Sabtu, 3 Mei 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Tanah runtuh 350 terkorban

Posted: 03 May 2014 11:25 AM PDT

ANGGOTA sukarelawan mencari mangsa yang terselamat dalam kejadian tanah runtuh di wilayah Badakhshan, Afghanistan, semalam. - AFP

KABUL 3 Mei - Sekurang-kurangnya 350 orang disahkan maut manakala 2,000 lagi dikhuatiri hilang dalam kejadian tanah runtuh ekoran hujan lebat di timur laut Afghanistan, semalam.

Gabenor Badakhshan, Shah Waliullah Adeeb hari ini mengesahkan perkara itu selepas tanah runtuh melanda kira-kira 300 buah rumah di Kampung Hobo Barik di wilayah tersebut.

Shah Waliullah berkata, pasukan menyelamat sedang menjalankan operasi mencari dan menyelamat mangsa, namun mereka tidak mempunyai peralatan yang mencukupi.

"Kami tidak mempunyai penyodok dan memerlukan beberapa peralatan mesin," katanya.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata, fokus diberikan untuk membantu 4,000 mangsa yang kehilangan tempat tinggal.

"Risiko kejadian ini berulang masih tinggi dan mereka perlu dipindahkan di tempat yang lebih selamat," kata pertubuhan antarabangsa tersebut.

Kawasan pergunungan di Badakhshan dilanda hujan lebat sejak beberapa hari lalu dan satu cenuram di bukit berdekatan Hobo Barik runtuh pada pukul 11 pagi (12 tengah hari) semalam.

Rakaman video menunjukkan sebahagian besar bukit runtuh menyebabkan lumpur dan tanah bergerak ke arah kawasan perkampungan berdekatan.

Ketua Polis Wilayah Badakhshan, Mejar Jeneral Faziluddin Hayar berkata, pasukan penyelamat berjaya menyelamatkan tujuh orang dan mengeluarkan tiga mayat daripada runtuhan tersebut.

"Kami kini hanya dapat membantu mereka yang kehilangan tempat tinggal. Kami tidak dapat berbuat apa-apa untuk membantu mereka yang terperangkap kerana kekurangan peralatan," katanya. - AGENSI

30 terbunuh dalam kebakaran di bandar Odessa

Posted: 03 May 2014 11:25 AM PDT

SLAVYANSK, Ukraine 3 Mei - Lebih 30 orang terbunuh dalam kebakaran yang didakwa dicetuskan oleh kumpulan pemisah pro-Rusia di bandar Odessa, selatan Ukraine, semalam ketika keganasan semakin merebak di negara ini.

Media tempatan melaporkan, kumpulan pemisah dipercayai berada dalam bangunan tersebut ketika kebakaran bermula.

Kementerian Dalam Negeri Ukraine berkata, kebanyakan mangsa terbunuh akibat lemas ekoran asap tebal, manakala selebihnya maut apabila cuba menyelamatkan diri dengan melompat keluar dari bangunan tersebut menerusi tingkap.

Rusia pula melahirkan kemarahan ekoran bandar pelabuhan tersebut menjadi lokasi terbaharu dalam peningkatan krisis politik sejak beberapa bulan lalu yang mencetuskan kebimbangan pencerobohan Ukraine oleh Rusia.

Moscow berkata, Kiev bertanggungjawab ke atas apa yang berlaku kerana mencetuskan keadaan huru-hara di negara ini.

Terdahulu, dua askar Ukraine terbunuh dalam pertempuran terbaharu dengan kumpulan pemisah pro-Rusia di Slavyansk.

Angka kematian itu meningkatkan kepada sembilan orang ekoran beberapa pertempuran di bandar tersebut, semalam.

Krisis di Ukraine bermula dengan demonstrasi aman di Kiev pada November lalu membantah pentadbiran bekas Presiden, Viktor Yanukovych.

Yanukovych digulingkan pada Februari lalu dan diganti dengan pentadbiran sementara yang menyokong Barat, keadaan yang mencetuskan kemarahan Moscow.

Keadaan menjadi lebih buruk apabila Crimea bertindak mengadakan pungutan suara untuk keluar dari Ukraine dan menyertai Rusia. - AFP

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved