Selasa, 20 Mei 2014

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Bekas Mufti Perlis lepas, bebas

Posted: 20 May 2014 12:27 PM PDT

Oleh MARZITA ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my

Mohd. Asri Zainul Abidin (tengah) memperkatakan sesuatu kepada para wartawan di pekarangan Mahkamah Rendah Syariah, Gombak Timur, Selangor, semalam. - UTUSAN/AZLAN HADI ABU BAKAR

KUALA LUMPUR 20 Mei - Bekas Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin hari ini dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur dekat sini daripada pertuduhan mengajar agama Islam tanpa tauliah daripada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), lima tahun lalu.

Hakim Syarie, Shaiful Azli Jamaludin memutuskan demikian selepas mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan wujud kes terhadap tertuduh di akhir kes pendakwaan.

Dalam keputusannya, beliau berkata, kes pendakwaan tidak lengkap berikutan siasatan dan serbuan kes yang lemah termasuk keterangan bagaimana tertuduh mengajar agama Islam tidak dapat dibuktikan oleh pihak pendakwaan.

Justeru beliau berkata, adalah tidak selamat untuk beliau membuat keputusan kerana mahkamah tidak boleh membuat anggapan terhadap fakta dan keterangan yang lemah.

Pasukan serbuan dan siasatan gagal melaksanakan siasatan secara meluas dan komprehensif manakala serbuan dilakukan tergopoh-gapah," ujar beliau.

Kata Shaiful Azli lagi, pihak pendakwaan banyak bergantung kepada keterangan 'ikut keadaan' sedangkan pasukan yang terlibat adalah ramai antaranya saksi mata dan saksi telinga.

Mahkamah mendapati keterangan saksi tidak menyatakan apa yang diucapkan oleh tertuduh sedangkan saksi adalah pegawai yang terlibat secara langsung dalam serbuan.

Sedangkan saksi-saksi ini adalah saksi mustahak yang sepatutnya boleh memberitahu maklumat first hand (daripada sumber asal)," katanya.

Menurut Shaiful Azli, serbuan dibuat terlalu cepat untuk menangkap tertuduh sedangkan sepatutnya mereka perlu menunggu lebih lama dengan memberi perhatian terhadap apa yang disampaikan oleh tertuduh.

Perhimpunan ada kaitan dengan majlis agama namun bukan elemen majlis itu tetapi elemen mengajar agama Islam perlu dibuktikan kerana ia intipati pertuduhan," tegas beliau.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan agensi-agensi siasatan dan pihak berkuasa agar menjalankan siasatan secara lebih efektif, cermat dan tuntas.

Mohd. Asri, 43, dibicarakan setelah mengaku tidak bersalah atas tuduhan mengajar agama Islam tanpa tauliah di sebuah rumah di Lorong 2C Taman Seri Ukay, Ampang antara pukul 8.10 malam dan 9.45 malam, 1 November 2009.

Beliau yang pertama kali dihadapkan ke mahkamah pada 18 November 2009 didakwa mengikut Seksyen 119(1) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003 yang membawa hukuman denda sehingga RM3,000 atau penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya.

Sepanjang perbicaraan pihak pendakwaan yang dikendalikan oleh Pegawai Pendakwa Syarie, Zusyarafain Md. Yusoff mengemukakan enam saksi manakala Mohd. Asri diwakili peguam syarie, Kamar Ainiah Kamaruzaman.

Rayuan Ibrahim Ali ditentukan tarikh lain

Posted: 20 May 2014 12:27 PM PDT

PUTRAJAYA 20 Mei - Mahkamah Rayuan akan memutuskan pada satu tarikh lain rayuan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali terhadap sabitan dan hukuman kerana menghina mahkamah berhubung penyiaran satu artikel berkaitan seorang hakim dalam laman web Perkasa.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Abdul Wahab Patail yang bersidang bersama Datuk David Wong Dak Wah dan Datuk G.V. Varghese menetapkan demikian selepas mendengar penghujahan semua pihak.

Beliau merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim agar dia dan seorang ahli Perkasa, Zainuddin Salleh dikenakan perintah menghina mahkamah ekoran penerbitan artikel berkenaan.

Kandungan laman web itu yang diterbitkan pada 7 Januari tahun lalu didakwa menyerang keperibadian Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk V.T. Singham (kini bersara) yang ketika itu sedang mendengar kes saman fitnah yang dikemukakan oleh Anwar terhadap syarikat akhbar, Utusan Melayu (M) Bhd. Ibrahim dijatuhi hukuman penjara sehari dan denda RM20,000 oleh Hakim Datuk John Louis O'hara setelah didapati bersalah menghina mahkamah berhubung penyiaran artikel tersebut.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved