Jumaat, 23 Mei 2014

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


UTM rancang tubuh syarikat global

Posted: 22 May 2014 11:37 AM PDT

Oleh NURUL HUDA HASSAN
huda.hassan@utusan.com.my

Wahid Omar (duduk tujuh dari kiri) bersama para presiden universiti luar negara sempena Forum Presiden Universiti 2014 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada, Johor Bahru, Johor, semalam. - UTUSAN/RAJA JAAFAR ALI

JOHOR BAHRU 22 Mei - Universiti Teknologi Malaysia (UTM) merancang menubuhkan sebuah syarikat bertaraf global dan menyenaraikannya di Bursa Malaysia pada masa akan datang.

Hasrat tersebut disuarakan oleh Naib Canselornya, Prof. Dr. Ir. Wahid Omar yang memaklumkan, universiti itu kini giat menjalankan pelbagai usaha dalam memastikan perancangan tersebut mampu direalisasikan.

Tanpa mahu memberikan maklumat terperinci tentang usaha berkenaan, beliau memberitahu, UTM mahu mencontohi Universiti Southampton, United Kingdom yang kini mempunyai dua syarikat yang disenaraikan.

Menurutnya, perancangan mewujudkan syarikat seumpama itu kelak akan digerakkan menerusi produk penyelidikan UTM.

"Perkara seumpama itu sudah jelas tidak mustahil untuk diwujudkan dan UTM sedang merancang ke arah itu. Walau bagaimanapun, masih jauh lagi perjalanan sekali gus kita akan terus berusaha ke arah itu.

"Kita cuba mempelajari daripada Universiti Southampton, kita masih merangkak lagi. Kalau belajar sendiri lambat, belajar dengan pengalaman lebih senang," katanya selepas merasmikan Forum Presiden Universiti Ke-6 anjuran UTM di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada, di sini hari ini.

Forum yang disertai lebih 50 peserta terdiri daripada pegawai kanan universiti terkemuka dari 30 negara itu diadakan selama tiga hari bermula semalam dianjurkan sempena majlis konvokesyen UTM Ke-52.

Antara universiti yang menyertai forum bertemakan 'Peluang Kerjasama Global Dalam Penjanaan Ilmu dan Inovasi' itu ialah Universiti Meiji (Jepun), Universiti Hanyang (Korea) dan Universiti Gadjah Mada (Indonesia).

Selain itu, Universiti Newcastle (Australia), Universiti Pennsylvania (Amerika Syarikat) dan Universiti Tsukuba (Jepun) turut mengambil bahagian.

Mengenai forum tersebut, Wahid berkata, program berkenaan bertujuan memberi platform kepada pengurusan tertinggi universiti bertukar pandangan tentang isu global berkaitan pengajian tinggi.

Perbincangan turut menyentuh usaha membina kemampuan tenaga manusia di negara ASEAN menerusi kerjasama antarabangsa strategik.

Polis tumpaskan kumpulan pecah rumah, sekolah

Posted: 22 May 2014 11:37 AM PDT

LEDANG 22 Mei - Polis berjaya melumpuhkan satu kumpulan pecah sekolah dan rumah apabila mereka ditahan di sebuah rumah sewa di Jalan Muar-Tangkak, di sini baru-baru ini.

Ketua Polis Daerah Ledang, Supritendan Mohamed Salleh Abd. Razak berkata, empat lelaki tempatan berusia antara 34 hingga 48 tahun serta seorang warga Thailand berumur 39 tahun ditahan dalam serbuan Op Cantas Khas.

"Hasil pemeriksaan di rumah tersebut, pihak polis merampas satu enjin motosikal; lapan telefon bimbit pelbagai jenama; satu komputer riba jenis Acer dan Dell serta satu monitor jenis Acer dan Dell.

"Selain itu, kami turut menemui satu peket mengandungi dadah dipercayai jenis heroin seberat 0.63 gram di rumah berkenaan," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang, di sini hari ini.

Menurut Mohamed Salleh, hasil siasatan, suspek mengaku melakukan lebih daripada satu kes pecah bangunan dan kumpulan tersebut berjaya dijejaki hasil maklumat orang awam serta berdasarkan satu laporan polis tentang kes pecah sekolah.

Katanya, kes itu dilaporkan pada 12 Mei tahun lalu, apabila seorang kakitangan Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK) Kampung Parit 3, Sagil di sini, membuat laporan polis tentang kehilangan beberapa barangan seperti komputer riba dan monitor bernilai lebih RM10,000.

Mohamed Salleh berkata, bertindak atas laporan itu, pihaknya menubuhkan satu pasukan khas bagi mengesan suspek sebelum berjaya memberkas kesemua mereka di rumah tersebut.

Mengenai lelaki Thailand itu, pemeriksaan mendapati, suspek masuk ke negara ini menggunakan dokumen perjalanan sah namun tinggal di Malaysia melebihi tempoh ditetapkan dan didapati positif dadah jenis heroin.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved