Khamis, 22 Mei 2014

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Bertindak tegas ke atas bot pukat ganding

Posted: 22 May 2014 11:37 AM PDT

Oleh Shahrinnahar Latib
nahar.latib@utusan.com.my

Shafik Fauzan Sharif (tengah) bersama Adnan Hussien (tiga dari kiri) melihat enjin sangkut semasa Majlis Perasmian Penutup Program Peningkatan Asas Penyelenggaraan Enjin Sangkut di Kuantan, Pahang, kelmarin. - UTUSAN/AHMAD ZAKKI JILAN

KUANTAN 22 Mei - Pihak berkuasa diminta mengambil tindakan tegas terhadap penggunaan pukat ganding bagi menangkap ikan oleh bot kargo asing di sekitar perairan negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Datuk Shafik Fauzan Sharif berkata, perkara ini telah dikesan oleh nelayan di Kuala Pahang, Pekan yang bimbang mengenai kegiatan itu.

"Mereka melihat bot kargo ini kembali aktif menjalankan kegiatan tersebut di sekitar perairan Pahang dan mengganggu nelayan kita untuk menangkap ikan.

"Justeru, saya meminta pihak berkuasa terutamanya Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) untuk menjalankan penguatkuasaan terhadap bot kargo ini," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menutup Program Peningkatan Asas Penyelenggaraan Enjin Sangkut dan Peningkatan Kemahiran Asas Teknologi Pelayaran Bersama Komuniti Nelayan Kampung Chempaka di sini semalam.

Yang hadir sama Pengarah Perikanan negeri, Adnan Hussien.

Dalam pada itu, beliau meminta nelayan di sekitar negeri ini bersedia menghadapi fenomena El Nino yang dijangka melanda negara awal bulan depan.

Katanya, fenomena itu akan menyebabkan tangkapan ikan di laut terjejas sehingga menyebabkan pendapatan nelayan berkurangan.

"Justeru, nelayan boleh membuat pekerjaan lain atau berniaga. Saya harap para nelayan dapat memikir cara yang terbaik menambah pendapatan mereka," katanya.

Dalam pada itu katanya, program yang diadakan selama sehari ini melibatkan seramai 55 nelayan dari sekitar Kampung Chempaka.

"Melalui program ini para nelayan dapat meningkatkan kemahiran mereka dan akhirnya berjaya menambahkan pendapatan kepada yang lebih baik," katanya.

Tegar di Konsert Rakyat Lipis malam ini

Posted: 22 May 2014 11:37 AM PDT

KUALA LIPIS 22 Mei - Penduduk di daerah ini berpeluang melihat persembahan penyanyi cilik terkenal Indonesia, Tegar dalam Konsert Rakyat Parlimen Lipis yang akan diadakan di Dataran Lipis di sini malam esok.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Lipis, Mohd. Farid Mohd. Noor berkata, konsert ini dijayakan bersama oleh Pergerakan Pemuda dan Puteri UMNO Lipis bersama Kelab Rakan Muda daerah yang merupakan penganjuran buat kali pertama.

"Konsert ini bagi memberi peluang kepada masyarakat di daerah ini berhibur bersama keluarga sambil mengenali lebih dekat penyanyi cilik Indonesia itu.

"Tiada tiket dikenakan. Selain bersua muka, peminat penyanyi itu juga berpeluang mendapatkan album baharu Tegar secara percuma," ujarnya di sini hari ini.

Posted: 22 May 2014 11:37 AM PDT

BENTONG 22 Mei - Program Jerayawara Rio To Malaysia anjuran Radio Televisyen Malaysia (RTM) bakal berlangsung di Felda Mempaga 1, Karak dekat sini, Ahad ini.

Menurut kenyataan RTM, program yang berkonsepkan rekreasi dan riadah bersama keluarga itu diadakan sempena penganjuran Piala Dunia 2014 di Brazil bulan depan.

"Program ini diharap menjadi platform terbaik untuk RTM mendekatkan diri dengan penonton setia kami dan Pahang merupakan destinasi terakhir daripada tiga lokasi sebelum ini bagi mempromosikan Piala Dunia 2014.

"Kemuncak program ini diadakan di Dataran Felda Jaya, Wilayah Mempaga pada pukul 12 tengah hari melibatkan penyertaan beberapa artis terkenal termasuk daripada Skop Productions," kata kenyataan itu di sini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved