Khamis, 22 Mei 2014

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


PPDNKK rampas 25,000 jersi tiruan

Posted: 22 May 2014 11:36 AM PDT

PETALING JAYA 22 Mei - Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Selangor hari ini merampas sebanyak 25,000 helai jersi tiruan termasuk jersi pasukan bola sepak Piala Dunia 2014 dalam serbuan di sebuah rumah kedai tiga tingkat di Jalan PJS 3/34, di sini hari ini.

Kesemua jersi yang dirampas dalam serbuan kira-kira pukul 9.30 pagi itu dianggarkan bernilai RM750,000.

Turut ditahan ialah seorang lelaki tempatan dipercayai pemilik premis bersama empat pekerja wanita warga asing untuk siasatan lanjut di bawah Akta Perihal Dagangan 2011.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa PPDNKK negeri, Othman Nawang berkata, serbuan tersebut dijalankan hasil maklumat dan risikan pihaknya selama sebulan.

Katanya, premis tersebut telah ber-operasi sebagai tempat penyimpanan stok pakaian tiruan sejak tiga tahun lalu.

"Siasatan mendapati bahawa ke-semua pakaian tiruan tersebut telah diimport daripada negara jiran sebelum dibungkus semula dan disimpan di premis ini," katanya ketika ditemui dalam serbuan tersebut di sini.

Othman seterusnya memberitahu, pihaknya akan menjejaki pihak yang menjual jersi tiruan apatah lagi ketika demam Piala Dunia 2014 semakin dirasai.

"Dijangkakan jersi tiruan akan dibawa masuk dengan kuantiti lebih banyak kerana permintaan terhadap produk itu pasti akan meningkat.

"Kita memandang serius kegiatan ini dan usaha berterusan akan dijalankan bagi mengesan pihak yang terlibat. Jus-teru, saya menyeru kepada para peniaga agar bersikap telus dan tidak menjual barangan tiruan," katanya.

Tambah Othman, PPDNKK telah melakukan siasatan terhadap kira-kira 60 kes melibatkan penjualan barangan tiruan dengan nilai rampasan kira-kira RM2.75 juta.

131 juta rokok tidak sah dirampas

Posted: 22 May 2014 11:36 AM PDT

Oleh SHARAIMEI SHAIK AHMEDULLAH
pengarang@uusan.com.my

PUTRAJAYA 22 Mei - Sebanyak 131 juta batang rokok tidak sah bernilai RM7.07 juta dirampas oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) sepanjang lima bulan Operasi Outlet yang bermula pada bulan Januari lalu.

Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Khazali Ahmad berkata, dalam operasi tersebut sebanyak 2,618 outlet di seluruh negara telah diperiksa dan 999 daripadanya dikesan memiliki rokok tidak sah.

Beliau berkata, hasil daripada serbuan itu, sebanyak 686 orang peruncit telah berjaya ditangkap dan direman.

"Jumlah peruncit yang didapati bersalah sehingga kini sebanyak 227 kes manakala peruncit yang dikenakan denda dan dijatuhi hukuman penjara pula masing-masing sebanyak 159 kes dan 68 kes.

"Maksimum hukuman penjara dan denda dikenakan terhadap pesalah ini yang menjual rokok tidak sah masing-masing sebanyak RM6,000 dan enam bulan penjara," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Kastam di sini hari ini.

Menurut Khazali lagi, hasil daripada tangkapan itu berjaya menggagalkan jumlah nilai cukai yang dielak sebanyak RM66.57 juta.

Ujar beliau, negeri yang mencatatkan penjualan rokok tidak sah paling banyak adalah Johor, Selangor, Sabah dan Sarawak.

Katanya, pihaknya serius menjalankan operasi tersebut dan akan meneruskan sehingga tiada lagi dalang yang menjual rokok tidak sah itu di pasaran.

"Operasi ini akan terus berjalan dan kita berharap jumlah tangkapan akan lebih tinggi daripada tempoh lima bulan pertama ini. Daripada maklum balas yang diterima banyak peruncit sudah tidak berani menjual rokok tidak sah ini.

"Selain ini, kita juga akan mempertingkatkan operasi di kedai-kedai yang terletak di kawasan tersorok kerana mereka beranggapan selamat dan tidak akan diserbu oleh pasukan penguatkuasa," katanya.

Sementara itu, Khazali turut meminta semua peruncit dan orang ramai agar terus memberi kerjasama dan menyalurkan maklumat kepada JKDM di talian 1-800-88-8855 bagi melapor tentang peruncit yang ingkar serta masih menjual rokok tidak sah.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved