Isnin, 28 April 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Mohammed Badie dihukum mati

Posted: 28 Apr 2014 12:08 PM PDT

MOHAMMED Badie, (bawah tengah) dan pemimpin kanan Ikhwanul Muslimin, Salah Soltan (kanan) menunjukkan isyarat tangan semasa hadir di kamar mahkamah di Minya, pada 1 April lalu. - AGENSI

KAHERAH 28 April - Seorang hakim Mesir menjatuhkan hukuman mati ke atas 683 orang penyokong pergerakan Ikhwanul Muslimin termasuk Mursyidul Amnya, Mohammed Badie dalam satu perbicaraan beramai-ramai di wilayah Minya, hari ini.

Mahkamah sama turut mengesahkan hukuman mati ke atas 37 daripada 529 defendan yang dijatuhi hukuman mati pada Mac lalu, manakala baki selebihnya dipenjara selama 25 tahun.

Portal berita Al-Jazeera melaporkan, keputusan itu disambut dengan jeritan dalam kalangan ahli keluarga defendan yang menunggu di luar kamar dan menyebabkan beberapa wanita pengsan.

Kebanyakan peguam yang mewakili tertuduh pula bertindak memulaukan perbicaraan itu dengan menuntut Hakim, Saeed Youssef digugurkan daripada menghakimi perbicaraan tersebut dan menyifatkannya sebagai seorang 'pembunuh'.

Peguam yang mewakili 25 defendan, Mohamed Abdel Waheb berkata, keputusan itu dibuat pada satu sesi mahkamah yang mengambil masa kurang daripada tempoh lima minit.

Sebelum ini katanya, satu sesi perbicaraan berlangsung selama empat jam yang menyaksikan hakim enggan untuk mendengar sebarang hujah daripada pasukan pembelaan.

Saeed mula mendapat perhatian dan kritikan antarabangsa termasuk bantahan kumpulan-kumpulan hak asasi manusia selepas beliau menjatuhkan hukuman mati ke atas 528 defendan pada 24 Mac lalu ekoran satu perbicaraan ringkas yang disifatkan tidak mengikut peraturan.

Badie merupakan antara 77 daripada 683 defendan yang berada di kandang mahkamah, manakala tertuduh selebihnya dibicarakan tanpa kehadiran mereka dan mempunyai hak automatik untuk dibicarakan semula.

Undang-undang Mesir mengkehendaki hukuman mati disahkan oleh hakim yang mengadili sesuatu kes selepas mendapat nasihat daripada Mufti Besar Al-Azhar, pegawai terkemuka agama di Mesir dengan nasihat mufti kepada hakim adalah rahsia.

Bagaimanapun, keputusan dan hukuman mati itu masih tertakluk kepada rayuan di Mahkamah Rayuan.

Lebih ramai tentera AS di Filipina

Posted: 28 Apr 2014 12:08 PM PDT

MANILA 28 April - Filipina dan Amerika Syarikat (AS) hari ini menandatangani perjanjian untuk membenarkan penempatan lebih ramai tentera AS di negara ini, beberapa jam sebelum Presiden AS, Barack Obama ke Manila.

Menteri Pertahanan Filipina, Voltaire Gazmin dan Duta AS ke Filipina, Philip Goldberg menandatangani perjanjian selama 10 tahun itu yang dilihat sebagai satu lagi elemen dalam usaha Obama menyusun semula tentera dan ekonomi AS di Asia.

Obama berkata, perjanjian tersebut akan menyaksikan kehadiran lebih ramai tentera AS di negara ini melalui latihan ketenteraan bersama.

Bagaimanapun, beliau menegaskan tiada pangkalan tetap tentera AS akan dibina di bawah perjanjian tersebut.

"Kerjasama lebih rapat antara tentera AS dan Filipina akan meningkatkan keupayaan untuk melakukan latihan dan kerjasama antara satu sama lain serta memberi maklum balas lebih cepat dalam menghadapi pelbagai cabaran," kata Obama dalam jawapan bertulis kepada stesen televisyen tempatan, ABS-CBN sebelum ketibaannya di negara ini.

Persetujuan yang diumumkan hari ini merupakan perjanjian rangka kerja dengan maklumat lanjut seperti jumlah tentera AS yang akan terlibat dan tempoh waktunya, akan dirunding dan diumumkan kemudian.

Obama berkata, beliau ingin menegaskan AS kekal dalam komitmennya untuk memberikan sokongan kepada Filipina.

"Kami berikrar untuk mengekalkan sistem pertahanan yang dicapai sejak enam dekad lalu. Perjanjian Pertahanan Bersama 1951 masih utuh," katanya.

Obama tiba di Filipina hari ini selepas melakukan lawatan kerja selama tiga hari ke Malaysia dalam lawatannya ke Asia yang turut melibatkan Jepun dan Korea Selatan.

Dalam lawatannya selama sehari ke Filipina, Obama bertemu Presiden, Benigno Aquino III dan menghadiri majlis makan malam rasmi bersama pemimpin-pemimpin negara ini. - AFP

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved