Sabtu, 26 April 2014

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Fizz Fairuz, Almy Nadia kini suami isteri

Posted: 26 Apr 2014 05:17 AM PDT

PULAU PINANG 26 April - Kontroversi termasuk bertunang dengan orang lain ketika masih bercinta tidak menghalang pasangan pelakon Fizz Fairuz dan Almy Nadia mengakhiri hubungan mereka ke jenjang pelamin.

Dengan hanya sekali lafaz akad nikah, Fizz Fairuz atau nama sebenarnya, Mohd. Fairuz Zainal Abidin, 34, sah menjadi suami kepada Almy Nadia atau nama sebenarnya, Almy Nadia Aminuddin Shah, 28.

Majlis pernikahan mereka berlangsung di Masjid Balik Pulau, Kampung Pondok Upeha dekat sini, iaitu di kampung Almy Nadia kira-kira pukul 5 petang hari ini. - UTUSAN ONLINE

Imej baharu, lebih maskulin

Posted: 26 Apr 2014 06:13 AM PDT

Oleh IFQDAR RAHMAN
ifqdar.rahman@utusan.com.my
Gambar ZAINI HUSIN

Azri Abdullah hilang 10 kilogram untuk tampil dengan gaya menawan.

UNTUK bergelar seorang selebriti, ia pasti bukan satu tugas mudah. Setiap pergerakan akan diperhati, sekali gus menjadi topik perbualan bagi segelintir peminat yang begitu taksub dengan artis kegemarannya.

Dek kerana itulah, segala tingkah laku perlu dijaga dan imej yang ditampilkan haruslah kemas dan bersih. Selebriti ibarat role model kepada peminatnya, jika baik contohnya, maka baiklah teladan yang diperoleh, namun jika sebaliknya, faham-faham sajalah.

Bagi finalis Akademi Fantasia kesembilan (AF9) Azri Abdullah, titisan keringat yang membasahi tubuhnya setiap kali mengunjungi gimnasium mahupun membuat senaman jalanan atau street workout pastinya cukup berbaloi apabila berjaya menurunkan berat badan sehingga 10 kilogram (kg) untuk mendapatkan figura yang lebih menarik dan menawan.

Menurut anak jati kelahiran Klang, Selangor ini, ketika menyertai program realiti yang disiarkan tiga tahun lalu itu, beratnya mencecah 78 kg, akan tetapi kini dia berjaya mendapatkan berat badan ideal iaitu 68 kg.

"Sejak keluar daripada AF, saya memang tekad untuk mengurangkan berat badan dengan mendaftarkan diri di sebuah gimnasium. Pelbagai rutin harian terpaksa ditukar bagi merealisasikan keinginan saya untuk mendapatkan tubuh yang berotot dan pejal.

"Jadual pemakanan terpaksa diketatkan, mengikut piramid makanan yang sesuai. Mula-mula memang susah, tapi lama-kelamaan sudah biasa. Akhirnya, Alhamdulillah selepas setahun lebih, saya mendapat badan seperti hari ini," katanya ketika menjayakan sesi fotografi bersama S3, di Tasik Bandar Sri Permaisuri, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tambah jejaka yang manis senyumannya ini, kebanyakan makanan hariannya adalah berasaskan protein seperti ikan dan daging serta sedikit karbohidrat untuk memberi tenaga sepanjang hari.

Katanya, setiap kali tibanya waktu makan, dia pasti mendapatkan protein secukupnya dan akan mengelak daripada mengambil makanan berminyak.

"Saya lebih gemar makanan yang dikukus atau dibakar kerana ia kurang berminyak. Dan pastikan ia tidak terlebih masin kerana garam berlebihan akan mengundang pelbagai penyakit. Kalau minuman pula, saya hanya minum air kosong atau soya cincau kurang manis.

"Walaupun tampak sukar untuk menjaga diet, tetapi ia akan menjadi kebiasaan jika diamalkan selalu. Selain menyihatkan tubuh badan, makanan yang dikukus dan dibakar juga enak untuk dimakan," katanya.

Untuk penjagaan kulit pula, Azri memberitahu dia mengamalkan makanan yang mempunyai vitamin C seperti buah dan sayuran yang dimakannya setiap hari sebelum makan makanan berat.

"Ini sememangnya rutin yang telah lama saya lakukan sebelum aktif dalam kegiatan di gimnasium. Sebab itulah kulit saya cantik dan halus," katanya berseloroh.

Senaman jalanan atau street workout

Bercerita mengenai street workout atau senaman jalanan, Azri ternyata agak kekok dalam aktiviti tersebut memandangkan ia adalah satu gaya hidup sihat yang boleh dikatakan baharu di negara ini.

"Kalau tak silap saya, aktiviti sebegini diasaskan oleh Bruce Lee setelah sekian lama. Cuma ia lambat menular di sini. Ia adalah satu budaya baharu dalam kalangan anak muda untuk melakukan senaman berat.

"Aktiviti di gimnasium memerlukan kos perbelanjaan yang tinggi dengan yuran pendaftarannya yang mahal. Jadi, kemudahan senaman jalanan ini mudah didapatkan di pusat-pusat rekreasi dan tidak melibatkan sebarang kos. Ia amat sesuai untuk mereka yang mahu berjimat tetapi pada masa yang sama, boleh melakukan senaman berat.

"Satu tepukan gemuruh untuk kerajaan yang membina kelengkapan senaman jalanan yang mampu memanfaatkan masyarakat setempat," katanya memuji.

Bagaimanapun, menurut Azri, dia lebih selesa melakukan senaman di gimnasium kerana lebih selesa serta terdapat pelbagai prasarana lain yang memberi kepuasan maksimum.

"Kelebihan di gimnasium, setelah penat bersenam, saya boleh berenang di kolam renang yang disediakan atau mandi wap atau bersauna. Semuanya ada fungsi tersendiri dalam menjalani hidup sihat," jelasnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved