacu bagi rancangan transformasi Lotus dan meningkatkan lagi perniagaan serta keupayaan syarikat," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Gales yang berkelulusan Sarjana Pengurusan dari London's Imperial College dan Sarjana Kejuruteraan Mekanikal dari Universiti Karlsruhe, Jerman sebelum ini merupakan CEO Persatuan Pembekal Automotif Eropah (Clepa) sejak tahun 2012.

Abdul Harith berkata, Gales merupakan seorang pemain industri yang terkenal dan telah memegang beberapa jawatan penting dalam pelbagai organisasi pengeluar automotif global

Beliau memainkan peranan penting dalam memulihkan persatuan itu menerusi pelbagai inisiatif strategik, termasuk memperkemaskan proses kerja dan meningkatkan ahli-ahli korporat daripada 82 kepada 112 ahli," katanya.

Sebelum menyertai Clepa, Gales merupakan Presiden Automobiles Citroen dan Automobiles Peugeot dari 2009 hingga 2012, di mana beliau telah menyusun semula keseluruhan rantaian nilai jualan dan melaksanakan strategi baharu untuk Talian DS dan memperkenalkan Citroen DS ke pasaran utama di seluruh dunia.

Gales turut menyandang beberapa jawatan kanan di Daimler AG, General Motors dan Volkswagen AG sebelum ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved