Khamis, 1 Mei 2014

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Doodle 4 Google pertama di Malaysia

Posted: 01 May 2014 06:55 AM PDT

Oleh NURSYAMIMI SAIDI

Bagi pengguna internet yang aktif melayari Google, doodle bukanlah sesuatu yang baru dilihat apabila ia sering hadir dengan logo menggunakan doodle yang berwarna-warni.

Doodle adalah contengan spontan pada logo Google yang telah mencuri perhatian pengguna internet setiap kali meraikan sesuatu perayaan, peristiwa bersejarah, malah lakaran kehidupan pelukis atau ahli sains terkemuka dunia.

Google Malaysia melangkah setapak lagi dengan mengumumkan pertandingan Doodle 4 Google, dengan mempelawa pelajar-pelajar sekolah menyertai dan berkongsi kreativiti mereka untuk mereka sebuah doodle yang menarik.

Bertemakan 'Malaysia bagi saya adalah....' bersempena dengan Tahun Melawat Malaysia 2014, pertandingan terbuka kepada para pelajar sekolah rendah dan menengah dalam kategori umur 7 hingga 9 tahun, 10 hingga 12 tahun, 13 hingga 15 tahun, dan 16 hingga 17 tahun.

Walaupun pertandingan itu julung kali diadakan, ia bukan kali pertama Google mencipta doodle yang bercirikan Malaysia kerana mereka pernah menghasilkan doodle Hari Merdeka, Pilihan Raya 2013, dan doodle khas buat Yasmin Ahmad.

Pengurus Negara Google Malaysia, Sajith Sivanandan berkata, doodle mencerminkan personaliti Google dan sejak beberapa tahun yang lalu lakaran itu menjadi sebahagian daripada ciri Google yang amat ditunggu-tunggu oleh pengguna internet.

Katanya, pertandingan Doodle 4 Google memberi peluang kepada pelajar sekolah mencipta doodle menggunakan apa sahaja platform seperti komputer tablet, telefon pintar atau sekadar melakar menggunakan tangan.

"Lakaran tersebut boleh tentang apa sahaja sama ada mengenai budaya, makanan, kepelbagaian masyarakat, mercu tanda atau gambaran unik yang melambangkan Malaysia.

"Apa yang penting ia dihasilkan dengan penuh imaginasi dan kreativiti," katanya dalam majlis pelancaran Doodle 4 Google di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Hasil karya pemenang pertandingan ini bukan sahaja dapat menyertai kumpulan elit ahli bukan Google, malah karyanya akan dipamerkan pada Hari Malaysia, iaitu 16 September ini.

Tarikh tutup penyertaan adalah pada 15 Julai 2014.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved