Selasa, 13 Mei 2014

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Kondominium pilihan warga kota

Posted: 12 May 2014 12:43 PM PDT

Oleh MOHAMAD HARITH MOHAMAD NIZAR
kota@utusangroup.com.my

J. Loga Bala Mohan (kiri) dan Fateh Iskandar Mohamed Mansor melihat persekitaran Residensi Damansara di Kuala Lumpur semalam. - UTUSAN/Kamal Basir Wahab

KUALA LUMPUR 12 Mei - Permintaan terhadap unit kediaman mewah iaitu bagi kategori harga melebihi RM500,000 di ibu negara terus meningkat sejak empat tahun lalu.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, ia menunjukkan permintaan bagi kediaman mewah masih popular, terutamanya bagi kondominium atau pangsapuri yang menguasai kira-kira 13.6 peratus daripada jumlah transaksi hartanah tahun lalu.

Daripada jumlah tersebut, Kuala Lumpur dan Selangor menyumbang sebanyak 70.4 peratus daripada keseluruhan transaksi jenis perumahan terbabit," katanya semasa perasmian Residensi Damansara, Glomac Damansara di sini, hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalannya, Datuk Dr. J. Loga Bala Mohan.

Yang turut hadir, Pengerusi Eksekutif Kumpulan Glomac Berhad, Tan Sri Mohamed Mansor Fateh Din; Timbalannya, Datuk Richard Fong dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Seri Fateh Iskandar Mohamed Mansor.

Dalam pada itu, Tengku Adnan berkata, pembinaan kediaman perlu dipertingkatkan bagi menampung permintaan dan penambahan penduduk serta tenaga kerja di projek mega, Greater Kuala Lumpur-Klang Valley.

Katanya, langkah tersebut amat penting dalam menjadikan ibu negara sebagai destinasi pilihan kepada pelabur asing.

Populasi penduduk di Greater KL yang dirancang kerajaan itu dijangka meningkat daripada enam juta kepada 10 juta orang dalam tempoh enam tahun lagi.

Saya yakin objektif projek Greater KL untuk membangunkan bandar raya yang paling selesa untuk didiami boleh dicapai berkat usaha dan kerjasama berterusan antara pihak kerajaan dan swasta," katanya.

Penduduk derita hidu bau busuk

Posted: 12 May 2014 12:43 PM PDT

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

Tiga murid sekolah berjalan berhampiran lubang besar yang digali kontraktor projek berhampiran PPR Seri Anggerik, Jalan Klang Lama, Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN/DJOHAN SHAHRIN SHAH

KUALA LUMPUR 12 Mei - Bukan sehari dua penghuni Projek Perumahan Rakyat (PPR) Seri Anggerik, Jalan Klang Lama di sini terpaksa menghidu bau busuk, sebaliknya sudah lebih lima tahun didakwa berpunca daripada sebuah kolam takungan banjir yang gagal diselenggara pihak bertanggungjawab.

Penduduk mendakwa kolam takungan banjir Batu 4 1/2 itu merupakan milik Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Disebabkan itu juga, pelbagai masalah timbul termasuk menjadi tempat pembiakan nyamuk d sekali gus mendatangkan bahaya kepada kesihatan penduduk.

Penulis yang memandu kenderaan menggunakan laluan di Lebuhraya Pantai Baharu (NPE) arah persimpangan pusat bandar raya, Sungai Besi dan Cheras sebelum sampai ke lokasi turut terhidu bau busuk dari kolam takungan yang terletak bersebelahan.

Berdasarkan pemerhatian, kolam takungan banjir itu hanya terletak kira-kira beberapa meter dari kawasan perumahan yang dihuni kira-kira 1,500 orang.

Selain bau busuk dan dicemari sampah sarap, persekitaran kawasan kolam itu juga didapati tidak terurus dengan baik apabila dipenuhi semak dan lalang.

Penduduk mendakwa, bau busuk itu berlaku setiap hari dan menimbulkan rasa kurang selesa lebih-lebih lagi ketika cuaca hujan.

Kegagalan pihak bertanggungjawab menjalankan kerja-kerja penyelenggaran dan pembersihan kolam berkenaan dibimbangi mengancam keselamatan penduduk. Ini berikutan ia berkemungkinan turut menjadi sarang binatang berbisa seperti ular.

Selain bau busuk, penduduk turut mendakwa diancam bahaya berikutan kontraktor projek berhampiran mengabaikan aspek keselamatan.

Selain dua buah lubang yang dianggap sebagai perangkap maut kehadiran kenderaan berat yang keluar masuk menggunakan laluan utama perumahan itu turut meresahkan penduduk.

Berdasarkan pemerhatian, dakwaan penduduk ternyata berasas.

Kawasan kedua-dua lubang sedalam kira-kira tiga meter yang digali bagi projek longkang itu hanya dipasang pita keselamatan sebagai tanda kawasan larangan.

Pemasangan pita keselamatan itu tidak memberi jaminan keselamatan kepada penduduk, lebih-lebih lagi kepada kanak-kanak.

Demi keselesaan dan keselamatan penduduk, JPS perlu turun padang melihat dan menyelesaikan isu ini.

Kerja-kerja penyelenggaraan perlu dilakukan segera bagi memastikan penduduk tidak terus menanggung derita menghidu bau busuk setiap hari.

DBKL pula perlu mengambil tindakan lebih agresif dengan memantau kontraktor yang didapati gagal mematuhi syarat-syarat ditetapkan pihak berkuasa tempatan itu.

'Selesaikan segera demi keselesaan kami'

Posted: 12 May 2014 12:43 PM PDT

KUALA LUMPUR 12 Mei - Penghuni Projek Perumahan Rakyat (PPR) Seri Anggerik, Jalan Klang Lama di sini menggesa pihak bertanggungjawab menyelesaikan dua isu utama yang dihadapi mereka.

Selain masalah bau busuk dari kolam takungan banjir, pemantauan dan tindakan terhadap kontraktor projek berhampiran perlu diambil.

Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga PPR Seri Anggerik, Nordin Mohd. Nor berkata, masalah itu perlu diselesaikan segera demi keselamatan dan keselesaan penduduk.

Katanya, penduduk sudah tidak tahan terpaksa menghidu bau busuk setiap hari.

Seorang penduduk, Zubaidah Ibrahim, 43, pula berkata, bau busuk dari kolam itu amat meloyakan sekali gus menyebabkan kehidupan harian mereka terjejas.

Katanya, pihak bertanggungjawab sepatutnya tidak lepas tangan kerana ia melibatkan soal keselesaan dan keselamatan penduduk di kawasan itu.

Saya benar-benar berharap kerja-kerja tersebut dapat dilakukan segera, kerana kami sudah tidak sanggup hidup begini," katanya.

Turut berkongsi perasaan, Suhaimi Mahbob, 60,.

Katanya, ketiadaan kerja-kerja penyelenggaraan menyebabkan penduduk sekitar diancam wabak denggi.

Saya berharap pihak bertanggungjawab segera bertindak sebelum kejadian lebih buruk berlaku," katanya.

Turut melahirkan kebimbangan, surirumah, Noorrozaini Mohd. Yusoff, 44,.

Katanya, sebelum kerja-kerja dimulakan, kontraktor terlibat perlu terlebih dahulu memikirkan soal keselamatan penduduk.

Lebih-lebih lagi projek yang dijalankan berhampiran dengan kawasan perumahan.

Jika keadaan ini dibiarkan berterusan kami bimbang sesuatu kejadian tidak diingini akan menimpa penduduk," ujarnya.

Seorang lagi penduduk, Zaliah Mat Yahya, 60, berharap pihak bertanggungjawab memandang serius perkara ini seterusnya mengambil tindakan sewajarnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved