Ahad, 18 Mei 2014

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


DBLK tarik ramai penonton Singapura, Indonesia

Posted: 18 May 2014 12:36 PM PDT

ZAINAB lakonan Nasha Aziz dalam teater Di Bawah Lindungan Kaabah yang dipentaskan di Istana Budaya Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN/Kamal Basir Wahab

KUALA LUMPUR 18 Mei - Teater Di Bawah Lindungan Kaabah (DBLK) mencapai sasarannya apabila berjaya menarik ramai penonton asing terutama dari Singapura dan Indonesia sejak dipentaskan di Panggung Sari, Istana Budaya (IB) di sini pada 9 Mei lalu sehinggalah malam terakhirnya hari ini.

Menurut Ketua Pengarah IB, Datuk Mohamed Juhari Shaarani, bagi mencapai sasaran tersebut pelbagai usaha telah dibuat termasuklah dengan menampilkan Adi Putra yang berasal dari Singapura sebagai salah seorang pelakon utama menerusi teater yang sarat dengan mesej ketuhanan arahan Rosminah Tahir itu.

"Penonton dari Singapura adalah paling ramai menonton teater ini terutama pada pementasan Sabtu dan Ahad, diikuti Indonesia. Selain Adi Putra sebagai tarikan naskhah terbitan era 1960-an ini, ia juga mencipta sejarah kerana naskhah ini yang pertama dari luar negara dipentaskan di negara ini.

"Sebelum ini IB lebih banyak mementaskan naskhah tempatan seperti Natrah dan Badai Semalam. Malah, pementasan teater DBLK juga menarik ramai penonton warga emas tempatan berusia 60 tahun ke atas yang meliputi 20 peratus jumlah penonton keseluruhannya," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Mohamed Juhari juga memberitahu, DBLK juga adalah teater kedua paling ramai ditonton oleh golongan warga emas selepas pementasan teater Natrah kira-kira enam tahun lalu.

Malah, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin juga hadir menonton teater itu semalam dan secara peribadi memaklumkan kepada Mohamed Juhari bahawa beliau tertarik dengan naskhah tersebut.

"Memang matlamat kami menganjurkan pementasan ini sempena kempen Tahun Melawat Malaysia 2014 yang mana ia antara lain bagi menarik kunjungan golongan pelancong dari negara-negara jiran untuk menontonnya," katanya.

Tambah Mohamed Juhari, ekoran arahan daripada Kabinet yang telah bersetuju untuk melanjutkan sambutan Tahun Melawat Malaysia sehingga ke tahun hadapan, pihaknya juga merancang untuk mencari naskhah lain bagi mengisi slot pementasan seperti itu di Panggung Sari.

Katanya, meskipun DBLK yang antaranya dilakonkan oleh Nasha Aziz, Fizo Omar dan Alina Hassan itu suatu naskhah yang agak berat tetapi ia tetap mempunyai peminatnya yang tersendiri terutama bagi yang mengikuti karya-karya hasil tulisan Prof. Dr. Hamka tersebut.

"Kalaulah Timbalan Perdana Menteri yang selalu sibuk boleh meluangkan masanya menonton teater ini kerana intipati jalan cerita hasil tulisan penulis seperti Dr. Hamka, apatah lagi bagi kita semua. Ini kerana karya-karya Allahyarham memang berat tetapi berkualiti dan penuh ilmiah," katanya.

Ingat pesan ibu

Posted: 18 May 2014 08:12 AM PDT

Oleh SYED MUSSADDAD SYED MAHDI
mussaddad.mahdi@utusan.com.my

EGONYA dibuang jauh-jauh. Dia tahu sebagai orang yang dikenali dia perlu menjaga tata susila terutama ketika mengeluarkan kata-kata jika menyentuh sensitiviti diri.

Bagi Kilafairy bukan sekali dua dia mendengar cerita kurang enak tentang dirinya diperkatakan umum tetapi sebagai anak kepada penghibur terkenal dia terbiasa menjaga mulut daripada terus terhumban dalam kancah kontroversi seperti yang berlaku pada artis lain.

Bukan tidak terkesan dengan pelbagai peristiwa yang berlaku pada segelintir artis yang terheret dalam kancah kontroversi, bagi wanita ini semua yang berlaku pasti ada puncanya.

"Saya tak peduli jika orang nak cakap apa sahaja tentang diri saya. Asalkan berita yang disebarkan tidak melibatkan maruah diri, itu sudah cukup baik.

"Kalau tengok sebelum ini pun nama saya ada juga 'diusik' oleh pihak media. Tak ada masalah pun sebab ibu selalu pesan itu tugas mereka (orang media) untuk menulis kisah kita.

"Jadi apa-apa pun yang berlaku saya tidak akan melenting dengan berita kurang enak asalkan pada akhirnya orang akan mengetahui juga tentang kebenarannya," kata Kilafairy lagi.

Paling diingati sudah pasti pesan ibunya yang juga merupakan penyanyi terkenal Rohana Jalil tentang kisah kehidupan.

Baginya, wanita tersebut tidak sahaja menitipkan kata-kata nasihat tetapi turut sama mengingatkan dirinya tanpa rasa jemu tentang erti hormat menghormati antara kita sesama manusia.

Tidak lelah dengan nasihat dan azimat yang dibekalkan oleh ibunya, wanita yang mesra disapa dengan panggilan Kila ini yakin itu pedoman yang harus diikuti.

"Ibu lebih dulu 'makan garam' di dalam industri ini. Dia lebih dahulu hidup dalam dunia glamour dan pastinya dia mengetahui apa yang perlu dilakukan dan apa yang tidak.

"Jika nama saya terheret dalam kisah kurang manis, dia akan pastikan saya mengendalikan perkara tersebut baik-baik. Jangan ikut emosi dan jangan menimbulkan cerita yang lebih besar.

"Paling tidak saya bersyukur kerana ada penyuluh jalan yang tidak lelah menasihati saya untuk menjaga diri," katanya yang kini mengusahakan butik Rack bersama keluarganya.

Peluang

MENGINJAK usia 22 tahun ini pastinya masih banyak lagi perkara yang perlu dipelajari oleh Kila untuk berjaya. Tidak menganggap usia semuda itu sebagai lesen untuknya bermain-main, dia perlu bekerja keras untuk kejayaan masa hadapan.

Jika dikira usianya di dalam industri, Kila tidak menafikan tempoh tiga tahun bergelar artis merupakan tempoh yang cukup mencabar buat dirinya.

"Mungkin saya baru sahaja melepasi fasa untuk dikenali ramai. Bila orang dah mula kenal, ada tawaran berlakon sudah cukup untuk menggembirakan hati saya.

"Saya tidak pernah mengimpikan untuk mengecap populariti tertinggi tapi cukuplah orang percaya pada bakat saya dan dalam masa yang sama ada produk yang baik.

"Kalau cepat naik pasti cepat juga akan jatuh. Lihat sahaja sejarah industri seni tanah air sebelum ini, perkara tersebut memang ada benarnya.

"Perkara tersebut boleh diambil sebagai ikhtibar agar kita tidak terkena perkara yang sama bak kata orang, yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan.

"Bila menjadi pelakon, jangan ada sikap tamak kalau nak maintain lama di dalam industri. Disiplin kena jaga dan jangan mencari masalah dengan orang," cerita Kila tentang prinsip yang dipegang.

Paling terkesan sudah pasti melihatkan kebanjiran pelakon-pelakon baru yang menjadi pelapis kepada industri.

Meskipun mengetahui ada sahaja nama-nama baru yang muncul di dalam industri, Kila tidak menganggap mereka sebagai saingan memandangkan masing-masing mempunyai rezeki tersendiri.

Dia tidak pernah sesekali dia menyimpan rasa iri hati dengan peluang orang lain dan jauh sekali untuk bermegah dengan apa yang dimiliki.

"Pokok pangkalnya kena ada bakat. Kalau orang percaya kepada kita insya-Allah rezeki kita akan murah dan sentiasa diberkati-Nya.

"Tentang isu orang baru yang silih berganti, itu merupakan proses biasa dalam mana-mana industri sekalipun. Orang baru tetap akan muncul dan proses ini perkara biasa.

"Tidak ada apa yang perlu ditakutkan," jelasnya lagi.

Projek Kahwin

SEJAK membintangi filem Karak yang ditayangkan pada tahun 2011, nama Kilafairy cukup sinomin dengan watak-watak antagonis.

Dia mula sedar apabila banyak tawaran yang diterima lebih ke arah itu sedangkan dia sendiri enggan terus dibayangi watak jahat kerana bimbang persepsi peminat terhadap mutu lakonannya.

"Saya bukan memilih tetapi saya tak mahu orang cop muka Kilafairy dengan watak jahat. Kalau boleh saya nak orang tahu saya boleh membawakan apa sahaja watak sekalipun.

"Sebagai pelakon saya tak boleh selesa dengan kehendak orang. Saya perlu menentukan hala tuju mutu lakonan dan pastinya perlu belajar banyak lagi untuk jadi hebat.

"Kalau terus menumpukan watak antagonis rasanya saya sendiri pun tak sanggup," katanya tertawa.

Selain memberikan tumpuan kepada bidang lakonan, Kila juga tidak pernah melupakan sama sekali bidang nyanyian yang memang diminati sejak dulu.

Meskipun sibuk dengan berbagai-bagai kerja yang dilakukan dalam masa yang sama, dia sempat merakamkan single kedua yang akan diperdengarkan kepada peminat tidak lama lagi.

Terbaru Kila berdebar menantikan naskhah sulung teater Projek Kahwin yang akan dipentaskan di Istana Budaya bermula 6 hingga 14 Jun hadapan, Kila menganggap itu merupakan cabaran besar buatnya.

Ini merupakan kali pertama dia terlibat di dalam teater dan pastinya perkara tersebut tidak sahaja menguji bakat seni yang mengalir dalam dirinya tetapi kebolehan diri untuk duduk di pentas sebesar itu.

Sebelum ini dia pernah menerima beberapa tawaran untuk menjayakan teater seperti itu tetapi dek kerana kekangan masa peluang tersebut tersia begitu sahaja.

"Banyak perkara yang saya perlu pelajari bila bersetuju dengan pementasan Projek Kahwin ini. Ini bukan teater kecil dan tak boleh dibuat main-main.

"Saya bertuah kerana kehadiran saya disertakan dengan kelas intensif oleh pihak penerbit. Paling tidak ia sangat membantu untuk meningkatkan keyakinan diri," jelasnya lagi.

Selain Kila, Projek Kahwin juga bakal disertai oleh nama-nama komersil seperti Hanez Suraya, Izzue Islam, Shah Iskandar, Sherry Aladad, Zulin Aziz, Fazleena Hishamuddin dan Syaiful Bahri.

Teater yang menggabungkan penggiat teater bebas dan kormesil itu menelan belanja lebih RM1 juta.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved