Jumaat, 16 Mei 2014

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Paip serbu tapak pembinaan

Posted: 16 May 2014 11:46 AM PDT

Oleh M. RIZAL NOR
utusanktn@gmail.com

Mohd. Rahimi Ramli (kanan) dan Jaafar Abdullah (dua kanan) melihat punca penyambungan tidak sah yang dilakukan oleh kontraktor binaan di Felda Lepar Utara 4 dekat Jerantut, semalam. - UTUSAN/M. RIZAL NOR

JERANTUT 16 Mei - Pengurusan Air Pahang Berhad (Paip) menyerbu sebuah tapak pembinaan kerana disyaki terbabit dengan kegiatan mencuri air di Felda Lepar Utara 4 dekat sini baru-baru ini.

Pegawai Perhubungan Awamnya, Datuk Jaafar Abdullah berkata, dalam serbuan pukul 3.15 petang itu mendapati kontraktor projek berkenaan telah melakukan penyambungan tidak sah menggunakan paip High Density Polyethylene (HDPE) bersaiz 25 milimeter ke saluran air yang dibekalkan oleh pihak Paip.

"Siasatan mendapati bekalan air dari penyambungan tersebut digunakan untuk kerja-kerja pembinaan seperti proses membancuh simen dan kerja-kerja lain ditapak projek berkenaan.

"Pegawai penguat kuasa juga telah menjalankan ujian klorin di lokasi dan terbukti bekalan air yang digunakan adalah air terawat milik Paip," katanya selepas menyertai operasi bersama Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) yang diketuai oleh Pegawai Bahagian Hal Ehwal Pengguna, Pengaduan dan Penguatkuasaan merangkap Penolong Pengurus Korporat Paip, Mohd. Rahimi Ramli.

Jaafar berkata, SPAN telah menyita paip HDPE dan peralatan lain sebagai bahan bukti serta mengeluarkan notis mengenai kesalahan yang telah dilakukan kepada kontraktor berkenaan.

"Kes ini disiasat di bawah Seksyen 123 (1) Akta Industri Perkhidmatan Air Negara (AIPA) 2006 yang memperuntukkan denda sebanyak RM100,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali," katanya di sini hari ini.

Beliau memberitahu, Paip akan terus meningkatkan pemantauan dan penguatkuasaan terhadap kegiatan mencuri air di seluruh negeri ini tanpa mengira kes melibatkan pengguna komersial mahupun domestik.

"Tindakan tegas ini adalah salah satu langkah berterusan dalam mengurangkan kadar kehilangan air tidak berhasil iaitu kini mencapai kepada 52 peratus dan kita yakin masalah itu dapat dikurangkan kepada 47 peratus," katanya.

Menurutnya, Paip mengucapkan ribuan terima kasih kepada penduduk setempat yang melaporkan kegiatan tersebut dalam usaha mengurangkan kes curi air di negeri ini.

Katanya, pengguna yang mempunyai maklumat atau ingin melaporkan sebarang kes mencuri air atau aduan kerosakan paip boleh menghubungi Pusat Aduan Pelanggan Paip di talian 09-573 9999.

Kembara berakit mampu tarik pelancong luar

Posted: 16 May 2014 11:46 AM PDT

BERA 16 Mei - Para peserta Kembara Berakit Sungai Pahang menyifatkan aktiviti itu sebagai unik dan sesuai dijadikan sebagai acara tahunan bagi menarik lebih ramai pelancong ke negeri ini.

Menurut mereka, aktiviti berakit bukan sahaja memperkenalkan keindahan alam semula jadi di negeri ini, malah mendedahkan peserta kepada kehidupan masyarakat yang tinggal di pesisir Sungai Pahang.

Seorang peserta dari kumpulan Majlis Perbandaran Temerloh (MPT), Tarmizi Ujang, 27, sangat teruja mengikuti kembara tersebut kerana belum pernah menyertai aktiviti seumpamanya.

"Saya dapat menyelami bagaimana susah senang masyarakat dahulu menggunakan pengangkutan air seperti rakit untuk ke sesuatu lokasi," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Kembara berakit yang disertai 210 peserta melibatkan 27 pasukan itu bermula di Dataran Esplanade, Temerloh semalam dan berakhir esok di Jeti Lama Chenor.

Para peserta meneruskan perjalanan hari ini dari Sekolah Kebangsaan (SK) Guai di sini ke Kampung Batu Bor sejauh 21 kilometer.

Seorang peserta dari kumpulan ibu pejabat Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), Fairuz Selamat, 29, berkata, dia bertuah kerana dapat menyertai ekspedisi berakit Sungai Pahang yang penuh sejarah itu.

"Sebelum ini saya hanya mengetahui mengenai Sungai Pahang melalui pembacaan tetapi kini dapat merasainya sendiri.

"Aktiviti berakit Sungai Pahang sangat menyeronokkan walaupun penuh cabaran tetapi semuanya adalah asam garam untuk mencapai kejayaan," katanya.

Bagi seorang lagi peserta dari kumpulan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, Abdul Aziz Mohd. Hassan, Kembara Berakit Sungai Pahang mempunyai kelainan tersendiri berbanding ekspedisi di sungai lain.

"Ketika inilah wujudnya semangat berpasukan dan saling berganding bahu bagi mengelakkan rakit terbalik atau dihalang oleh kayu hanyut atau tersangkut di beting pasir," jelasnya.

RM2.5j baik pulih tanah runtuh di IM2

Posted: 16 May 2014 11:46 AM PDT

KUANTAN 16 Mei - Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) memperuntukkan sebanyak RM2.5 juta bagi membaik pulih tanah runtuh akibat hujan lebat akhir tahun lalu di persimpangan Jalan Indera Mahkota 2 (IM2) di sini.

Ketua Bahagian Perhubungan Awam dan Kemasyarakatan MPK, Haslinda Hassan berkata, tanah runtuh sepanjang 400 meter itu kini dalam proses pembinaan semula dan dijangka siap empat bulan lagi.

"Selain itu, kedudukan jalan yang berdekatan dengan Sungai Talam itu turut menyebabkan benteng di Lorong IM2/44 mengalami masalah sama dan membahayakan penghuni rumah berkenaan.

"Banjir paling buruk dan hujan yang berterusan akhir tahun lalu turut mengakibatkan beberapa kawasan lain di sekitar bandar ini mengalami mendapan tanah yang serius," katanya di sini baru-baru ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved