Isnin, 19 Mei 2014

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Permohonan Puncak Niaga batal keputusan LUAS diketahui 28 Mei

Posted: 19 May 2014 11:54 AM PDT

KUALA LUMPUR 19 Mei - Permohonan syarikat konsesi air, Puncak Niaga Sdn. Bhd. (PNSB) untuk membatalkan keputusan Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) yang menolak pembaharuan Lesen-Lesen Abstraksi Sumber Air oleh PNSB sejak 1 Jun lalu, akan diputuskan oleh Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) di sini pada 28 Mei ini.

Tarikh itu ditetapkan oleh Hakim Datuk Zaleha Yusof selepas selesai mendengar hujahan PNSB selaku pihak pemohon dan hujahan balas oleh LUAS serta kerajaan negeri Selangor yang dinamakan sebagai responden pertama dan kedua.

PNSB yang diwakili peguam Gopal Sreenevasan, pada 20 Mac lalu memfailkan permohonan untuk mendapatkan kebenaran bagi prosiding semakan kehakiman setelah permohonan mereka pada 25 Februari lalu supaya LUAS memperbaharui lesen tersebut yang akan tamat tempoh pada 31 Mei ini mendapat maklum balas sebaliknya.

Ini kerana, LUAS telah menghantar surat bertarikh 7 Mac lalu untuk memaklumkan PNSB bahawa LUAS tidak akan memperbaharui lesen tersebut berkuat kuasa 1 Jun ini selaras dengan rancangan penyusunan semula air yang merupakan polisi kerajaan negeri.

PNSB sehubungan itu memohon supaya mahkamah membuat perintah mandamus untuk memaksa LUAS memperbaharui lesen-lesen tersebut.

Gopal dalam hujahnya menyifatkan, tindakan LUAS yang enggan berbuat demikian sebagai langkah untuk menyekat peranan syarikat konsesi air terbabit.

Menurut peguam itu, LUAS merupakan agensi korporat yang menguruskan sumber air yang diperbadankan dan diluluskan oleh kerajaan negeri pada 9 April 1999 dan diletakkan di bawah bidang kuasa Enakmen LUAS 1999.

Sementara PNSB mengendalikan dan menguruskan 29 loji rawatan air di Selangor dan dibenarkan untuk mengabstrak air mentah bagi rawatan menurut kuasa yang diberikan dalam lesen yang dikeluarkan oleh LUAS.

LUAS yang diwakili peguam Khaizan Shahrizad Ab. Razak memohon supaya permohonan PNSB ditolak kerana syarikat konsesi air tersebut tidak mempunyai locus standi (hak di sisi undang-undang) untuk mengemukakan permohonan semakan kehakiman itu.

Menurut peguam itu, sebenarnya tiada sebarang permohonan yang betul dikemukakan oleh PNSB untuk memperbaharui lesen tersebut dan LUAS telah memaklumkan kepada pemohon yang lesen tersebut tidak akan diperbaharui seperti dalam surat bertarikh 7 Mac dan 31 Mac lalu.

Peguam itu berhujah, ia adalah kes klasik terhadap kajian semula proses membuat keputusan membabitkan ketidakwajaran prosedur dan keputusan LUAS untuk tidak memperbaharui lesen tersebut bukan suatu tindakan yang remeh atau berniat jahat.

Sebaliknya, langkah tersebut dibuat bagi melaksanakan penstrukturan semula proses industri perkhidmatan air Selangor menurut rangka memorandum persefahaman (MoU) dan niat Kerajaan Persekutuan dan LUAS, kata Khaizan Shahrizad sambil memohon supaya permohonan semakan kehakiman PNSB ditolak dengan kos.

Penjual buah menangis bebas tuduhan edar dadah

Posted: 19 May 2014 11:54 AM PDT

PULAU PINANG 19 Mei - Seorang penjual buah hanya mampu mengalirkan air mata kegembiraan selepas Mahkamah Tinggi di sini hari ini melepas dan membebaskannya daripada tuduhan mengedar dadah seberat hampir 26 kilogram (kg), dua tahun lalu.

Adnan Aman, 58, dilihat mula menangis teresak-esak sebaik sahaja mendengar keputusan yang dibacakan oleh Hakim Datuk Zamani Abdul Rahim.

Hakim Zamani memutuskan demikian dalam penghakimannya selepas mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kesnya terhadap tertuduh.

Adnan didakwa mengedar dadah jenis kanabis seberat 25,995 gram di tepi jalan Bukit Ayon, Bayan Lepas kira-kira pukul 3.30 pagi, 2 Oktober 2012.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dihukum mati.

Sepanjang perbicaraan, tujuh saksi pendakwaan dipanggil memberi keterangan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Muna Mohamed Jaafar manakala tertuduh diwakili peguam, Hussaini Abdul Rashid.

Dalam pada itu, suasana di luar mahkamah diselubungi tangisan keluarga Adnan terutama anak-anaknya yang meluru ke arahnya dan memeluknya sebaik sahaja dia dibawa keluar dari mahkamah.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved