Selasa, 29 April 2014

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Pelajar cemerlang SMA ikuti Score A meningkat

Posted: 29 Apr 2014 11:51 AM PDT

KLUANG 29 April - Pelajar cemerlang Sekolah Menengah Agama (SMA) di negeri ini yang mengikuti Program Score A kelolaan Perbadanan Islam Johor (PIJ) terus mencatatkan peningkatan mendadak sejak diperkenalkan tiga tahun lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Agama negeri, Abd. Mutalip Abd. Rahman berkata, jumlah pelajar yang menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mendapat A dalam semua subjek yang diambil tahun lalu seramai 431 orang.

Beliau berkata, jumlah itu me-nunjukkan peningkatan sebanyak 287 pelajar berbanding 144 pada 2012, manakala hanya 87 pelajar mendapat semua A dalam subjek yang diambil bagi kedua-dua pe-periksaan utama itu ketika program tersebut mula diperkenal pada 2011.

Kita mengharapkan Program Score A yang melibatkan 21 sekolah menengah pada tahun ini dapat meningkatkan lagi pencapaian cemerlang mereka yang secara tidak langsung dapat menguasai kemahiran teknologi maklumat menerusi program itu.

Kejayaan ini membuktikan tujuan asal pelaksanaan program itu untuk melahirkan pelajar cemerlang akademik dalam kalangan umat Islam di negeri ini dan mereka perlu mengambil merebut peluang menyertai program yang telah dirancang dengan sistematik itu agar me-nempa kejayaan demi kejayaan pada masa depan," katanya dalam sidang akhbar selepas menyempurnakan Majlis Perasmian, Pelancaran dan Penganugerahan Program Score A SMA Johor di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pe-ngurus Besar PIJ, Borhan Amin dan Pegawai Daerah Kluang, Abdul Karim Abu Bakar.

Abd. Mutalip berkata, kerajaan negeri menerusi PIJ akan terus komited me-laksanakan program yang melibatkan peruntukan sebanyak RM350,000 itu kerana menyedari kepen-tingan aspek pendidikan kepada umat Islam.

Menurutnya, program tersebut diiktiraf Kementerian Pendidikan bagi membantu pelajar meningkatkan mutu pendidikan secara berkesan menerusi kaedah pembelajaran dan menjawab soalan secara dalam talian di dalam internet.

Sementara itu, Sekolah Menengah Agama Kerajaan Johor, Kluang diumumkan sebagai pemenang keseluruhan sekolah terbaik pencapaian PMR dan SPM 2013.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved