Isnin, 19 Mei 2014

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Kembali fokus berlakon

Posted: 18 May 2014 11:46 PM PDT

Oleh MUHAMMAD AZRUL MOHD. RADI
Gambar Koleksi peribadi Juliana Evans

KITA boleh tumpang seronok sebenarnya apabila melihat seorang artis berjaya menggapai segulung ijazah.

Sebagai figura yang sentiasa diperhatikan masyarakat, apa juga perilaku baik yang ditunjukkan oleh mereka akan menjadi dorongan terutamanya kepada peminat yang selama ini menjadikan mereka sebagai idola.

Jadi, jika perangai yang dipertontonkan kepada masyarakat itu sesuatu yang baik, pasti ia sedikit sebanyak akan memberi kesan positif kepada yang memerhati.

Baru-baru ini, pelakon dan pengacara, Juliana Evans menamatkan pembelajarannya dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Komunikasi di Western Michigan University, Amerika Syarikat.

Juliana bergelar graduan setelah dua tahun menggadaikan popularitinya sebagai artis yang kian meningkat naik untuk menggapai impiannya ke menara gading.

Hits baru-baru ini berkesempatan bertemu bual panjang dengan si jelita ini tentang kejayaannya yang pastinya merupakan satu anugerah tidak ternilai.

Mana tidaknya, dia pergi melanjutkan pelajaran pada ketika dirinya berada di tengah populariti sebagai artis muda.

Selain itu, turut dibualkan tentang kontroversi melibatkan dirinya ketika di negara orang dan perancangannya dalam bidang seni selepas dua tahun menyepi.

Juliana memberitahu, dia langsung tidak kisah akan populariti yang menjunam selepas dua tahun tidak berlakon.

Bagi dirinya, populariti tidak penting apatah lagi dia mula menjadi artis semenjak dari kecil.

Sebab itu saya sanggup belajar semula. Jika ditakdirkan saya merangkak semula dari bawah dalam industri, saya akan lakukannya semula.

Dulu pun, saya mula dari bawah, sejak berumur 12 tahun. Saya bina karier saya sedikit demi sedikit. Populariti saya memang tak pernah melambung secara serta-merta.

Saya sangat low profile dan ingin dikenali menerusi bakat saya. Jadi saya tidak risau atau kecewa dilupakan. Saya percaya ia terpulang pada rezeki masing-masing juga," katanya.

Menyambung bicara, ujar Juliana, ada tiga sebab utama mengapa dia membuat keputusan untuk memilih pelajaran daripada kerjayanya yang sedang memuncak.

Pertama kerana saya mahu menunaikan impian ibu yang mahu melihat saya ke menara gading, ini sebab penting. Kedua, memang saya sendiri berhasrat untuk menyambung pelajaran ke luar negara sejak kecil lagi. Impian masa zaman kanak-kanak lagi ni sebenarnya. Dan ketiga, kerana saya mahu belajar untuk hidup berdikari," jelasnya.

Tambahnya, pada mulanya, agak sukar baginya untuk hidup berjauhan apatah lagi sebelum ini dia banyak bergantung hidup kepada ibunya dalam menguruskan hal-hal kehidupan seharian. Anak manja ini jarang berenggang dengan ibu kandungnya, justeru ada rindu yang sarat ditanggung saat awal perpisahan.

Mula-mula datang memang rindu sangat pada ibu kerana dia yang banyak menjaga dan menguruskan kehidupan harian saya. Tetapi, di sini saya belajar berdikari dan ia proses yang banyak mengubah hidup saya hari ini," katanya.

Kini, setelah berjaya menggenggam segulung ijazah, masih teringat Juliana akan kata-kata ibunya bahawa pencarian ilmu itu tiada hadnya. Ibu banyak berpesan supaya dia mencari ilmu sebanyak yang mungkin termasuk ilmu dunia dan akhirat.

Ditanya sama ada dia akan menyambung pelajarannya ke peringkat yang lebih tinggi, jelas Juliana, ia sudah pasti, tetapi bukan dalam masa terdekat.

Saya ada mendapat tawaran biasiswa untuk menyambung ke peringkat Ijazah Sarjana Muda. Tetapi saya memikirkan untuk berehat dahulu daripada belajar. Insya-Allah, satu hari nanti saya akan sambung ke peringkat yang lebih tinggi," jelasnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved