Isnin, 28 April 2014

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Jual peranti ceroboh jalur lebar

Posted: 28 Apr 2014 12:08 PM PDT

Oleh UMAVATHI RAMAYAH
pengarang@utusan.com.my

Tung Lun Tak cuba melindungi wajahnya ketika dirakamkan oleh jurukamera sewaktu keluar dari kamar Mahkamah Sesyen, Jalan Duta, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 28 April - Seorang peniaga didenda RM15,000 atau penjara satu tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini kerana membekalkan 47 unit peranti yang tidak diperakui oleh SIRIM Bhd. (SIRIM) bagi tujuan menceroboh sistem jalur lebar milik pengguna lain.

Hakim Azwarnida Affandi menjatuhkan hukuman itu terhadap Tung Lun Tak, 44, selepas lelaki itu mengaku bersalah terhadap pertuduhan tersebut.

Lun Tak didakwa membekalkan peranti tidak standard iaitu lima unit High Power Signal King, tujuh unit Sinmax dan 35 unit WiFiSky di No. 55, Jalan Damai Perdana 9/2J, Bandar Damai Perdana, Cheras di sini, kira-kira pukul 12.30 tengah hari, 22 Oktober tahun lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 239 (1)(c) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 239(1)(c) akta sama, yang membawa hukuman denda maksimum RM100,000 atau penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya.

Mengikut fakta kes, tindakan Lun Tak itu dikesan oleh pegawai Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) selepas mendapati lelaki itu membuat pesanan perekah wifi (wifi cracker) melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dan membuat pembayaran sebanyak RM179 atas nama syarikatnya, Tung Network Trading, kepada sebuah laman sesawang yang menjual produk tersebut.

Seterusnya, bertindak atas waran geledah, pegawai SKMM menyerbu syarikat tersebut dan menyita kesemua alat peranti yang tidak diluluskan oleh SIRIM serta dilarang penggunaannya di negara ini.

Pendakwaan dikendalikan oleh Pegawai Pendakwa dari SKMM, Zairulnahar Zakaria manakala Lun Tak tidak diwakili peguam bela.

Ganti rugi RM1.43j ditolak

Posted: 28 Apr 2014 12:08 PM PDT

Oleh NORLIZAH ABAS
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 28 April - Kerajaan Malaysia dan lapan pegawai polis tidak perlu membayar ganti rugi RM1.43 juta kepada seorang pesara kerana penahanan salah oleh pasukan itu terhadapnya pada 1997 selepas Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan rayuan mereka.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Aziah Ali yang bersidang bersama Datuk Abang Iskandar Abang Hashim dan Datuk Lim Yee Lan sebulat suara membenarkan rayuan mereka terhadap liabiliti dan kuantum ganti rugi.

Mahkamah turut memerintahkan pesara itu, Dickson Ng Sek Wah membayar kos RM1,000.

Kuorum berkenaan berpuas hati bahawa Mahkamah Tinggi Shah Alam terkhilaf dari segi undang-undang ketika memutuskan jumlah ganti rugi RM1.43 juta perlu dibayar kepadanya.

Panel itu berpendapat, hakim bicara terkhilaf ketika bersandarkan kepada satu kes melibatkan seorang bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Abdul Malek Husin melawan Borhan Daud.

Menurut panel tersebut, kes itu tidak lagi merupakan nas undang-undang yang baik untuk dirujuk kerana keputusannya telah diketepikan oleh satu panel lain Mahkamah Rayuan.

Kerajaan dan lapan pegawai polis berkenaan merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada November 2010 yang membenarkan saman Dickson bagi penahanan salah dan memerintahkan mereka membayar ganti rugi RM1.43 juta.

Dickson, 63, menyaman lapan pegawai polis termasuk Ketua Polis Negara dan kerajaan pada 2000, mendakwa dirinya mengalami kecederaan serius termasuk hilang mata sebelah kiri semasa ditahan untuk soal siasat berhubung dakwaan mengimport sepucuk submesingan dari Finland tanpa lesen sah.

Responden yang ketika itu bekerja dengan sebuah syarikat penghantaran, mendakwa hanya membantu sebuah syarikat untuk mengimport senjata api itu sebagai sampel bagi mengambil bahagian dalam tender terbuka Kementerian Dalam Negeri (KDN), bagi pihak polis.

Peguam Kanan Persekutuan, Azizan Md. Arshad dan Peguam Persekutuan, Nur Aqilah Ishak mewakili pihak polis dan kerajaan manakala Dickson tidak diwakili peguam.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved