Khamis, 1 Mei 2014

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Himpunan gagal capai matlamat

Posted: 01 May 2014 11:51 AM PDT

SEBAHAGIAN peserta bantahan pelaksanaan GST menyertai perarakan di Dataran Maybank, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 1 Mei - Perhimpunan membantah pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) anjuran pakatan pembangkang di Dataran Merdeka, bukan sahaja gagal mencapai matlamat utamanya untuk menarik ratusan ribu orang, malah ia dijadikan medan oleh pemimpin pembangkang melemparkan dakyah kepada kerajaan Barisan Nasional (BN).

Selain itu, matlamat kononnya untuk menjadi perhimpunan itu bagi menumbangkan kerajaan hanyalah omong kosong apabila peserta yang mula berkumpul sejak pukul 1 petang, mula beredar dari kawasan dataran tersebut pada pukul 4.30 petang.

Seperti perhimpunan pembangkang sebelum ini, ia turut menyaksikan perlanggaran Akta Perhimpunan Aman apabila ada peserta membawa kanak-kanak ke perhimpunan hari ini.

Walaupun membantah GST dikatakan menjadi matlamat utama, namun perhimpunan kali ini menunjukkan tiada sepakatan dan dijadikan platform bagi sesetengah pihak menonjolkan diri mereka di hadapan khalayak.

Ini termasuklah sekumpulan pemuda Cina yang mengaku mengamalkan homoseksual dengan membawa sepanduk yang tertera perkataan, 'Kami homoseksual, kami menentang GST' dan 'Tidak kira saya tidur dengan siapa, tetapi saya menentang GST'.

Kecelaruan juga timbul apabila ada peserta turut membawa sepanduk-sepanduk yang sama sekali tiada kaitan dengan matlamat perhimpunan seperti tuntutan royalti minyak untuk Kelantan dan kes kematian Teoh Beng Hock. Malah lebih melucukan ada pula kelompok melaungkan slogan mengecam Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM).

Apa dikesalkan, perhimpunan itu juga menjadi medan kepada pemimpin-pemimpin pembangkang yang berucap untuk menyebar dakyah termasuk melakukan fitnah terhadap pemimpin-pemimpin kerajaan.

Antara isu yang difitnah oleh mereka termasuklah kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370, pembunuhan model Mongolia, Altantuya Sharibu dan mengecam hukuman penjara ke atas Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Turut menarik perhatian ialah kehadiran ribuan penyokong Pas yang dikatakan peserta majoriti perhimpunan itu walaupun mereka menyedari PKR dan DAP menentang keras pelaksanaan hukum hudud di Kelantan melalui usaha Pas untuk membentangkan Rang Undang-undang persendirian berhubung perkara itu di Dewan Rakyat, pada Jun atau Disember ini.

Sementara itu, menyedari perhimpunan kali ini gagal untuk mencetuskan kekecohan bagi menarik perhatian media asing, penyokong pembangkang cuba menggunakan taktik kotor apabila menyebarkan dalam laman sosial berita kononnya ada pemimpin pembangkang termasuk Anwar ditahan dan seorang anggota Unit Amal Pas mati ditikam ketika pergaduhan dengan anggota Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

Mereka juga turut menyebarkan gambar seorang pemuda yang didakwa sebagai suspek kes itu digari dan terbaring di atas pengusung.

Pergaduhan dikatakan berlaku apabila peserta SAMM dikatakan mahu merempuh hadangan bagi memasuki kawasan padang di Dataran Merdeka dan tindakan itu dihalang oleh Unit Amal Pas.

Dalam perkembangan berkaitan, beberapa anggota SAMM bertindak ganas dengan menyerang petugas media yang membuat liputan sehingga ia mencetuskan kekecohan.

Polis berjaya kawal situasi

Posted: 01 May 2014 11:51 AM PDT

Mohmad Salleh

KUALA LUMPUR 1 Mei - Polis berjaya mengawal Himpunan 1 Mei daripada sebarang kekecohan yang ingin dicetuskan peserta perhimpunan terbabit di sekitar lokasi di ibu negara.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Seri Mohmad Salleh berkata, ketika penganjuran itu, tiada sebarang insiden yang boleh mencetuskan ketegangan serius atau mendatangkan bahaya kepada orang awam.

Bagaimanapun, beliau tidak menafikan terdapat beberapa insiden kecil yang jika tidak dikawal mampu mencetuskan suasana yang memudaratkan.

"Ada juga berlaku insiden kecil seperti tolak-menolak di antara peserta, namun keadaan masih terkawal.

"Sehingga pukul 5 petang, keadaan di ibu negara masih berada dalam keadaan terkawal walaupun terdapat beberapa lokasi yang telah dipenuhi oleh peserta," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Dalam perkembangan sama, Mohmad turut mengucapkan terima kasih kepada orang ramai yang mengamalkan sikap tolensi dan bekerjasama sepanjang perhimpunan berlangsung.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad mengesahkan tiada kejadian seorang peserta perhimpunan 1 Mei bantah GST mati ditikam seperti disebarkan dalam media sosial.

Beliau berkata, foto yang disebarkan itu adalah kejadian lama dan tiada kaitan dengan perhimpunan terbabit.

"Kira-kira 15,000 peserta berhimpun di hadapan Bangunan Sultan Abdul Samad jam 2 petang sebelum bersurai tiga jam kemudian," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved