Isnin, 5 Mei 2014

Utusan Online - Agrobiz


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Agrobiz


Kerepek ubi ke luar negara

Posted: 04 May 2014 11:24 PM PDT

Mohd. Nor Sukimi mengoreng ubi kayu.

MELIHAT kesungguhan seorang ibu menjual pelbagai jenis kuih-muih, cendol serta biskut untuk menyara keluarga suatu masa dahulu sedikit sebanyak telah menimbulkan minat kepada usahawan industri kecil dan sederhana (IKS), Siti Noraini Markom untuk meneruskan legasi mentornya itu.

Berbekalkan azam serta dan modal permulaan sebanyak RM250 serta sokongan daripada keluarga, wanita berusia 52 tahun dari Tanjung Sepat itu mula berniaga secara kecil-kecilan dengan mempertaruhkan biskut bangkit kelapa resipi arwah ibunya ke serata Selangor.

Kuih bangkit buatan ibu memang sedap sehingga saya mengambil keputusan untuk menjualnya ke sekitar Selangor.

Alhamdulillah, berkat usaha saya untuk memperkenalkan kuih tradisi arwah ibu sedikit sebanyak mendapat sambutan dengan 300 buah kedai runcit mula menerima kuih bangkit kelapa," katanya.

Berkongsi pengalaman semasa mula bertekad untuk memulakan perniagaan, Siti Noraini memberitahu kesungguhannya itu turut didorong oleh Mara yang telah memberi peluang kepadanya mengikuti kelas-kelas keusahawanan yang dianjurkan pihak tersebut.

Bermula daripada itu katanya, dia seakan tidak mahu melepaskan peluang yang ada di depan mata sekali gus memperkukuhkan niat untuk terus berusaha agar perniagaan biskutnya dikenali seluruh negara.

Mendaftarkan perniagaannya pada tahun 1989 dengan nama Syarikat Haji Ridzuan dan Anak-Anak. ibu kepada empat orang cahaya mata ini mengembangkan perniagaan dengan membuat pelbagai jenis biskut dan kerepek serta menjual produk usahawan lain.

Hasil pulangan yang diperolehi daripada perniagaan kecil-kecilan itulah dia memiliki modal pusingan untuk membeli ketuhar bagi menghasilkan biskut bangkit kelapa sebelum membeli dapur gas kecil bagi memudahkan penyediaan.

Semakin lama pernigaan biskut dan kerepek semakin berkembang sekali gus memerlukan saya membuat pinjaman daripada pelbagai institusi kewangan dalam usaha memperkukuhkan syarikat.

Saya terpaksa menukar nama Syarikat Haji Ridzuan dan Anak-Anak kepada Ani Biskut kerana syarat pinjaman memerlukan nama syarikat menggunakan nama pemilik itu sendiri dan setelah berbincang bersama keluarga, mereka turut bersetuju dengan nama tersebut demi kebaikan perniagaan yang saya usahakan,"ujarnya.

Menggunakan pinjaman kewangan dengan penuh berhati-hati, Siti Noraini mengutamakan peralatan membuat kuih dan biskut selain turut digunakan untuk membesarkan kilang supaya berkesan dan teratur.

Berbekalkan pinjaman sebanyak RM16,900, isteri kepada Mohd. Noor Sukimi ini gigih merantau seluruh Selangor untuk mencari pasaran yang pada hematnya mampu membawa pulangan.

Ketika itu setelah hampir enam tahun bekerja dan perniagaannya mendapat sambutan menggalakkan daripada pelanggan, usahawan wanita itu mengambil keputusan nekad meletak jawatan sebagai kerani di salah sebuah syarikat swasta di Banting.

Dia perlu mengorbankan kerja tetap yang disandang bagi memberi sepenuh perhatian sekali gus mengembangkan perniagaan dengan membuat pelbagai jenis biskut dan kerepek serta menjual produk usahawan lain.

Berkat kegigihan, kesungguhan dan kecekalan membangunkan perniagaannya, maka tidak hairanlah wanita itu meraih beberapa siri kejayaan sepanjang penglibatannya dalam bidang IKS ini.

Sejak 20 tahun menceburkan diri dalam bidang keusahawanan, Siti Noraini menerima pelbagai anugerah seperti Peladang Jaya, Tokoh Usahawan Wanita Selangor dan Belia Jaya.

Mendedikasikan kejayaan yang dicapai kepada arwah ibunya, Siti Noraini yakin segala anugerah yang diperoleh adalah hasil berkat doa ibunya.

Malah kejayaannya itu juga turut menarik minat pelbagai agensi kerajaan yang tampil memberikan bantuan dalam pelbagai bentuk selain khidmat nasihat.

Kini saya mempunyai lima orang pekerja tetap di kilang memproses kerepek yang bertungkus lumus menyiapkan sehingga 250 kilogram pelbagai jenis kerepek sehari.

Ada masanya, jumlah pekerja tidak cukup hingga membuatkan saya turun padang dan lakukan proses mengupas kentang, menggoreng dan membugkus," katanya.

Tidak menolak faktor bahan mentah menjadi kekangan buatnya masa kini, namun Siti Noraini tidak berputus asa malah dengan bantuan suami, mereka mempunyai ladang ubi sendiri.

Mohd. Noor Sukimi sanggup belajar dan mengumpul maklumat mengenai bidang pertanian, perparitan, racun serta penjagaan ladang bagi menjayakan impian isterinya. - NOOR DIANA AZIS

Macam-macam ada di Pasar Tanjung

Posted: 04 May 2014 11:24 PM PDT

Oleh Wan Shahara Ahmad Ghazali

Rumpai laut antara industri IKS yang terkenal di Tawau.

Barangkali, Pasar Tanjung Tawau tidak salah jika diumpamakan sebagai syurga hasil laut dan barangan tradisional bagi mereka yang datang membeli-belah.

Pasar, yang terletak di bandar ketiga terbesar Sabah itu, dibuka pada 1999 dan menempatkan 6,000 buah kedai yang sekali gus menjadikannya pasar tertutup terbesar di Malaysia.

Daripada barangan kraf, tikar, periuk belanga, permainan kanak-kanak, sayur segar, pelbagai jenis rempah, hinggalah pelbagai jenis makanan serta kudapan termasuk keropok tradisional amplang yang sangat popular di Sabah boleh didapati di sini.

Bagaimanapun sudah tentulah tidak lengkap jika anda berkunjung ke pasar ini tanpa membeli rumpai laut kering yang kebelakangan ini amat popular sebagai sumber khasiat kolagen untuk kesihatan, kecantikan dan keanjalan kulit.

Pasar Tanjung Tawau dan bandar Tawau khasnya menjadi tumpuan utama aktiviti jual beli rumpai laut kerana terletak berhampiran dengan Semporna, yang menjadi kawasan industri rumpai laut terbesar negara.

Mengenai kebaikan rumpai laut, saintis menganggapnya sebagai makanan pelbagai fungsi yang berpotensi tinggi sebagai agen penambah dalam industri pemakanan halal, kosmetik, produk perubatan, farmaseutikal dan bahan api bio.

Biasanya, rumpai laut dituai untuk mengeluarkan carrageenan yang sangat bernilai terutama dalam industri pemakanan sebagai agen pemekat, penstabil dan menghasilkan gelatin halal menggantikan gelatin daripada haiwan seperti khinzir yang banyak diguna untuk membuat kapsul ubat dan vitamin.

Carragenan juga biasanya digunakan dalam makanan jenis tenusu bagi mengekalkan tekstur berkrim seperti dalam aiskrim dan yogurt serta mengekalkan kelembutan dan jus dalam produk daging.

Secara umumnya terdapat tiga jenis rumpai laut kering yang berada di pasaran berdasarkan warna - ungu, keperangan atau kehijauan.

Bagaimanapun menurut seorang penduduk tempatan yang dikenali sebagai Syafiqah, kesemua jenis rumpai laut itu tiada banyak perbezaan.

Ia masih jenis rumpai laut yang sama dengan perbezaan warna berlaku kerana cara pengeringan yang dilakukan oleh pengusaha.

Rumpai laut yang dikeringkan di tempat redup dan tertutup akan mengekalkan warna ungu, manakala jika dijemur di bawah sinar matahari, warnanya akan pudar menjadi kuning keperangan," jelas beliau.

Sementara itu, rumpai laut berwarna hijau pula biasanya direndam dalam pewarna semulajadi bagi menjadikan lebih menarik.

Mengenai harga, penjual meletakkan harga RM10 sekilo, manakala di sekitar Pasar Filipina Kota Kinabalu pula harganya sekitar RM20 sekilo.

Bagaimanapun, tinjauan di sekitar Lembah Klang mendapati rumpai laut kering berwarna ungu digredkan sebagai kualiti AAA dan dijual pada harga RM35-RM45 bagi setiap 100 gram.

Oleh itu, bagi pelawat ke Tawau pasti berbaloi membeli rumpai laut di pasar berkenaan.

Sementara itu, Sabah yang adalah satu-satunya negeri pengeluar rumpai laut negara dijangka terus meningkatkan pengeluaran tahunan rumpai laut untuk membekalkan permintaan global yang semakin meningkat.

Setakat ini, akuakultur rumpai laut dibangunkan di daerah Semporna sebagai antara Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), melalui projek mini-estet dua spesies rumpai laut utama.

Dua spesies itu adalah Kappaphycus alverazii dan Euchema spinosom.

Malah kajian Universiti Malaysia Sabah (UMS) misalnya menjangkakan bahawa negeri di bawah bayu itu akan menghasilkan sekurang-kurangnya 150,000 tan metrik rumpai laut terproses berkualiti tinggi bernilai sehingga RM 1.45 bilion menjelang 2020.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved