Selasa, 13 Mei 2014

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Masyarakat malas bersenam

Posted: 12 May 2014 12:42 PM PDT

Oleh Mohamed Saari
utusanjohor@utusan.com.my

S. Subramaniam (belakang, tujuh dari kiri) bersama pasukan futsal yang bertanding dalam Karnival Sukan JPMM DUN Jementah di Jementah, Segamat, kelmarin. - UTUSAN/MOHAMED SAARI

SEGAMAT 12 Mei - Perkembangan pesat teknologi dan proses urbanisasi antara faktor yang menyebabkan masyarakat tidak lagi berminat melakukan aktiviti fizikal atau senaman di luar.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam berkata, rakyat harus sedar bahawa aktiviti fizikal memainkan peranan penting dalam penjagaan kesihatan dan kesejahteraan diri tanpa mengira peringkat umur.

Bersenam memberi manfaat besar dari segi fizikal, psikologi, sosial dan kesihatan kepada semua orang. Justeru, melakukan aktiviti fizikal secara kerap sangat penting untuk gaya hidup sihat.

Jika anda tidak pasti bagaimana untuk menjadi aktif dan sihat, mulakan dengan perlahan-lahan. Meningkatkan tahap aktiviti fizikal secara beransur-ansur adalah penting supaya kita tidak terdedah kepada risiko kecederaan," katanya semasa menutup Karnival Sukan Jawatankuasa Penyelaras Mukim-Mukim (JPMM) Dewan Undangan Negeri (DUN) Jementah di padang Sekolah Kebangsaan (SK) Paya Jakas, Jementah, di sini semalam.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Segamat berkata, bagi golongan yang menghidap penyakit kronik seperti artritis, diabetes dan jantung tetapi berhasrat untuk mengamalkan gaya hidup aktif, mereka perlu mendapatkan nasihat doktor supaya mengetahui keupayaan dan kemampuan sebenar diri.

Apa yang penting adalah melakukan aktiviti sesuai mengikut keupayaan diri walaupun hanya melakukan senaman aerobik selama 30 minit seminggu dan jangan menjadikan penyakit yang dihidap sebagai alasan untuk tidak aktif," katanya.

Subramaniam berkata, bersenam dan melakukan aktiviti fizikal juga dapat membantu pencegahan osteoporosis dan penyakit kronik lain seperti diabetes, penyakit kardiovaskular, sindrom metabolik dan kanser.

Golongan yang melakukan tahap aktiviti fizikal dan kecergasan tinggi mengalami pengurangan risiko kematian sebanyak 20 hingga 35 peratus kerana peningkatan dalam kecergasan fizikal mengurangkan risiko kematian pramatang.

Mereka yang aktif menunjukkan 30 hingga 40 peratus pengurangan risiko menghidap kanser kolon, manakala wanita aktif mengalami 20 hingga 30 peratus pengurangan risiko menghidap kanser payudara berbanding wanita yang tidak aktif," katanya.

17 nelayan terima jaring tangkap udang

Posted: 12 May 2014 12:43 PM PDT

Azalina Othman Said bersama nelayan selepas menyampaikan jaring menangkap udang di Kampung Pasir Gogok, Kota Tinggi, baru-baru ini. - UTUSAN/FARIK SALLEH

KOTA TINGGI 12 Mei - Seramai 17 nelayan pantai menerima jaring menangkap udang bernilai RM400 setiap seorang di pekarangan Balai Raya Kampung Pasir Gogok di sini baru-baru ini.

Bantuan yang diharap dapat meningkatkan hasil tangkapan mereka itu disampaikan oleh Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said.

Azalina berkata, bantuan itu adalah salah satu usaha dan janji yang ditunaikan kerajaan untuk membantu penduduk di kawasan luar bandar bagi meningkatkan pendapatan mereka.

Setiap tahun kerajaan akan mengeluarkan peruntukan bagi membantu golongan yang memerlukan ini," katanya.

Yang turut hadir Pengurus Besar Persatuan Nelayan Pengerang, Abdul Fatah Alkhairi Mustapa dan Pengerusi Persatuan Nelayan Pengerang, Abu Bakar Mohamad.

Azalina yang juga Ketua UMNO Bahagian Pengerang turut meminta golongan nelayan supaya bersedia menerima perubahan, pembangunan dan landskap ekonomi berikutan projek mega yang kini giat dibangunkan di kawasan Pengerang.

Kalau masyarakat bertindak lari atau keluar dari kawasan semata-mata tidak mahu menerima perubahan yang berlaku, maka diri sendiri yang akan menanggung rugi.

Siapa yang tidak takutkan perubahan. Kita semua takut untuk berdepan dengan situasi tersebut namun dalam kehidupan ini kita kena sentiasa bersedia," katanya.

Sementara itu, Azalina meminta ibu bapa mengutamakan pendidikan anak-anak manakala generasi muda perlu diberi latihan dalam bidang minyak dan gas supaya tidak tertumpu untuk terus menjadi nelayan.

Sementara itu, seorang penerima bantuan, Azan Sarom, 46, bersyukur dengan bantuan yang diberikan selain berjanji akan berusaha meningkatkan pendapatan keluarganya.

Bagi anak muda, dinasihatkan tidak sesekali ikut jejak langkah kami orang lama kerana masa depan mereka lebih cerah lebih-lebih lagi dengan adanya pembangunan di kawasan ini.

Kami yang telah sebati menjadi nelayan biarlah kami teruskan, namun golongan muda perlu merebut peluang yang tersedia," katanya yang mempunyai tiga orang anak.

Rakannya, Abd. Rahim Ibrahim, 57, pula sentiasa berusaha menyesuaikan diri dan kehidupan keluarganya dengan perubahan dan pembangunan di kawasan itu supaya tidak terus terpinggir.

Saya berterima kasih kepada kerajaan yang tidak putus-putus membantu nelayan seperti kami. Bantuan tersebut sedikit sebanyak meringankan bebanan bagi menggantikan jaring yang rosak akibat dilanggar kapal yang membawa pasir dan minyak," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved