Selasa, 29 April 2014

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Bina 10,000 rumah mampu milik

Posted: 29 Apr 2014 11:51 AM PDT

Adnan Yaakob

KUANTAN 29 April - Kerajaan negeri sedang membina lebih 10,000 unit rumah mampu milik di seluruh negeri ini bermula Mei tahun lalu bagi membolehkan golongan berpendapatan rendah dan sederhana memiliki kediaman sendiri.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, rumah mampu milik ini dibina selepas tidak sampai setahun Barisan Nasional (BN) negeri mengemukakan janji untuk membina 15,000 unit rumah dalam tempoh lima tahun.

Ini sesuatu yang amat menggembirakan saya. Pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) kita telah berjanji untuk membina 15,000 unit rumah tetapi tidak sampai setahun kita telah memulakan pembinaan 10,000 buah.

Saya rasa jika berterusan begini, dalam tempoh lima tahun lagi kita mampu membina hampir 50,000 unit rumah mampu milik untuk golongan berpendapatan rendah dan sederhana memiliki rumah," katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan pada hari terakhir Mesyuarat Pertama, Penggal Kedua Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang Ke-13 di sini hari ini.

Menurut beliau, pemilikan rumah mampu milik ini hanya akan diberikan keutamaan kepada mereka yang berpendapatan RM5,000 ke bawah.

Saya dapati sebab utama kita berjaya membina banyak rumah mampu milik ini adalah kerana kerajaan negeri mempunyai polisi yang baik.

Contohnya, projek perumahan mampu milik di Cameron Highlands yang mana kita telah luluskan dalam tempoh tidak sampai satu minggu berdasarkan syarat-syarat tertentu yang ditetapkan kepada pemaju," katanya.

Kata Adnan, antara syarat itu, 40 peratus daripada rumah tersebut mestilah dijual pada harga RM120,000 ke bawah manakala 30 peratus lagi tidak melebihi RM200,000.

Selebihnya iaitu 30 peratus terpulang kepada pemaju untuk menjual dengan harga yang mahal sekali pun. Ini secara tidak langsung dapat memberi keuntungan kepada mereka," katanya.

Katanya lagi, pihak yang ingin melibatkan diri dalam projek perumahan mampu milik ini boleh terus berjumpa dengannya atau Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Muhammad Safian Ismail.

Kita juga mungkin hanya mengenakan premium tanah yang paling rendah kepada pemaju yang ingin membina rumah mampu milik ini, namun jika kawasan itu berpaya, premium mungkin tidak dikenakan," katanya.

Dalam pada itu, mengenai penerokaan tanah haram yang dibangkitkan pada Sidang DUN kali ini, beliau berkata, satu mesyuarat khas akan dibuat bagi mencari jalan penyelesaian untuk mengatasi masalah ini.

Selain itu, kita juga akan adakan bengkel dengan pelbagai pihak termasuk wakil pembangkang supaya mereka dapat memberi pandangan bagaimana cara membantu kerajaan negeri menyelesaikan masalah ini," katanya.

19,735 usahawan dapat pinjaman TEKUN

Posted: 29 Apr 2014 11:51 AM PDT

KUANTAN 29 April - Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) Nasional menyalurkan pinjaman sebanyak RM201.97 juta kepada 19,735 usahawan kecil di seluruh negeri ini sejak penubuhannya 16 tahun lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Koperasi, Keusahawanan dan Kepenggunaan negeri, Datuk Shahiruddin Ab. Moin berkata, daripada jumlah tersebut, sebanyak RM80.12 juta adalah pinjaman ulangan yang melibatkan 6,231 peminjam.

Selain itu, TEKUN Nasional juga bertanggungjawab menyediakan khidmat bimbingan dan sokongan kepada usahawan yang meminjam dengan agensi itu.

Malahan sejak penubuhan TEKUN Nasional, seramai 16,488 usahawan telah mengikuti program keusahawanan," katanya pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang Ke-13 di Wisma Sri Pahang di sini hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Aziz Mat Kiram (BN-Batu Talam) yang ingin tahu jumlah program bimbingan keusahawanan dan bilangan usahawan yang telah dilatih dari awal penubuhan hingga terkini.

Katanya, di samping itu, TEKUN Nasional turut menjalankan kerjasama untuk melaksanakan program keusahawanan bersama dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Melalui usahasama itu telah memberi peluang kepada 880 peserta untuk terlibat dalam program keusahawanan yang dilaksanakan," katanya.

Menurut beliau, pinjaman TEKUN Nasional merangkumi semua sektor perniagaan dan dirangkumkan di bawah lima sektor utama iaitu pertanian dan perusahaan asas tani, peruncitan, perkhidmatan, pembuatan dan kontraktor kecil.

Bina rumah ibadat perlu kelulusan

Posted: 29 Apr 2014 11:51 AM PDT

KUANTAN 29 April - Pemilik premis bangunan atau tanah yang melanggar syarat dengan membina tempat penyebaran agama dan rumah ibadat boleh dikenakan tindakan mengikut peruntukan undang-undang sedia ada.

Pengerusi Jawatankuasa Dakwah Islamiah dan Tugas-Tugas Khas negeri, Datuk Syed Ibrahim Syed Ahmad berkata, pihak berkuasa tempatan (PBT) boleh mengambil tindakan dengan merujuk kes seumpama itu kepada Jawatankuasa Rumah Ibadat Bukan Islam Pahang bagi mendapat perintah tindakan penguatkuasaan.

Bagi pengawalan rumah ibadat Islam pula adalah di bawah kawalan Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip) manakala bagi bukan Islam adalah di bawah Jawatankuasa Rumah Ibadat Bukan Islam Pahang," katanya pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang Ke-13 di Wisma Sri Pahang di sini hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Khairuddin Mahmud (BN-Pulau Manis) berhubung tindakan yang boleh diambil kerajaan bagi membendung pertumbuhan pusat penyebaran agama di kawasan perumahan dan tanah persendirian.

Menurut beliau, masalah ini berpunca daripada sikap pemilik atau penyewa itu sendiri yang melanggar syarat ditetapkan dan apabila PBT mahu mengambil tindakan ada pula pihak yang merumitkan keadaan dengan menjadikan perkara itu sebagai isu sensitif.

Sebenarnya tindakan boleh diambil terhadap pihak yang melanggar syarat ditetapkan mengikut peruntukan Seksyen 128 dan Seksyen 129 Kanun Tanah Negara 1962 (Akta 56), Seksyen 20 dan Seksyen 26 Akta Jabatan Perancang Bandar dan Desa 1976 (Akta 172) dan Seksyen 70(12) Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1975 (Akta 133)," katanya.

Syed Ibrahim berkata, tindakan diambil kerajaan itu tidak bermakna penganut agama lain tidak boleh membina rumah ibadat cuma mereka perlu melakukan permohonan melalui Jawatankuasa Rumah Ibadat Bukan Islam terlebih dulu untuk mendapatkan kelulusan.

Katanya, permohonan itu akan dinilai oleh Bahagian Kerajaan Tempatan, Pejabat Setiausaha Kerajaan negeri.

Setiap permohonan yang diluluskan itu akan dikemukakan kepada bahagian Pentadbir Tanah daerah yang berkenaan untuk penilaian tapak cadangan pembinaan rumah ibadat itu," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved