Sabtu, 24 Mei 2014

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


925,000 hektar tanah ladang

Posted: 24 May 2014 12:40 PM PDT

Oleh SHAHRINNAHAR LATIB
nahar.latib@utusan.com.my

KUANTAN 24 Mei - Felda Global Ventures Holdings Bhd. (FGVH), yakin mampu mencapai sasaran untuk memiliki seluas 925,000 hektar tanah ladang di seluruh dunia menjelang 2022.

Ketua Kluster Peladangan FGVH, Abdul Halim Ahmad berkata, setakat ini pihaknya telah memiliki seluas 450,000 hektar tanah ladang yang ditanam dengan kelapa sawit, getah dan tebu.

"Memang polisi kita adalah untuk menambahkan bilangan ladang bukan sahaja di dalam negara malah seluruh dunia.

"Tetapi sebelum membeli sesuatu tanah tersebut kita ada beberapa kriteria tertentu yang dilihat seperti kawasan itu mestilah bukan kawasan tanah gambut," katanya ketika ditemui selepas Majlis Sambutan Hari Pekerja Peringkat Nasional Kumpulan Felda di Stadium Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini hari ini.

Menurut beliau, dalam masa terdekat beberapa kawasan telah dikenal pasti untuk dibeli dan dijadikan ladang FGVH iaitu di Sabah dan Sarawak.

"Selain itu, beberapa kawasan di luar negara juga sedang dikenal pasti antaranya seperti di Sumatera dan Kalimantan di Indonesia serta Papua New Guinea," katanya.

Dalam pada itu katanya, sambutan hari pekerja yang diadakan oleh pihaknya kali ini adalah untuk meraikan pekerja ladang terutamanya warga asing.

"Kira-kira 350 pekerja asing dari Pantai Timur hadir untuk menyertai beberapa acara sukan seperti bola sepak, sepak takraw dan beberapa permainan rakyat.

"FGVH mempunyai kira-kira 48,000 pekerja asing di seluruh negara dan setiap tahun kita adakan program ini yang turut disertai oleh pekerja tempatan," katanya.

Menurut beliau, sambutan ini diadakan untuk memberi penghargaan kepada mereka supaya berasa seronok bekerja dengan FGVH.

"Secara tidak langsung membolehkan mereka berasa bangga dan bercerita dengan rakan-rakan di kampung halaman. Jadi mungkin rakan-rakan mereka mahu bekerja dengan kita nanti.

"Langkah itu akan menyenangkan pihak kami untuk mencari pekerja asing selepas ini. Kita memang memerlukan ramai pekerja asing untuk sektor perladangan," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved