Selasa, 20 Mei 2014

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Persiapan Festival Belia Putrajaya lancar

Posted: 20 May 2014 05:18 AM PDT

PUTRAJAYA 20 Mei - Persiapan Festival Belia Putrajaya 2014 dijadual bermula Khamis ini sehingga Ahad di Persiaran Perdana, Presint 4 di sini tetap lancar meskipun berhadapan dengan keadaan cuaca tidak menentu.

Justeru, Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin yakin semua persiapan akan berjalan mengikut jadual bagi membolehkan Putrajaya bersedia menerima kedatangan pengunjung.

"Semua pentas, khemah, lokasi dan program akan siap pada petang Khamis. Kita akan bermula dengan Malam Belia Berselawat di pentas utama," katanya dalam sidang media selepas menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman antara Yayasan New Affirmative Action Movement (NAAM) dan Kementerian Belia dan Sukan di sini hari ini.

Festival Belia Putrajaya bertemakan "Dari Belia Untuk Belia", diisi dengan 60 segmen dengan tumpuan kepada aktiviti pendidikan, kerohanian, kemahiran, kesenian, bakat, interaksi dan sukarelawan.

Antara program akan diadakan adalah Karnival Belia Pelancongan, Putrajaya International Bike Week, Asian Youth Fashion Week, Perkhemahan Sahabat Belia, Corner of Performing Arts, jualan buku Big Bad Wolf, Local Vintage Games 2.0, pameran pekerjaan, pidato dan tilawah al-Quran. - BERNAMA

DBKL, pelbagai agensi bekerjasama atasi kesesakan di ibu kota

Posted: 20 May 2014 05:10 AM PDT

KUALA LUMPUR 20 Mei - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) hari ini memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) dengan beberapa agensi-agensi berkaitan dalam usaha mengatasi masalah kesesakan lalu lintas di ibu kota.

Agensi yang terlibat adalah Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan Star Radio Group.

Datuk Bandar Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, beliau yakin melalui kerjasama dengan pelbagai agensi ini dapat mempertingkatkan kualiti perkhidmatan dalam aspek pengurusan lalu lintas.

"Agensi-agensi ini diharapkan dapat memberi nilai tambah kepada usaha-usaha pengurusan lalu lintas di Kuala Lumpur dan saya berharap masalah kesesakan lalu lintas dapat dikurangkan," katanya kepada pemberita selepas majlis menandatangani MoU itu di Menara DBKL, di sini.

Dalam pada itu, Ahmad Phesal berkata, antara penyebab utama masalah kesesakan lalu lintas di ibu kota adalah kadar kemasukan kereta yang terlampau banyak dan rekod terkini adalah sebanyak 2.4 juta kereta secara purata sehari. - BERNAMA

Pelajar ke UiTM dipilih berdasar merit - Naib Canselor

Posted: 20 May 2014 04:53 AM PDT

SHAH ALAM 20 Mei - Penuntut yang mengikuti pengajian di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dipilih berdasarkan merit dan cukup syarat, bukan berdasarkan fahaman politik dan status keluarga masing-masing, kata Naib Canselornya, Tan Sri Profesor Sahol Hamid Abu Bakar.

Beliau sekali gus menolak dakwaan calon DAP bagi pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan, Dyana Sofya Mohd. Daud bahawa hanya anak orang UMNO daripada keluarga berada sahaja dipilih memasuki UiTM berbanding anak keluarga bukan daripada parti itu.

UiTM, jelasnya, mengambil penuntut berdasarkan permohonan Unit Pusat Universiti (UPU) untuk ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan ia tidak boleh membuat pilihan mengikut parti.

"Dakwaan (Dyana Sofya) tidak benar, tidak logik, tidak cerdik dan tidak matang," katanya kepada Bernama hari ini ketika dihubungi di London.

"Ada juga yang datang merayu tidak kira siapa (orang UMNO atau bukan UMNO), ramai anggota parti bukan UMNO datang dengan nama-nama untuk diberi tempat dan ada juga pemimpin parti bukan UMNO datang minta tolong calon-calon mereka. Kita terima (rayuan) dan beri tempat berdasarkan merit dan syarat," katanya. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved