Selasa, 20 Mei 2014

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Salwa Razak di Jom Chat malam esok

Posted: 20 May 2014 12:55 AM PDT

KUALA LUMPUR 20 Mei - Penyanyi Salwa Razak yang pernah tampil dan dikenali menerusi lagu dendangannya berjudul 'Ahmad' akan muncul dalam program Jom Chat Utusan Online, pukul 9 malam esok.

Salwa yang mempunyai single terbaharu berjudul 'Begitulah Aku' berkata, beliau amat berharap dapat mempromosikan lagu nyanyiannya itu kepada semua para peminat tanpa mengira apa-apa medium.

"Saya memerlukan sokongan semua media dan bersyukur kerana Utusan Online sudi untuk mengundang saya menjayakan Jom Chat secara live streaming selama satu jam," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata, lagu 'Begitulah Aku' ciptaan Zimi Sofaz dan ia adalah sandaran untuk mengekalkan nama Salwa Razak sebagai penyanyi. - UTUSAN ONLINE

Belum ada rezeki

Posted: 20 May 2014 06:03 AM PDT

Oleh Aida Rizamariza Kamaruddin
Gambar SYEFRI MONIZ

"SUDAH makan?" itu soalan pertama yang ditanya pelakon cantik ini ketika menjemput kami masuk ke rumah agam miliknya. Tidak cukup dengan kelembutannya menyambut kehadiran kami, wajahnya juga sering dihiasi senyuman manis.

Tegar dikenali dengan watak lakonan yang sentiasa menjadi, Datin Zizie Ezzette Abdul Samad, 36, kini lebih senang menjauhi dunia lakonan buat sementara waktu. Melihat kehidupannya kini tidak dinafikan dia sama seperti suri rumah lain. Masih memasak serta melakukan kerja rumah, Zizie akui itu pekerjaan terbaiknya ketika ini.

Sungguhpun terikat dengan pekerjaan sebagai suri rumah, wanita ini kekal nampak anggun dengan cara tersendiri, jujur dia sendiri tidak sangka masih diingati dalam dunia seni. Selama empat tahun bergelar isteri, kini dia mula mengenali apa itu waktu berkualiti untuk keluarga.

Selesa dengan bentangan kehidupan yang amat diberkati kini, ulas Zizie keluarganya kini menjadi kekuatan utama dirinya. Malah antara individu yang banyak mempengaruhi kehidupannya kini sudah tentu suami tercinta Datuk Bung Mokhtar Radin. Tidak mahu disalah sangka, cukup untuk dia memberitahu, suaminya itu terlalu sempurna buat dirinya yang sentiasa khilaf ini.

"Saya mempunyai suami yang paling baik, tidak perlu saya jelaskan kebaikan dia di sini, cuma apa yang boleh saya katakan perubahan cara hidup saya kini bukan pengorbanan.

"Memang saya memiliki semuanya, jangan salah sangka bukan saya maksudkan harta benda, tetapi lebih kepada kasih sayang," katanya jujur.

Kehadiran Mega waktu itu juga turut disambut mesra seekor kucing milik Zizie. Hampir tidak sempurna fizikalnya, menurut Zizie kucing terbuang ini diambilnya sewaktu dia hadir ke rumah besar itu dengan mata yang hampir buta. Tanpa berfikir panjang, kucing itu terus dihantarnya ke pusat rawatan haiwan terdekat, dan sehingga kini kucing itu dibelanya bagai seorang "puteri".

Bagaimanapun adakah ini sedikit menunjukkan Zizie selesa tanpa kasih sayang anak sendiri. Tidak lekang dengan senyuman, Zizie akui pernah mencuba dengan sepenuh hatinya soal ini.

"Memang di awal perkahwinan, saya ambil kisah hal ini. Hampir beberapa tahun mencuba. Alhamdulillah setelah diperiksa semuanya baik. Tetapi soalnya kini masih berbalik kepada rezeki. Saya reda ketentuan ini.

"Bila sudah begitu keadaannya, saya tahu Allah menjanjikan sesuatu yang berbeza buat saya dahulu di kala ini. Jadi dari saya terus sedih dengan perkara itu, baik saya hargai apa yang diberi dahulu,"katanya.

Mempunyai suami yang sentiasa mendengar isi hatinya dengan baik, kata Zizie waktu ini baru dia tahu apa kelebihannya meluangkan masa dengan keluarga. Jika dahulu dia terlalu sibuk dengan urusan kerjaya, namun kini kelebihan masa terluang yang dimilikinya itu hanya untuk keluarga.

"Dulu saya sibuk, sampai mahu meluangkan masa dengan Mommy juga tidak sempat, walhal kami dekat sahaja.

"Tetapi kini saya mahu luangkan masa saya dengan mereka. Sebab itu saya lebih selesa dengan kehidupan saya kini. Sukar untuk saya gambarkan kebahagiaan saya tetapi senang saya katakan saya gembira," katanya.

Sakan berkongsi gambar di laman Instagram, akui Zizie dia tidak merasakan perkara itu sebagai sesuatu yang salah. Katanya lagi ada sebab mengapa dia kini terbuka untuk berkongsi kehidupannya dengan peminat.

"Bukanlah saya terlalu terbuka, tetapi setiap gambar yang dikongsi mempunyai sebab tersendiri.

"Saya mahu gambar-gambar yang dikongsi boleh menjadi inspirasi buat peminat saya. Contohnya bila saya kongsi gambar bersenam saya harap benda itu juga boleh menguatkan semangat mereka untuk melakukan perkara yang sama," katanya.

Sasaran musuh politik?

Tidak boleh menepis mahupun menghentikan soal ini, bagi Zizie selagi suaminya bergelar seorang ahli politik sampai bila-bila juga dia terdedah dengan perkara ini. Akui sakit untuk menelan, tetapi itu tidak bermakna dia menyimpan dendam. Sekadar tersenyum, Zizie berharap agar kesedaran itu timbul di pihak tersebut.

"Benda ini memang saya rasai sejak bergelar artis, malah selepas saya bernikah benda yang tidak ada juga diada-adakan. Bila bergelar isteri kepada seorang ahli politik pula perkara sama berlaku cuma pendekatannya berbeza.

"Saya tidak ambil kisah, jujur saya katakan perkara ini tidak memberi sebarang kesan kepada saya. Sebab saya tahu mereka tidak akan berhenti," katanya.

Sebagai isteri dia tahu tugasnya tidak tertumpu kepada persiapan di rumah sahaja. Pernah mengikuti suaminya berkempen sewaktu pilihan raya umum baru-baru ini, akui Zizie itu pengalaman yang baik buat dirinya. Akur suaminya itu bukan miliknya sahaja, Zizie tidak pernah meragui pendirian itu.

"Dalam hubungan saya dengan suami, kepercayaan itu tunjang utama. Tetapi kami tidak pernah bincangkan terlalu mendalam soal-soal remeh kerana masing-masing juga tahu tanggungjawab yang telah diamanahkan.

"Sebagai isteri, saya akui suami saya merupakan pembimbing terbaik buat saya. Namun sebagai pemimpin saya bertuah untuk mengetahui dia disenangi ramai," katanya.

Tidak menolak gelaran isteri melengkapkan dirinya kini, bagi Zizie terlalu banyak yang bertanyakan apa sebenarnya rahsia dia dalam meneruskan kehidupannya kini tanpa kecapan populariti lagi. Bagi Zizie dia tidak pernah meletakkan populariti itu sebagai kelebihan memandangkan kehidupannya kini lebih tenang.

"Jujur saya katakan kehidupan berkahwin hampir empat tahun ini melengkapkan saya. Dahulu saya sibuk dengan urusan sendiri, kini saya tahu kurniaan kasih sayang itu lebih bermakna.

"Soal populariti memang sejak dahulu lagi saya tidak kisah, saya berada dalam dunia lakonan kerana minat. Sungguh saya katakan saya memang tidak selesa jika terlalu popular," katanya.

Pernah jika terlalu rindu dia akan berlakon secara sendirian di hadapan cermin. Katanya itu cara terbaik untuk dia melampiaskan rasa rindu yang teramat sangat dalam dunia lakonan. Tipu untuk dia katakan tiada sekelumit rasa untuk kembali ke set penggambaran, namun semua itu kini perlu masa yang sesuai.

"Memang saya rindu untuk berlakon, saya tidak pernah beritahu akan keluar daripada dunia lakonan pun.

"Tetapi tunggulah, akan tiba waktu itu. Cuma kali ini saya akan pastikan watak itu berbaloi untuk saya," katanya.

Melihat kelibat adik kandungnya kini yang semakin hebat di persada lakonan, Zizie tidak menolak untuk berasa bangga sama. Katanya di antara dia dan adik-beradik yang lain tidak pernah timbul perasaan cemburu mahukan tidak puas hati dengan kejayaan masing-masing.

"Memang saya bangga dengan Sam, bukan mudah untuk dia berada di tahap ini kini. Melihat apa yang dia lalui saya yakin dia layak untuk berada di tahap ini.

"Memang tidak terlintas dalam fikiran saya untuk merasa cemburu, darah seni memang sudah mengalir dalam diri kami. Berjaya atau tidak itu bukan penentu buat kepuasan kami sebagai anak seni," katanya.

Menolak mengatakan suaminya menjadi punca dia seakan mahu melupakan dunia lakonan, bagi Zizie itu tidak pernah berlaku. Malah dia sering mendapat sokongan yang padu daripada suaminya itu.

"Suami saya tidak pernah melarang saya untuk kembali aktif. Jujur memang keputusan ini datang dari saya sendiri untuk berehat seketika.

"Bila sudah lama berehat jadi seronok pula, ialah bila kita tahu keluarga itu semakin dekat dengan kita rasa ralat pula untuk hilang semua itu sekarang," katanya tersenyum.

Berkongsi impian mengenai watak yang mahu dicubanya selepas ini, menurut Zizie kebanyakan tawaran yang sampai kini lebih kepada watak aksi. Jujur dia memang sangat teruja untuk mencuba watak aksi memandangkan watak sebegitu dilihat lebih menepati cita rasanya kini.

"Orang lihat saya lebih kepada watak lemah lembut, tetapi saya bukan seorang yang lembut sebenarnya. Kalau orang yang kenal saya mereka tahu saya bagai mana.

"Memang kalau boleh saya mahu watak aksi, kerana saya perlu buktikan sesuatu," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved