Sabtu, 26 April 2014

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Signifikan lawatan Obama

Posted: 26 Apr 2014 12:02 PM PDT

Oleh MUSTAFA KAMAL BASRI

PRESIDEN Amerika Syarikat Barack Obama setibanya di Lapangan Terbang Tentera Udara Diraja Malaysia, Subang bagi rangka lawatan ke ibu negara selama tiga hari bermula semalam.

Lawatan Presiden Barack Obama ke Malaysia selama tiga hari, bermula semalam bakal mencipta sejarah tersendiri dan membawa hubungan Malaysia-Amerika Syarikat (AS) ke fasa baharu, setelah ditunda sebelum ini.

Obama sebelum ini dijadualkan melawat Malaysia pada Oktober lalu, tetapi terpaksa dibatalkan setelah AS berdepan krisis pentadbiran apabila Kongres AS gagal meluluskan satu bajet khas Persekutuan, ekoran perbalahan berhubung rang undang-undang penjagaan kesihatan yang diutarakan oleh Obama, sehingga hampir melumpuhkan kerajaannya.

Lawatan sulung Presiden AS itu ke negara ini dalam tempoh 48 tahun, dilihat bukan sahaja bakal menguntungkan Malaysia sebelah pihak, tetapi juga kepada AS sendiri.

Selepas beberapa siri lawatan ke Asia sebelum ini, Obama menyedari beliau tidak boleh mengabaikan lawatannya ke negara-negara Islam di rantau ini, terutama negara-negara Islam berfahaman sederhana seperti Malaysia bagi memperbaiki imej AS di dunia Islam.

Daripada segi politik, lawatan Obama ke Malaysia kali ini, bukan sahaja merupakan satu penghormatan kepada Malaysia tetapi juga pengiktirafan kerajaan AS kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang memperolehi mandat daripada rakyat setelah BN memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 pada tahun lalu.

Lawatan Obama merupakan lawatan keyakinan kerajaan AS terhadap Malaysia setelah hubungan Washington-Kuala Lumpur agak kurang memberangsangkan semasa era pentadbiran Tun Dr. Mahathir Mohamad (1981-2003) yang sering mengkritik keras polisi luar Washington, kata penganalisis.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman dalam taklimat kepada media di Wisma Putra kelmarin sempena lawatan Obama ke negara ini mengakui kunjungan Presiden AS itu akan membawa lembaran baharu dalam hubungan dua hala Malaysia-AS, selepas hampir 50 tahun pentadbiran AS mengabaikan kepentingan hubungan dua hala antara kedua-dua negara.

Kali terakhir Presiden AS melawat Malaysia ialah pada 1966 oleh Presiden Lyndon B. Johnson.

Sejak lebih setengah abad, kepentingan AS banyak ditumpukan di rantau Asia Barat, serta menangani kebangkitan komunis dan melalui fasa perang dingin dengan blok komunis diketuai Kesatuan Soviet, dan diikuti kempen memerangi keganasan di seluruh dunia.

Imej AS di mata dunia Islam sangat buruk semasa kempen memerangi keganasan kerana pentadbiran AS sering melihat dunia Islam seolah-olah sebagai musuh terutama semasa era Bush yang sering mengaitkan keganasan dengan Islam.

AS juga sudah lama mengabaikan kepentingan di rantau ini, selepas banyak memberi tumpuan di Asia Barat dan terlalu memberi fokus kepada kempen memerangi keganasan.

Konflik di Syria dan isu pertikaian di Laut China Selatan dan Laut China Timur serta krisis di Ukraine mendorong AS untuk menilai semula strateginya dengan memberi fokus kepada Asia Timur bagi mengimbangi kuasa China di rantau ini.

Namun, AS berhati-hati dalam menyatakan kehadirannya di rantau ini, bukan sahaja bagi mengelakkan kemarahan China tetapi juga daripada segi strategi, dengan mengubah pendekatan daripada berpendirian sebagai paksi (pivot) kepada mengimbangi (rebalancing).

Merebut peluang

Dasar pivot lebih menjurus kepada meningkatkan cengkaman dan membina kekuatan tentera yang dilihat sangat tidak disukai oleh China dan dengan mengubah pendekatan itu kepada rebalancing ia bukan sahaja dilihat lebih lembut tetapi juga membawa faedah lebih besar kepada AS tanpa membangkitkan kemarahan China.

Dengan dasar mengimbangi semula pengaruhnya di rantau ini, AS bukan sahaja dapat memberi perlindungan keselamatan kepada sekutu-sekutunya di rantau ini seperti Jepun, Korea Selatan, Taiwan dan Filipina daripada ancaman China dalam isu-isu melibatkan pertikaian wilayah maritim tetapi juga dapat merebut peluang-peluang ekonomi di rantau ini.

Banyak pihak melihat lawatan Presiden AS itu mempunyai dua agenda utama iaitu untuk mempengaruhi pemimpin-pemimpin rantau ini termasuk Jepun dan Malaysia menerima Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) yang lebih menguntungkan AS dan kedua adalah untuk mengukuhkan kedudukannya di rantau ini.Walaupun banyak pihak termasuk di Malaysia mengkritik lawatan Obama ke Asia kali ini, namun lawatan Presiden AS itu ke Malaysia sangat signifikan kerana ia dapat meningkatkan keyakinan pelabur untuk melabur di negara ini, terutama pelaburan dari Amerika, selain merancakkan lagi iklim perniagaan di Malaysia dan meningkatkan eksport.

Peningkatan hubungan dua hala AS-Malaysia akan dapat menjadi sinergi bagi meningkatkan pertumbuhan ekonomi di Malaysia dengan kemasukan pelaburan baharu dari AS, selain keyakinan pelabur dari negara lain, kerana lawatan Obama itu, sekali gus memberi gambaran keyakinan AS terhadap politik dan iklim pelaburan di negara ini, selain Malaysia sebuah negara yang bebas daripada ancaman keganasan dan selamat untuk membuat pelaburan.

Banyak pihak mendakwa lawatan Obama ke Malaysia adalah bagi memberi tekanan kepada Malaysia supaya menandatangani TPPA. Anifah menjelaskan Malaysia tidak akan menggadaikan kedaulatan negara dan mengetepikan kepentingan dan hak Malaysia sebelum menandatangani perjanjian itu.Blok perjanjian itu mengandungi 12 negara anggota termasuk Malaysia dan menguasai 40 peratus daripada perdagangan dunia.

Menurut Anifah, banyak rundingan perlu diadakan terlebih dahulu sebelum perjanjian itu boleh ditandatangani, selain ia perlu dibentangkan di Parlimen untuk dibahaskan sebelum diluluskan.

Katanya, kedatangan Obama ke Malaysia bukan untuk memberi tekanan kepada Malaysia atau untuk memihak, kerana Obama sendiri menyedari Malaysia mempunyai pendirian tersendiri berhubung dasar luar dan domestiknya dan fahaman kesederhanaan dan berkecuali yang menjadi pegangan Malaysia selama ini dan dasar berbaik-baik dan bersahabat dengan semua negara adalah kunci utama dalam menentukan hubungannya dengan semua negara termasuk dengan AS.

Dalam lawatan Obama ke Jepun sebelum tiba di Malaysia, dilaporkan AS-Jepun gagal mencapai sebarang kemajuan dalam rundingan berhubung TPPA apabila Jepun mempunyai pandangan berbeza berhubung sektor pertanian dan automotif.

Kini terbukti dakwaan pembangkang bahawa Jepun dan AS akan bersatu untuk menekan Malaysia supaya menandatangani perjanjian TPPA, sebagai tidak berasas. Lawatan Obama ke Asia kali ini termasuk Malaysia mencetuskan kebimbangan China yang menyaksikan AS cuba mengukuhkan kedudukannya di Asia Pasifik.

Lebih-lebih lagi ketika China sedang meningkatkan pengaruhnya di rantau ini dan ketika pertikaian berhubung wilayah maritim antara Beijing dan ASEAN di Laut China Selatan sedang memuncak, selain pertikaiannya dengan Jepun berhubung wilayah maritim di Laut China Timur berhubung Kepulauan Senkaku atau turut dikenali sebagai Diaoyu di China.

Sehubungan itu, China mengikuti daripada dekat lawatan Obama ke Asia kali ini. Namun, AS berpendapat tumpuannya di Asia Pasifik kali ini adalah bagi mengimbangi semula dasarnya di Asia setelah mengundurkan tenteranya dari Iraq dan Afghanistan serta berikutan perkembangan di Syria dan di Ukraine menyebabkan AS menilai semula strateginya di tempat-tempat lain.

AS melihat tumpuannya di rantau ini perlu diperkukuhkan bagi mengimbangi kebangkitan China bukan sahaja daripada segi ketenteraan tetapi juga daripada segi ekonomi. Malaysia memerlukan AS dan China di rantau ini bagi membawa kemakmuran dan kestabilan di rantau ini dan bukan untuk memihak.

Selain itu, kedatangan Obama di Malaysia dapat mengurangkan kritikan global terhadap pengurusan kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370.

Dalam masa sama, Malaysia melihat lawatan Obama ke negara ini dapat meningkatkan lagi kerjasama dan hubungan dua hala dalam banyak bidang, terutama kerjasama membantu Malaysia dalam operasi mencari dan menyelamat pesawat MH370.

Selain itu, ia dapat meningkatkan kerjasama dan hubungan dua hala dalam bidang ekonomi, perdagangan dan pelaburan, teknologi serta hubungan antara rakyat dengan rakyat.

AS juga mahu menjalinkan hubungan dengan penduduk di Asia terutama golongan muda dengan mengadakan pertemuan dengan golongan itu di Universiti Malaya, apabila beliau melancarkan Inisiatif Pemimpin Muda Asia Tenggara yang turut dihadiri oleh wakil dari 100 negara.

Selain itu, lawatan itu turut akan memberi sinergi kepada Malaysia yang bakal menjadi Pengerusi ASEAN pada tahun depan bagi merealisasikan Komuniti ASEAN yang dijangka dilaksanakan pada tahun depan.

Kedatangan Obama ke negara ini juga akan membantu memberi sokongan kepada hasrat Malaysia untuk menjadi anggota tidak tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

PENULIS ialah Pengarang Meja Luar Negara Utusan Malaysia.

Tegas hadapi Comango

Posted: 26 Apr 2014 12:02 PM PDT

MINGGUAN: Boleh Ustaz terangkan latar belakang hak asasi manusia (HAM) dalam Islam, Comango, MuslimUPRo dan Centhra?

nasharuddin : Pertama sekali masyarakat perlu dididik untuk memahami isu yang sedang hangat menjadi perbualan sekarang. Isu ini adalah berkaitan dengan Comango. Masyarakat patut tahu apa itu Comango, apa tuntutan mereka dan apa ancaman kepada kita. Comango adalah ringkasan pendek kepada Coalation Malaysian NGO iaitu gabungan badan-badan bukan kerajaan (NGO) di Malaysia sebanyak 54 pertubuhan yang bergabung di bawah Comango, malangnya hanya 15 pertubuhan yang sah berdaftar dengan Pendaftaran Pertubuhan (ROS), yang lain tidak. Mereka telah bawa satu laporan ke pihak HAM di Geneva dengan memberikan gambaran yang salah tentang keadaan HAM di Malaysia. Malah turut mempromosikan kepada negara-negara anggota Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) yang lain dengan memberikan tekanan melalui NGO antarabangsa kepada Malaysia untuk meratifikasi beberapa perjanjian antarabangsa dan cuba mengheret Malaysia untuk menerima norma-norma hak asasi manusia Barat yang sekiranya kita akur kepada tuntutan-tuntutan dan desakan tersebut ia boleh memberi kesan kepada Islam, kepada kedudukan istimewa orang Melayu seperti yang dijamin oleh Perlembagaan.

Malah mereka mampu memberi kesan kepada Perlembagaan itu sendiri sebab walaupun pihak Comango cuba menafikan bahawa dalam tuntutan-tuntutan mereka itu tidak ada perkara yang menyentuh agama Islam atau hal-hal luar tabii, tapi jelas (bertentangan) dalam laporan mereka dan semuanya terkandung dalam laporan berkenaan. Hasil daripada itu NGO-NGO Islam di Malaysia telah bergabung dan mengadakan beberapa siri pertemuan dan perbincangan.Kita merasakan bahawa kewajipan bagi NGO-NGO Islam untuk mengadakan tentangan terhadap usaha Comango ini supaya kita tidak terheret ke medan yang mereka mahukan. Alhamdulillah kita bergabung atas nama MuslimUPRo yang terdiri daripada pelbagai NGO Islam. Boleh saya sebut hampir seluruh NGO Islam besar terlibat seperti Pembela, Muafakat, Isma, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) beberapa persatuan penduduk, Yayasan Nassar dan sebagainya.

Alhamdulillah kita telah mengambil satu ketetapan untuk meneliti perkara tersebut dan melibatkan diri dalam proses Universal Periodic Review (UPR) dan membawa laporan itu ke Geneva beberapa kali dan Alhamdulillah sejak daripada Oktober 2013 hingga ke hari ini saya lihat rakyat sudah mula faham siapa itu Comango, apa tuntutan mereka, apa ancaman terhadap Islam dan sebagainya selain siapa sebenarnya MuslimUPRo.

Kini MuslimUPRo telah mengambil satu lagi langkah yang lebih berstruktur untuk kita tubuhkan sebuah pusat yang kita panggil Centhra. Pusat ini dijadikan center for human research and advocacy, sebuah institusi yang sudah kita mulakan proses pendaftarannya, sudah kenal pasti di mana pejabat yang bakal kita beroperasi dan sebagainya. Malah struktur pengurusan telah kita bentuk dan tugas Centra yang paling utama adalah proses UPR untuk pengisian apabila dilakukan semakan kali ketiga oleh PBB pada tahun 2018.

Apa yang bakal dilalui pada semakan kali ketiga pada 2018 itu nanti?

NASHARUDDIN: Kita menjangkakan pada tahun 2018 nanti pihak Comango akan lebih agresif dan sudah tentulah akan membawa banyak isu serta persepsi yang salah terhadap kedudukan HAM di Malaysia. Jadi Centhra berperanan untuk mewujudkan satu kumpulan tenaga pakar dalam bidang ini yang kita rasa NGO Islam masih ada kekurangan. Kita hendak wujudkan tenaga pakar ini dan dalam masa yang sama kita akan terus memberikan penerangan kepada isu HAM khasnya melalui perspektif Islam dalam kita menjamin kedaulatan Perlembagaan berkaitan agama Islam. Kita juga akan mengadakan siri advocacy melalui Centhra yang telah diluluskan dan kita menawarkan diri sebagai rakan strategik kepada pihak kerajaan kerana yang akan bertanggungjawab berhujah dan memberikan respons kepada desakan antarabangsa ialah pihak kerajaan.

Kita berterima kasih dan merakam tahniah mengenai pendirian kerajaan pada 20 Mac lepas di mana beberapa pandangan kita dan juga hal yang berkaitan dengan mempertahankan kedudukan Islam dalam Perlembagaan yang mempertahankan mahkamah syariah dan menafikan tuntutan-tuntutan yang tidak munasabah serta diluar tabii daripada Comango dan juga NGO-NGO antarabangsa dan beberapa negara yang berucap contohnya memaksa Malaysia untuk mengiktiraf hak LGBT, telah dinafikan kerajaan. Ini bagi saya cukup hebat tetapi untuk tahun 2018 melalui proses semakan ketiga nanti Comango tidak akan berhenti dan mereka akan terus menyerang maka kita juga akan mengambil tindakan seperti yang saya sebut tadi. Centhra juga akan mengadakan hubungan dengan NGO lain dalam mengadakan kempen. Kita akan mengadakan penerangan, sesi rakan strategik dengan pihak kerajaan supaya kedaulatan Islam dan kedaulatan negara kita tidak diusik.

Bagaimana penglibatan orang Melayu dan Islam dalam menyatakan sokongan kepada Comango?

nasharuddin : Kita menyatakan sedikit kesesalan kepada beberapa nama-nama besar orang Melayu Islam yang tidak tahu dan tidak sedar bahawa usaha untuk merosakkan agama Islam sedang berlaku.Kita tak dapat menafikan malah ada antara Comango sendiri menamakan diri mereka sebagai organisasi Islam. Malah ada orang-orang tertentu yang memberi ruang kepada Comango untuk meneruskan pembohongan mereka, jadi tugas kita sekarang iaitu MuslimPRo dan Centhra adalah untuk meneruskan penerangan.Kita tahu isu ini masih belum sampai ke tahap sewajarnya kepada masyarakat. Isu ini walaupun besar tetapi ramai yang belum faham. Namun kita masih ada masa dan ruang.

Di sinilah kita mengharapkan peranan media untuk bersama-sama dengan kita.Kita menyatakan ucapan terima kasih kepada pihak Utusan yang bersama-sama kita menyokong perjuangan. Kita kalau boleh nak buat program yang datang mungkin hanya 100 orang sahaja tetapi yang tengok televisyen dan baca surat khabar jumlahnya jutaan. Jadi kita harap perkara ini akan dapat disampaikan terus kepada sasaran

Boleh Ustaz jelaskan peranan Centhra dalam menghadapi tahun 2018?

nasharuddin : Antara tugas utama Centra adalah mewujudkan rangkaian kita dengan NGO-NGO di luar negara. Kita akan mengadakan kajian lokasi dan sentiasa berhubung dengan rakan-rakan kita di Geneva dan peranan utama kita adalah memberi kesedaran kepada masyarakat dan dalam masa yang sama kita hendak menyediakan kumpulan pakar. Dalam sistem pengurusan Centhra ada Board of Trustee terdiri daripada lima orang. Saya telah diamanahkan oleh rakan-rakan untuk jadi Pengerusi Board of Trustee. Selepas Board of Trustee kita ada satu cabangan International Council of Expert (ICE).

Kita sudah berhubung dengan beberapa pakar undang-undang, pakar HAM sama ada profesional atau berlatar belakangkan Islam untuk kita dapatkan pandangan mereka dan insya-Allah satu persidangan yang melibatkan pakar-pakar ini akan diadakan pada bulan Mei depan.

Selepas ICE, kita ada Ketua Pegawai Eksekutif yang mana saudara Azril akan mengetuai Centhra dan di bawahnya ada tiga komponen. Pertama, ia berkaitan dengan pusat kajian dan kita amanahkan kepada seseorang daripada sebuah universiti.

Centhra ini seperti yang saya sebut akan menjadi pusat advocacy atau pusat menyediakan tenaga pakar. Kita sudah mula menerima permohonan daripada ramai pelajar universiti yang berminat untuk bersama kita. Kita akan kenal pasti mereka dan mereka akan dihantar ke Geneva untuk sesi latihan. Ini adalah perlu supaya mereka mendapat pendedahan secara lapangan di Geneva, tengok bagaimana fungsi, bagaimana operasi dan sebagainya. Sudah tentu mereka akan menjadi barisan pelapis. Walaupun kami baru bermula tetapi kami telah memikrkan tentang barisan pelapis.

Kita mahukan penglibatan Generasi Y secara aktif dan setakat ini komunikasi kita dengan masyarakat banyak respons yang kita dapat daripada Generasi Y. Kita mahu penglibatan mereka secara aktif sebab dalam masa empat tahun sehingga 2018, orang yang menubuhkan Centra semakin tua dan kita mahu pada 2018 Generasi Y yang pergi mewakili kita mempertahankan Perlembagaan, agama Islam dan memberi input yang positif kepada pihak kerajaan dalam proses semakan kali ketiga itu nanti.

Bagaimana peranan Centhra dalam mendidik kanak-kanak dan remaja mengenai HAM di Malaysia?

nasharuddin : Saya memang bersetuju pendidikan tentang fahaman HAM ini cukup penting dan harus diberikan tumpuan. Pendidikan terhadap masyarakat yang luas harus dijadikan satu agenda. Saya cadangkan di peringkat universiti semasa saya membentangkan kertas kerja di UKM minggu lepas, saya cadangkan supaya dimasukkan dalam satu subjek, diperbanyakkan kajian tentang pendidikan HAM.

Cara mana hendak dilaksanakan di peringkat sekolah satu kajian terperinci harus dibuat tapi apa pun pendidikan terhadap fahaman HAM ini telah menjadi satu tuntutan yang sepatutnya diberikan tindakbalas secepat mungkin di peringkat kerajaan. Di sini Centhra cuba memainkan peranan bagaimana caranya untuk kita membantu dalam proses pendidikan kefahaman dalam bidang HAM.

Kita tidak mahu berlaku kekeliruan kerana kita tolak HAM? Jika kita tidak menolak yang mana pula perlu kita pakai? Adakah kita tidak perlu layan UPR? Tidak boleh dan Malaysia perlu melayan perkara ini. Malaysia perlu melibatkan diri dalam proses UPR walaupun kita ikut prosesnya tetapi kita ada pendirian. Saya rasa Malaysia adalah contoh paling baik untuk kita buktikan kepada dunia Barat, kami berupaya untuk menunjukkan dalam konteks negara yang berbilang kaum.

Memandangkan Islam adalah Agama Persekutuan dan Islam adalah teras dalam HAM, tuntutan hak-hak yang bercanggah dengan perlembagaan agama tidak akan dilayan dalam masa yang sama ruang tuntutan untuk HAM yang lain sentiasa ada dan terbuka. Kita tidak menafikan. Sebagai contoh, Comango hendak perjuangkan hak berkaitan yang lebih munasabah, insya-Allah kita akan kaji. Kita bukan tentang semuanya.

Bersambung esok di dalam Utusan Malaysia.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved