Jumaat, 23 Mei 2014

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Peniaga bazar Ramadan dipantau

Posted: 22 May 2014 11:37 AM PDT

Oleh MOHAMAD HARITH MOHAMAD NIZAR
kota@utusan.com.my

Sebahagian daripada peniaga yang hadir semasa proses pengundian tapak bazar Ramadan bagi kawasan Lorong Tuanku Abdul Rahman di Stadium Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur semalam. - UTUSAN/DJOHAN SHAHRIN SHAH

KUALA LUMPUR 22 Mei - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan mempertingkatkan tahap pemantauan dan mengenakan tindakan tegas terhadap peniaga yang didapati menyalahgunakan tapak bazar Ramadan pada tahun ini.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, langkah tersebut bagi memastikan kes menjual atau menyewa tapak bazar oleh peniaga kepada peniaga lain, termasuk warga asing tidak berlaku.

Menurutnya, tindakan tegas boleh diambil termasuk menarik semula lesen mereka dan menyita gerai jika didapati bersalah.

"Peniaga atau pembantu warga asing juga tidak dibenarkan terlibat di tapak bazar Ramadan. Bagi kesalahan pertama, wang cagaran peniaga akan dipotong sepenuhnya dan lesen dibatalkan.

"Kita berharap para peniaga jangan menyalahgunakan peluang yang diberi kepada mereka kerana ramai lagi yang memohon tetapi tidak dapat. Bersyukurlah jika dapat (tapak bazar) dan berniagalah dengan sebaik-baiknya," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam sidang akhbar pengundian bazar Ramadan bagi Lorong Tuanku Abdul Rahman di Stadium Titiwangsa di sini, hari ini.

Sebanyak 1,086 permohonan diterima daripada peniaga yang ingin menjalankan perniagaan di 407 tapak yang disediakan DBKL di kawasan tersebut.

Ahmad Phesal memberitahu, mana-mana tapak bazar yang ditarik balik daripada peniaga ingkar akan diserahkan kepada peniaga lain yang benar-benar berminat dan jujur mahu berniaga.

Sementara itu, beliau menegaskan bahawa sistem undian yang digunakan kali ini adalah telus dan mendapat sokongan persatuan-persatuan penjaja di Kuala Lumpur.

"Pelbagai langkah dilaksana bagi memastikan tiada sebarang kejadian rasuah mahupun bersekongkol dengan mana-mana pihak bagi mendapatkan tapak tersebut malah pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hadir bagi memantau proses undian ini," katanya.

Beliau juga menasihati para peniaga supaya tidak menaikkan harga barangan selain memberi perhatian terhadap kualiti serta kebersihan makanan dan persekitaran di bazar Ramadan nanti.

Sementara itu, rata- rata peniaga yang memohon tapak bazar Ramadan di Lorong Tuanku Abdul Rahman melahirkan rasa puas hati terhadap sistem undian tapak bazar yang dilaksanakan.

Peniaga pakaian terpakai, Fazilah Abd. Halim, 48, bersyukur kerana permohonannya untuk berniaga di tapak yang menjadi tumpuan ramai itu tercapai.

"Ini merupakan kali pertama saya membuat permohonan. Saya berjanji akan memanfaatkan sepenuhnya peluang yang diberikan," katanya .

Bagi seorang peniaga pakaian tradisional, Faheizal Besah, 36, dia tidak menyangka permohonannya pada tahun ini turut berjaya seperti tahun lalu.

"Saya berterima kasih kepada Datuk Bandar Kuala Lumpur kerana mengetatkan lagi syarat bagi mendapatkan lesen, bahkan turut membuat penambahan tapak untuk berniaga," katanya.

Seorang lagi peniaga, Shamsuddin Yusoff, 50, berkata, sistem undian yang diperkenalkan pihak berkuasa tempatan itu sejak tahun lalu adalah lebih adil berbanding sebelum ini.

"Jika sebelum ini pengawasan oleh DBKL agak longgar, kini lebih teratur dan memudahkan semua pihak.

"Saya juga menyokong langkah tidak membenarkan peniaga atau pembantu warga asing berniaga di tapak bazar kerana kehadiran mereka menjejaskan pendapatan warga tempatan," katanya.

Peniaga pakaian wanita, Norsuwati Hassan, 39, yang memohon tapak tersebut bagi kali kedua melahirkan rasa puas hati terhadap sistem undian.

RM7.5j naik taraf kawasan industri di Selangor

Posted: 22 May 2014 11:37 AM PDT

KLANG 22 Mei - Kerajaan Persekutuan melalui Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) memperuntukkan sebanyak RM7.5 juta pada tahun ini bagi menaik taraf prasarana kawasan perindustrian di Selangor.

Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata, dana itu telah disalurkan kepada empat pihak berkuasa tempatan (PBT) iaitu Klang yang menerima RM2.9 juta, Shah Alam (RM1.2 juta), Kuala Langat (RM1.7 juta) dan Hulu Selangor (RM1.6 juta).

Beliau berkata, dana tersebut akan digunakan untuk menaik taraf infrastruktur di kawasan perindustrian terbabit seperti jalan raya, lampu jalan dan perparitan bagi memberi kemudahan kepada pelabur di negeri ini serta menarik lebih banyak lagi golongan tersebut.

"Setiap tahun Kerajaan Persekutuan memberi peruntukan khas untuk memastikan infrastruktur di kawaasn industri di negeri ini sentiasa terjaga bagi memberi kemudahan kepada pelabur.

"Bagi tempoh tiga tahun lalu, kerajaan memperuntukkan sebanyak RM42.3 juta dan ini jelas menunjukkan Kerajaan Persekutuan komited untuk terus membangunkan Selangor, sekali gus menolak dakwaan negeri ini dianaktirikan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat kawasan perindustrian di Bandar Sultan Sulaiman, Pelabuhan Klang di sini, hari ini.

Noh dalam pada itu berkata, kerajaan negeri pimpinan Parti Keadilan rakyat (PKR) juga perlu memberi sumbangan untuk memastikan prasarana di kawasan perindustrian sentiasa berada dalam keadaan baik.

Menurutnya, ini penting untuk memastikan pelabur sedia ada akan kekal selain dapat menarik lebih banyak lagi pelabur dari dalam dan luar negara.

"Apa yang berlaku ketika ini, banyak jalan di kawasan perindustrian berlubang serta tidak memiliki lampu jalan atau rosak dan ini adalah satu persekitaran yang tidak baik dan boleh menjatuhkan imej negara.

"Selangor juga jatuh ke kedudukan nombor dua bagi negeri yang mencatat nilai pelaburan paling banyak untuk tahun lalu iaitu sebanyak RM9.8 bilion berbanding RM11 bilion pada 2012," ujarnya.

Mengulas lanjut, Noh berkata, kerajaan negeri sepatutnya memberi tumpuan kepada pentadbiran dan tidak hanya mementingkan politik kerana ia adalah sumber pendapatan negeri serta negara yang juga akan memberi peluang pekerjaan kepada rakyat.

"Jika perkara ini berterusan, tidak mustahil kedudukan Selangor sebagai negeri paling maju di Malaysia juga akan tergugat," tegas beliau.

133,000 DVD cetak rompak dimusnah

Posted: 22 May 2014 11:37 AM PDT

KUALA LUMPUR 22 Mei - Sebanyak 133,886 keping cakera video digital (DVD) cetak rompak tanpa sijil B dan lucah dengan nilai cukai dianggarkan RM401,598 dimusnahkan hari ini.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, kesemua DVD itu merupakan hasil rampasan Bahagian Siasatan Jenayah Komersial Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya menerusi operasi Vulture sejak tahun 2004 hingga 2012.

"Sebanyak 71 kertas siasatan dibuka sepanjang operasi itu dan seramai 40 orang ditahan kerana melakukan kesalahan mengedar dan menjual barangan haram tersebut.

"Kesemua mereka yang ditahan disiasat di bawah Seksyen 292 Kanun Keseksaan, Seksyen 18 (4) Akta Penapisan Filem 2002, Seksyen 5 (1) Akta Penapisan Filem 2002 dan Seksyen 41 (1)(d) Akta Hak Cipta 1987," katanya dalam sidang akhbar selepas melupuskan barang rampasan itu di sini, hari ini.

Turut hadir, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Selangor, Asisten Komisioner Chong Mun Phing dan Majistret Petaling Jaya, Ahmad Solihin Abd. Wahid.

Menurut Yahaya, kesemua DVD cetak rompak yang dilupuskan itu selesai disiasat dan pengedar serta penjualnya telah dihadapkan ke mahkamah dan dijatuhi hukuman.

Dalam perkembangan yang sama, beliau memberitahu, sasaran utama pihak polis kini adalah untuk membanteras sindiket- sindiket yang beroperasi di sekitar pasar malam, pasar awam, tepi jalan dan kedai-kedai.

"Kita giat memerangi sindiket ini dan mengharapkan kerjasama daripada orang ramai bagi menyalurkan maklumat tentang penjualan DVD cetak rompak agar kegiatan tersebut dapat dibanteras," ujarnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved